2020-02-23, 08:43
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Ja, vi får se vad som händer...

Jag önskar bara att det skulle lugna ner sig NU.
men det verkar inte bli så...
Vi får se...
Dr. John Campbell tror att viruset kommer etablera sig i Europa inom en månad och kommer peaka vid sommaren. Förmodligen har han rätt för ingen gör något för att förhindra det. Politikerna tittar på. Experterna säger att allt är lugnt.
Citera
2020-02-23, 08:45
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaP123
Var i en stor matvarubutik igår och noterade att väldigt många frysar och kylar runt om i lokalen gapade tomma. Har ni andra sätt något liknande? Ska man misstänka att det var en ren tillfällighet, att folk preppar som dårar, eller att produktionskedjan börjar bli lidande nu?

Var också i en stor mataffär. Det enda jag noterade var att någon slarvat med att stänga ett lock på en frys. Jag drog igen det.
Annars var det precis som vanligt.
Det var en ren tillfällighet.
Det du får tänka på är att max ett par 1000 av Sveriges befolkning tar in information från andra ställen än svt/AB/expressen/DN. Så länge de är lugnt där är det lugnt bland folket. Och av de som läser alternativa medier och hänger på flashback är det väldigt få som verkligen tror att världen kommer gå under, dock tar dom mycket plats i detta forum med att skrämma upp folk.
Citera
2020-02-23, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eckiumbum
Bara 18 nya fall i Kina om man undantar Hubei-provinsen. Hurra, den store ledaren tillsammans med partiet har besegrat epidemin eller så fifflar med siffrorna som vanligt. Inte ens statsepidemiolog Tegnell tror väl egentligen på de siffrorna.

De stämmer nog ganska väl. Det finns inte mycket som viruset kan spridas på. Folk håller sig inne. Folk är satta i kratän. Det börjar bli varmt i södra Kina. Den stora frågan är vad som händer när företag börjar komma igång ordentligt.
Citera
2020-02-23, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Dr. John Campbell tror att viruset kommer etablera sig i Europa inom en månad och kommer peaka vid sommaren. Förmodligen har han rätt för ingen gör något för att förhindra det. Politikerna tittar på. Experterna säger att allt är lugnt.

Om det tar så lång tid som till sommaren är detta något positivt, om jag förstått det hela rätt. Virus sprids sämre under sommarmånaderna jämfört med vinter/tidig vår utifrån vad jag har läst i denna tråd. Har inte sett någon källa som backar upp detta dock, men det kanske är därför våra säsongsinfluensor inträffar under just vinterhalvåret?
Citera
2020-02-23, 09:00
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Reko sida men okej det är ju allvarligt. Vill dock gärna se det bekräftat i etablerad media.
Kolla upp den sidan igen tycker jag. Eller vad menar du med reko?

Jag kan minnas fel men har för mig att det där barnets död var brandrelaterat.
Självklart lämnar jag öppet för att även barn kan dö i influensa. Framför allt om det redan finns en sjukdomsbild eller en negativ livsmiljö.

Det är ju helt vansinnigt hur dessa panikspridare och doomers övertygar varandra och sen håller sina 'teser' för sanningar..
Det tycker nog jag är otäckare än viruset i den här tråden iaf. Än så länge...
Citera
2020-02-23, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Om det tar så lång tid som till sommaren är detta något positivt, om jag förstått det hela rätt. Virus sprids sämre under sommarmånaderna jämfört med vinter/tidig vår utifrån vad jag har läst i denna tråd. Har inte sett någon källa som backar upp detta dock, men det kanske är därför våra säsongsinfluensor inträffar under just vinterhalvåret?

Har nämnt förut att Anders Tegnell uttalade sig om det i denna chatt https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7393209 På frågan vilket klimat och vilken luftfuktighet viruset trivs bäst svarade han "bäst på vintern fuktigt och kallt".

Kämpa global uppvärmning, kämpa!

(edit: död länk utbytt)
Senast redigerad av AnnaP123 2020-02-23 kl. 09:03.
Citera
2020-02-23, 09:02
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Kolla upp den sidan igen tycker jag. Eller vad menar du med reko?

Jag kan minnas fel men har för mig att det där barnets död var brandrelaterat.
Självklart lämnar jag öppet för att även barn kan dö i influensa. Framför allt om det redan finns en sjukdomsbild eller en negativ livsmiljö.

Det är ju helt vansinnigt hur dessa panikspridare och doomers övertygar varandra och sen håller sina 'teser' för sanningar..
En parantes är att årets säsonginfluensa slår ovanligt hårt mot barn. I USA har över hundra barn dött hittills.

Det kan förvirra bilden något i länder där man saknar testkit.
Citera
2020-02-23, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImTheMan
nåja

varsegod och läs https://www.medpagetoday.com/infectiousdisease/publichealth/84988

Den är intressant i sig men inga belägg för smittspridning under inkubationstiden och hur effektiv den i så fall är. Studien behöver också verifieras av andra innan det anses vara styrkt.
Citera
2020-02-23, 09:04
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaP123
Har nämnt förut att Anders Tegnell uttalade sig om det i denna chatt https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7393209 På frågan vilket klimat och vilken luftfuktighet viruset trivs bäst svarade han "bäst på vintern fuktigt och kallt".

Kämpa global uppvärmning, kämpa!

(edit: död länk utbytt)
Det är väl för att vinter med fukt och kyla gör att människor kommer mer i kontakt med varandra då de vistas inomhus?
Citera
2020-02-23, 09:05
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
De stämmer nog ganska väl. Det finns inte mycket som viruset kan spridas på. Folk håller sig inne. Folk är satta i kratän. Det börjar bli varmt i södra Kina. Den stora frågan är vad som händer när företag börjar komma igång ordentligt.

Företag måste förse arbetare med masker, desinficera ofta mm. Dvs vi måste anpassa oss till att leva "nornalt" under viruset.

Dags införa åtgärder i Sverige med som att arbeta hemifrån, inga fysiska möten o ha tx webex istället. Toaletter måste decinficeras ofta. Ingen buffemat så äta matlåda mm.
Citera
2020-02-23, 09:07
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det är väl för att vinter med fukt och kyla gör att människor kommer mer i kontakt med varandra då de vistas inomhus?

Tror Campell nämnde en studie på SARS som visade ett optimum på +5 grader vad gäller överlevnad på ytor, möjligen var det specifikt rostfritt.
Citera
2020-02-23, 09:08
Medlem
ia015s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba

Vad exakt syftar du på? Ge mig något konkret.

Att viruset har en bekräftad inkubationstid på 27 dagar och kanske även mer, är illa nog. Att den smittar utan att bäraren visar symtom är illa nog. Att den tar experter med förvåning över hur det sprids är illa nog och att vi i Sverige sitter och blundar för detta, är illa nog!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in