2020-02-23, 02:20
Medlem
Det finns för närvarande 78 657 bekräftade fall världen över, inklusive 2 458 omkomna.

https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
2020-02-23, 02:21
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Ja vi skickade ingen utrustning till Kina, vad jag vet, som många andra länder gjorde. Har vi inget över?

Har ingen länk men läste om att vi i princip har skyddsutrustning för att vårda ca100st sjuka givet att de vårdas under ca 3 veckor i snitt. Lite skralt med andra ord. Vi har ingen beredskap för någonting egentligen. Alla gamla förråd har avvecklats ocv lagts ned.
Citera
2020-02-23, 02:22
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Ja vi skickade ingen utrustning till Kina, vad jag vet, som många andra länder gjorde. Har vi inget över?

Jag tror inte det har funnits något överhuvudtaget.

Politikerna har spelat på att inget ska hända. Och planen om det händer det så beställer man det då.

Mycket av förbrukningsvarorna som används i det dagliga i vården lär även de importeras från Kina. Så redan nu med förlängd ledighet o ett ökat behov i Kina så kan Sverige o övriga länder få materialbrist även utan corona epedemi.
Citera
2020-02-23, 02:23
Medlem
Sqrbankens avatar
Har hittills under rapporteringen hållit mig lugn och väl uppdaterad men medger att jag nu börjar känna av en gnutta oro och då kanske en oro som inte främst rör mig själv utan de människor i mitt liv som betyder mest. De flesta av dessa vet ingenting om hur saker och ting utvecklats eftersom de enbart får sin världsbild från DN, AB eller snarlika lobotomier.

Sydkorea har redovisat ett stilexempel på exponentiell utveckling under de senaste dagarna och nu får vi se hur utvecklingen blir i Italien. Sistnämnda nation kan ge en fingervisning i hur sjkudomen kan påverka en nation socialt utöver de medicinska aspekterna då italienaren knappast är känd för att hålla känslorna inne...
Citera
2020-02-23, 02:25
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag saknar din optimism. Kan du inte plocka fram den igen? Den behövs i tråden tycker jag.
Jag ska hädanefter väga upp allt doom & gloom med lite positiv input! Vi får se hur det går men något vi alla bör göra är att försöka framkalla lite gammalt gott lejonmod - låt oss alla acceptera våra öden vad våra öden än må bli. Nästan alla generationer under mänsklighetens dokumenterade historia har upplevt en svår kris av något slag. Tänk första och andra världskriget, böldpesten, etc och vi får räkna med att så länge vi lever på den här planeten så får vi vara beredda på svåra utmaningar. Något positivt som jag kan säga ifall värsta tänkbara scenario inträffar med okontrollerad spridning och kollapsad sjukvård, är att trots att somliga kommer att plundra, stjäla, och begå all världens hyss, så kommer folk vars hjärtan bultar med mer godhet än ondska att samlas och bli än starkare tillsammans. Ljus är alltid starkare än mörker! Hallelujah!
Citera
2020-02-23, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Tar dessa studier med kraftiga luftföroreningar och rökning?

Biorxiv är alltså inte publicerad peerreviewed vetenskap om någon undrar.
Citera
2020-02-23, 02:27
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Jag håller med. Man får hoppas på det bästa men förbereda sig på det värsta. Men just människors reaktioner vid en samhällskollaps är oroväckande. Vi har ju sett hur folk plundrar vid naturkatastrofer och olyckor etc.

Men det är väl just det som FHM inte gör?. Har inte tråden visat att proaktivititen är otillräcklig-försiktighetsprincipen ej tillämpats?
Citera
2020-02-23, 02:29
Medlem
Usch börjar verkligen bli riktigt otäckt detta. Det är så illa. Det är bara en tidsfråga innan det bekräftas att det finns i Sverige. Problemet förvärras något enormt av detta resande världen över. Känner mig rädd på riktigt, närainpå panik. Folk har varit rädda för asiater, etnicitet är irrelevant nu med tanke på spridningen. Hur rädd bör man vara på en skala 0-100 för att drabbas av viruset här i Sverige??
Citera
2020-02-23, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfgh31
Usch börjar verkligen bli riktigt otäckt detta. Det är så illa. Det är bara en tidsfråga innan det bekräftas att det finns i Sverige. Problemet förvärras något enormt av detta resande världen över. Känner mig rädd på riktigt, närainpå panik. Folk har varit rädda för asiater, etnicitet är irrelevant nu med tanke på spridningen. Hur rädd bör man vara på en skala 0-100 för att drabbas av viruset här i Sverige??
det finns ju redan i sverige, eller har funnits...lite oklart där om hon är frisk eller inte
Citera
2020-02-23, 02:34
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfgh31
Med tanke på de nya rönen att inkubationstiden kan vara dubbelt så lång (27 dagar) och att det bevisligen går att smitta andra utan att vara sjuk, så är det helt kört ja tyvärr. Men vad vet jag, som lekman på flashback. Enligt folkhälsomyndigheten är det här skrock och skrönor - så du kan nog andas ut sålänge du befinner dig i Sverige och noga följer myndigherenas rekommendationer.
Senast redigerad av Refund 2020-02-23 kl. 02:39.
Citera
2020-02-23, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
det finns ju redan i sverige, eller har funnits...lite oklart där om hon är frisk eller inte

Uttryckte mig lite otydligt men menar bland svenskar, alltså etniska svenskar.
Citera
2020-02-23, 02:35
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Men det är väl just det som FHM inte gör?. Har inte tråden visat att proaktivititen är otillräcklig-försiktighetsprincipen ej tillämpats?

Ett tips: sluta tro att myndigheter kommer att ta hand om dig och göra rätta bedömningar. Myndigheter är bara människor i institutionaliserad form och ingen nu levande kan möjligen vara förberedd samt kompetent nog att hantera en domedagssituation. Ta hand om dig själv och försök se vad du kan göra. Räkna inte med att Tegnell kommer att komma flygande på en enhörning och rädda dig undan virusets konsekvenser.

Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Tack för det! Framkallade ett välbehövligt skratt i allt mörker!
Good!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in