Citat:
Ursprungligen postat av
Exxus
Om jag förstår det rätt har mest städer och tätorter räknats medan landsbygd kommer komma under dagen?
För mig Buttigiege är starkare utanför städerna så ska bli intressant se om han kan ta sig förbi Biden.
Klobuchar presterar sämre än vad jag trodde, kan vi kanske se både hon och Tulsi hoppa av nu när det är sluträknat?
På NYT karta set det ut som att de flesta countyn har räknat ungefär 50%. Så det är inte säkert att resultatet ändrar sig så mycket.
Men noterbart är att Biden bara leder över Buttigieg i Clark County (Las Vegas). I alla andra countyn ligger Buttigieg före Biden. Dock är Clark County extremt dominerande med 70% av delegaterna, så det översätts ju ändå till en ledning för Biden.
Nevada är mest öken. Det är inte så mycket folk som faktiskt bor där på landsbygden, så det blir inte riktigt stad vs. landsbygd utan snarare stad vs. ingenting.
Med andra ord lär det här bli en promenadseger för Sanders. Buttigieg säger ju att hans interna siffror placerar honom över Biden, men det återstår att se. Han får vara nöjd om han får över 15%, så att han inte blir nollad.