2020-02-23, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Jag tror inte det har funnits något överhuvudtaget.

Politikerna har spelat på att inget ska hända. Och planen om det händer det så beställer man det då.

Mycket av förbrukningsvarorna som används i det dagliga i vården lär även de importeras från Kina. Så redan nu med förlängd ledighet o ett ökat behov i Kina så kan Sverige o övriga länder få materialbrist även utan corona epedemi.

Nej, tror inte jag heller att vi haft. Har vi nåt så är det väl utgånget. Minns kaoset när sjukhusen bytte leverantör av material! Operationer ställdes in!
Citera
2020-02-23, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Har ingen länk men läste om att vi i princip har skyddsutrustning för att vårda ca100st sjuka givet att de vårdas under ca 3 veckor i snitt. Lite skralt med andra ord. Vi har ingen beredskap för någonting egentligen. Alla gamla förråd har avvecklats ocv lagts ned.
Avvecklandet av dessa förråd har alltid förbluffat mig! Ren idioti!
Citera
2020-02-23, 02:41
Medlem
Har mina bekvanta i Kina som ser med stor oro på utbrottet i Italien. Det går snabbt där och sprids fast det är små städer med knappt någon befolkning.

Visst är det mer i Kina men jämförman med Wuhan så är det typ 0,1% där som fått viruset medan i dessa italienska städer är det några procent% som minst.

Vi i Europa har inte samma hygien som kineser har, kineser är så renliga att man knappt kan köpa deoderant för där duschar man ofta så det finns inget behov medan vi europeer luktar och ska dölja i stället för att duscha oftare.

Men men som sagt ser många kineser med oro på hur det kommer att spridas i europa då vi inte gör något medan Kina har varit transparenta, stängt ner städer och byggt upp på några dagar högteknologiska sjukhus för att hjälpa alla...Hade vi varit som kina hade vi inte ensh aft några smittade.
Citera
2020-02-23, 02:42
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfgh31
Uttryckte mig lite otydligt men menar bland svenskar, alltså etniska svenskar.

Det är ju väldigt svårt att säga eftersom vi inte testar folk med corona-symptom om de inte varit i Kina, eller haft kontakt med någon som redan är insjuknad.
Citera
2020-02-23, 02:51
Medlem
Samtidigt i Israel
lSome 200 Israeli students and teachers have been ordered to self-quarantine after coming into contact with a group of South Koreans potentially infected with coronavirus, authorities said Saturday night, as the prime minister announced a meeting with top officials Sunday morning to discuss efforts to contain the disease.

https://www.timesofisrael.com/number-of-israeli-students-to-enter-quarantine-over-virus-fears-rises-to-90/
Citera
2020-02-23, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Har mina bekvanta i Kina som ser med stor oro på utbrottet i Italien. Det går snabbt där och sprids fast det är små städer med knappt någon befolkning.

Visst är det mer i Kina men jämförman med Wuhan så är det typ 0,1% där som fått viruset medan i dessa italienska städer är det några procent% som minst.

Vi i Europa har inte samma hygien som kineser har, kineser är så renliga att man knappt kan köpa deoderant för där duschar man ofta så det finns inget behov medan vi europeer luktar och ska dölja i stället för att duscha oftare.

Men men som sagt ser många kineser med oro på hur det kommer att spridas i europa då vi inte gör något medan Kina har varit transparenta, stängt ner städer och byggt upp på några dagar högteknologiska sjukhus för att hjälpa alla...Hade vi varit som kina hade vi inte ensh aft några smittade.
Delar din oro, men kan tycka att du är väl generös mot Kina, framför allt angående deras hygien och renlighet. Vet ej om du sett bilder från den "mat"marknad som smittan sägs härstamma ifrån. Hygienisk är nog det sista ordet jag skulle använda för att beskriva den.
Citera
2020-02-23, 03:09
Medlem
Känns lite som vi går in fas 2 nu där vi snart får acceptera att nya corona likt den vanliga influensan inte går att stoppa. Kinas försök att stoppa det har för mig alltid känts fruktlöst. Någon kommer alltid slinka igenom filtret och till slut etablerar det sig i länder som inte är så handlingskraftiga.
Citera
2020-02-23, 03:14
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopplykta
Känns lite som vi går in fas 2 nu där vi snart får acceptera att nya corona likt den vanliga influensan inte går att stoppa. Kinas försök att stoppa det har för mig alltid känts fruktlöst. Någon kommer alltid slinka igenom filtret och till slut etablerar det sig i länder som inte är så handlingskraftiga.
Ja som Sverige t.ex. Hur ska myndigheter ens hantera det? Det kommer ju inte gå, kommer vi se en asylvåg av etniska svenskar till grannländerna? Detta är helt realistiskt.

1400 vårddygn är det som Sverige klarar av. Mer om detta kan läsas i denna artikel:
https://www.dagenssamhalle.se/blogg/2020/02/svensk-vard-kan-varda-100-corona-fall-sen-tar-det-stopp-31588
Senast redigerad av Refund 2020-02-23 kl. 03:18.
Citera
2020-02-23, 03:23
Medlem
Grollarens avatar
Då postar jag nu igen en liten samling av alla grejer jag har läst sedan allt detta drog igång.
Nu är ju viruset luftburet, men ändå.

Tvätta händerna är faktiskt en konst.
Nedan följer en länk hur man tvättar händerna. Finns en liten film med. Bra att få in som rutin.

https://www.vardhandboken.se/vardhygien-infektioner-och-smittspridning/vardhygien/basala-hygienrutiner-och-arbetklader/basala-hygienrutiner/

Håll dig undan från folksamlingar om möjligt.

Sluta kramas och ta i hand. Skyll på att du är förkyld om det känns oartigt.

Se upp med matvaror som alla har kladdat på i affären, samt sifferkoden du knappar på när du betalar. Använd handskar. Desinficera matvaror när du kommer hem. Handla när inte så många andra handlar.

Torka även av din telefon, nycklar och betalkort med ytdesinfektion. Finns billigt på apotek i literflaskor.

Öppna dörrar med armbågen.

Och SÅKLART! Peta ALDRIG i ansiktet när du har tagit på något där många andra har kladdat utan att tvätta händerna först!

Kanske inte hjälper så mycket, men kanske något. Hoppas att någon har glädje av min samling
Senast redigerad av Grollaren 2020-02-23 kl. 03:27.
Citera
2020-02-23, 03:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti

Skojar du med mig?

Viruset hade aldrig kunnat uppkomma i Europa. Inget europeiskt land tillåter försäljning av levande fladdermöss – de kan bära på rabies – och i synnerhet inte som någon typ av delikatess.

Man kan inte heller påstå att Kina är särskilt transparenta. Istället för att agera omgående när läkare slår larm så beskyller man folk för ryktesspridning och stänger ner deras sociala konton.

Därför så står vi nu här inför hotet om en ny pandemi. Även den förra uppkom i landet där man äter råttor och fladdermöss.
Citera
2020-02-23, 03:38
Medlem
HGs avatar
COVID-19 börjar allt mer att likna Spanska Sjukan! Där drabbades inte bara svaga individer utan unga män i 20 till 40 års åldern som annars inte blev sjuka. Har även för mig att gravida kvinnor var en riskgrupp.

Sedan om man överlevde spanska sjukan så var det inte över utan det kom följd sjukdomar.

COVID-19 är ingen influensa utan en ny pandemi med alla dess efterföljningar.
Citera
2020-02-23, 03:58
Medlem
Refunds avatar
Trollen som hävade att COVID-19 var i paritet med en vanlig förkylning har försvunnit nu. De har blivit ersatta av andra troll som bara är allmänt okunniga, inte just om detta ämne. Var försiktiga med att inte mata trollen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in