Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
Ja som det ser ut så kommer Sanders få nästan dubbelt så många förstahandsröster som tvåan Biden.
Om det blir Sanders till slut som väljs till demokraternas kandidat så är det ju inte så konstigt egentligen. Trumpen har ju skapat en kraftig reaktion och att reaktionen då
blir en ytterlighet i det demokratiska startfältet är bara naturligt.
Jag ser det nog som symptomatiskt hur DNC tappat kontakt med verkligheten. Skulle man gå på MSM:s vinklingar och den Demokratiska elitens verklighetsuppfattning handlar allt om Russia, Russia, Russia + impeachment vilket även svensk MSM fått för sig. Här har vi en kandidat likt Trump som faktiskt förstår vad som är viktigt för folket och åt vilket håll strömningar går i det amerikanska samhället. Jag har sagt det förut och jag säger det igen att det Demokratiska partiet rusar mot sin egen undergång i sin fixering vid Trump och den totala avsaknaden av insikt i varför Hillary Clinton förlorade mot honom.
Så nu kommer min prediktion och vi har två scenarier:
Bernie Sanders vinner primärvalet och blir Demokraternas presidentkandidat. Det kommer bli en riktig utmaning för Trump och jag är faktiskt inte helt säker på att Trump vinner här även om det ser ut så idag. Allting hänger på ekonomin tror jag; att den fortsätter att gå på högvarv fram till valet. Händer det något på vägen dock - vi har bl.a. Coronaviruset som har en stor potential att bli en "Black Swan" - är det dock inte så säkert att Trump tar det. Vi har alla Swingstater och där kan faktiskt Bernie ta hem segern och då är det kört för Trump.
På något sätt ser DNC till att fula bort Bernie och att Bloomberg tar kandidaturen. Om detta scenario inträffar även om det ser ut som en schysst seger för Mini Mike så tror jag att DNC då har satt sin sista potatis. I synnerhet om han sedan förlorar mot Trump vilket är högst troligt. Det Demokratiska partiet kommer då att desintegrera och risken är sedan påtaglig att detta sprider sig ut över USA och skakar om landet ordentligt.
Det finns ett tredje scenario mindre sannolikt. Att Bloomberg vinner med knapp marginal. Jag vill inte ens föreställa mig vad som kommer att ske efter det.