2020-02-22, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Man klipper och klistrar lite i förhören och lyfter fram endast såna förhör som kan kopplas till Billy? Ok.

Måste ju finnas förhör med HOL innan och efter Billy blev gripen.
Jag har sen förstått det som att en förundersökning ska innehålla alla uppgifter som även talar mot att den åtalade är skyldig. Det får polisen inte undanhålla fupen om det nu inte är helt irrelevanta saker som då hamnar i slasken.

Man kan anta att väldigt stor del av förhören med HOL behandlar hans och KL:s konflikt. Blir intressant att se hur/om det kommer med i fupen.

Samtidigt måste ju polisen i och med fupen blotta sig och öppna upp vad man vet om gärningen så då får ju en anstiftare och medhjälpare nys om en del. T.ex om nån snackar eller hur den tekniska biten ser ut.

Sen menade jag förhör med HOL:s vänner och inte med KL:s som du skrev.

I förhören så klipper och klistrar man inte. Det som nämns där är såklart med.

Det jag menar är att man lägger inte in förhör som inte har med saken att göra om de tex har en vag relevans. HOL och KL förhör är säkert med, i dess helhet. Det jag menade med vad som är med är att eftersom det verkar som att KL inte åtalas så kommer det inte läggas vikt på att bevisa något mot henne eller knyta in henne i en indiciekedja.

Polisen ska ju förhålla sig objektiv men objektiviteten kan ju ifrågasättas både ifrån polis och åklagare historiskt sett så det ska man nog inte ta för gott att de alltid är objektiva. Att de alltid redovisar sådant som talar för någons oskuld är ju långt ifrån sant.

Det blir intressant som du säger vad de presterar för de kommer ju såklart behöva ”visa korten” nu när det blir åtal.
Citera
2020-02-22, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, självklart. I rätten. Däremot kan det finnas info via förhör. I FUP.

Muntlighetsprincipen.

Ja slasken i detta fall kan nog vara riktigt intressant
Citera
2020-02-22, 22:41
Medlem
Citat:
Känns som det blir rätt tunt med förhör då.

HOL redogör för vad som hände i trapphuset. På fråga om han varit i konflikt med någon och spwciellt någon rånare så blir svaret då nej i fupen?

Billy håller tyst.

Familj, vänner, kolleger och bekanta till HOL förhörs om de känt till nån konflikt HOL varit inblandad i som kan kopplas till rånare.

De kan inte komma att tänka på nååååågon infekterad tvist och konflikt alls nej de senaste åren med någon individ alls...

HOL kommer nog lägga ut texten rätt utförligt om sin hotbild. Han har ju flaggat för den innan. Utan tvekan kommer de ha uppehållit sig runt det. Polisen säger ju inte stopp för vad någon får säga utan det är ju bara att de inte tar med förhör från personer som sen inte är relevanta för fällande dom för den åtalade.

Vi kommer utan tvekan få läsa om deras konflikt för det är ju något han kommer säga. De skulle ju aldrig gallra i hans förhör. Hon kommer ju även finnas med som replik på sånt han sagt och att hon varit misstänkt. Sen när hon nekar och inte känner till B och liknande så tar ju hennes förhör och deltagande slut i ärendet.
Citera
2020-02-22, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
I förhören så klipper och klistrar man inte. Det som nämns där är såklart med.

Det jag menar är att man lägger inte in förhör som inte har med saken att göra om de tex har en vag relevans. HOL och KL förhör är säkert med, i dess helhet. Det jag menade med vad som är med är att eftersom det verkar som att KL inte åtalas så kommer det inte läggas vikt på att bevisa något mot henne eller knyta in henne i en indiciekedja.

Polisen ska ju förhålla sig objektiv men objektiviteten kan ju ifrågasättas både ifrån polis och åklagare historiskt sett så det ska man nog inte ta för gott att de alltid är objektiva. Att de alltid redovisar sådant som talar för någons oskuld är ju långt ifrån sant.

Det blir intressant som du säger vad de presterar för de kommer ju såklart behöva ”visa korten” nu när det blir åtal.

Ja det är därför jag slängde ur mig frågorna mest som retoriska. Hur detta med förhör ska hanteras i fupen är en av många intressanta saker i det här fallet.
Första förhören med målsäganden brukar ju vara mer av formen ”vad hände”. Sen går man kanske in mer på detaljer innan förhöret avslutas.
Lär väl knappast hållits ett ”andra inledande förhör” med HOL bara för att Billy greps. Nån inmixad KL lär vi väl kunna läsa om nånstans menar jag. Främst då i de inledande förhören.
Citera
2020-02-22, 22:51
Medlem
Citat:
Ja det är därför jag slängde ur mig frågorna mest som retoriska. Hur detta med förhör ska hanteras i fupen är en av många intressanta saker i det här fallet.
Första förhören med målsäganden brukar ju vara mer av formen ”vad hände”. Sen går man kanske in mer på detaljer innan förhöret avslutas.
Lär väl knappast hållits ett ”andra inledande förhör” med HOL bara för att Billy greps. Nån inmixad KL lär vi väl kunna läsa om nånstans menar jag. Främst då i de inledande förhören.

HOL fick ju garanterat en mängd förhör i början och att det tog fart sen igen när B greps men sen beror ju på om HOL minns något som är av vikt eller om det bara varit tumult. Deras storys är ju självgående så att säga så KL har ju kört sitt race, HOL sitt och B sitt.

Det blir ju åtminstone fokus på de tre misstänkta och möjlig koppling även om bara en åtalas. Däremot mest fokus på B och kopplingen till brottsdagen. Det blir intressant att se var DNA träffen kan vara, om det är mer allmän plats och glidning i tid för DNAt så är det ju knepigt att bevisa just tidpunkt och handling med just det DNAt. Är det dock DNA blandat med BO så är det ju tack och hej och solklar dom.
Citera
2020-02-22, 23:04
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Och det personskydd HOL nu eventuellt har kommer gå upp i rök i samma stund som BL döms? För du menar ju att allt hot i så fall är undanröjt. Finns inga fler inblandade för polisen att utreda enligt dig. Eller kan man tänka sig att polisen faktiskt fortsätter att gå till botten med detta. De kanske känner att en anstiftare i ett sånt här fall är lite farlig. Vad vet jag... Lägger man ner en utredning av ett rån för att man får en av busarna till åtal? Osv

En kinesisk affärsman anstiftade lite mord på sin fru i Sverige och blev dömd för det 13 år senare. Allt kan hända vill jag bara inflika.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/4dVL76/livstid-for-anstiftan-till-mord-pa-hustrun

Klart att information alltid kan dyka in på polisens bord, vilket gör att man återöppnar tittar på det. Men där står vi inte idag, och jag kan ju påtala att ingen utredare kommer sitta på sitt kontor och bara vänta på att något dimper in, lika lite som densamme utredare kommer fortsätta söka i ärendet efter det beslutats åtal.

I generell lydelse kan personskydd fortsätta trots åtalsbeslut, då det grundas på helt annan bas än var åtalsbeslutet kommer ur. Aktionerna har inte nödvändigtvis med varandra att göra.
Det ena är en juridisk process, det andra är en polisiär verksamhet.
Jag skulle snarast gissa på att personskydd absolut fortsätts i detta ärende. Det är en alltför kort period sedan jag noterade att Henrik går med två civilare kring sig, mot att åtalsbeslut nu närmar sig.
Polisen är uppenbart osäkra på varifrån dessa skott egentligen kommit, och något annat kan man inte säga.
Den språkligt överutvecklade slutsatsen blir;
Det betyder inte för den sakens skull att man inte utrett Karin´s inblandning till fullo, lika lite som man möjligt utrett Henrik till fullo.
Citera
2020-02-22, 23:05
Medlem
Citat:
HOL fick ju garanterat en mängd förhör i början och att det tog fart sen igen när B greps men sen beror ju på om HOL minns något som är av vikt eller om det bara varit tumult. Deras storys är ju självgående så att säga så KL har ju kört sitt race, HOL sitt och B sitt.

Det blir ju åtminstone fokus på de tre misstänkta och möjlig koppling även om bara en åtalas. Däremot mest fokus på B och kopplingen till brottsdagen. Det blir intressant att se var DNA träffen kan vara, om det är mer allmän plats och glidning i tid för DNAt så är det ju knepigt att bevisa just tidpunkt och handling med just det DNAt. Är det dock DNA blandat med BO så är det ju tack och hej och solklar dom.

Det blev ju strid enligt HOL så då får man väl hoppas att DNA-spåret avsattes i samband med det.

Rånare tejpar handskarna med silvertejp eller motsvarande vid jackan för att inte riskera tappa dem och lämna DNA-spår efter sig. Allt sånt vet Billy. Han fick kanske en smäll av HOL över näsa eller mun och blödde på vägen ut. Det är mitt önskealternativ så att säga...
Citera
2020-02-22, 23:45
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Verkligen inte. Det bör utredas varför grovt kriminella vill ta död på HOL. Typen kriminella som måste ha en anledning till detta mordförsök. Tidigare mordförsök bör varit samma krets. K hade helt rätt när hon uttalade sig i förhör om vilka som kan tänkas ligga bakom det här brottet. Men han såg ju till att förstöra och förgöra varenda ord hon sagt. Att man inbillar sig att en person som har stor juridisk kunskap och som inte ens kunnat skriva en överklagan i tid och som haft en hjärnblödning som påverkat hennes förmåga skulle ligga bakom ett så avancerat grovt brott som anstiftan är fanimej löjligt och pinsamt. Åklagaren bör förpassa sig till annat yrke. Man går inte upp med häktning om vad en fd make sagt.

Jag håller helt med dig, jag försökte bara vara lite smidig......

Däremot så kan jag tänka mig att Billy var inhyrd torped, men inte för/av K.L., utan för någon annan.

HOL verkar vara alldeles för pengakåt för sitt eget bästa. Om man kan behandla modern till sina barn på detta sätt, så har man säkerligen behandlat andra på liknande sätt också.
Citera
2020-02-22, 23:45
Medlem
Citat:
Jag inbillar mig inte att hon blir åtalad. Det är svårt att sätta dit folk för anstiftan vilket jag beskrivit i mina senaste inlägg. Hon verkar dock ha ett långt sämre liv utanför kåken än vad många kvinnor har innanför murarna. De får träffa sina barn osv. Där får de hjälp och blir nyktra och vänder trenden uppåt. KL:s utveckling har ju gått åt helvete.

Vad är det nu för fakta som börjat trilla in som ska få alla (inkl polisen) att dra i handbromsen vad gäller KL:s inblandning? Att en medgärningsman blir åtalad?

Vad gäller KL:s oskuld så avskriver jag henne tidigast när polis och åklagare gör detsamma.

Jag förstår att man vill hålla sin vän KL om ryggen men även så har skett in absurdum här. Är det vanligt i trådar att det finns en liten enveten hejarklack för den huvudmisstänkte på det viset som varit här sen trådstart? Som samtidigt svartmålar brottsoffret?

Har KL:s drönarklubb haft nån form av sammankomst nu inför första åtalet i fallet kan man undra... Verkar nervöst i leden.

Fortfarande fel ute, och envis.
Men en sak får jag ge dig rätt i, och det är att även KL har en supporterklubb här. Jag hör dock inte till den, utan försöker se sakligt.
Jag har nog inte läst någon tråd som varit så polariserad som denna.

Som flera sagt nu, så ser vi verkligen fram emot FUP och hoppas få lite mer info.
Om jag inget läget ska gissa något så är det att HOL säkert vet vem som är GM, och varför. Men han har inte sagt ett ord om detta. Varför
Citera
2020-02-23, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag håller helt med dig, jag försökte bara vara lite smidig......

Däremot så kan jag tänka mig att Billy var inhyrd torped, men inte för/av K.L., utan för någon annan.

HOL verkar vara alldeles för pengakåt för sitt eget bästa. Om man kan behandla modern till sina barn på detta sätt, så har man säkerligen behandlat andra på liknande sätt också.

Ja, eller så har han något otalt med B och gänget och det kan kosta att göra dom här typerna arga.
Just det han verkar skövla lik för pengar. En typ som smyger omkring och spelar martyr samtidigt som han anmäler till socialtjänsten vilket är så jäkla fult och detta inför en vårdnadstvist. Sen lurar han iväg henne till en hjärnskrynklare och det ser ut som han i princip vill ha in henne med tvång. Sen står han redo i domstolarna och roffar åt sig allt. Sedan säljer han ut henne till hela mediakåren, åklagare och sina juristkollegor. Det är sååååå synd om honom fast nu måste människorna undra varför grovt kriminella vill se honom död.
Citera
2020-02-23, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Ja, eller så har han något otalt med B och gänget och det kan kosta att göra dom här typerna arga.
Just det han verkar skövla lik för pengar. En typ som smyger omkring och spelar martyr samtidigt som han anmäler till socialtjänsten vilket är så jäkla fult och detta inför en vårdnadstvist. Sen lurar han iväg henne till en hjärnskrynklare och det ser ut som han i princip vill ha in henne med tvång. Sen står han redo i domstolarna och roffar åt sig allt. Sedan säljer han ut henne till hela mediakåren, åklagare och sina juristkollegor. Det är sååååå synd om honom fast nu måste människorna undra varför grovt kriminella vill se honom död.

Du skriver så passionerat att man nästan kan tro att det är självupplevt.

Fetade. Så KL som själv levde under dödshot (bl.a från mannen utanför sushibutiken när hon lobades) och med livvakt för dyra pengar har också nåt att dölja och samröre med kriminella precis som din logik menar att även HOL då har. Döljer hon också nånting då med tanke på samröre och dödshot eller är det bara HOL som det är sååååå synd om?

Så KL har alltså i förhör meddelat att hon lever under dödshot. Hon har blivit knivad, spöad av Riche-mannen, mera spö och blått öga i bilaga till mejl till domstolen. Våldsamt hanterad av polisen vid ingripande (aj aj de får inte ta i henne pga hennes kassa arm). Legat nedanför nån trappa och ojat sig över nån fejkad misshandel. Henrik eller nån annan har spöat henne så hon har fått hjärnskador, yyyl, yyyyyl! Osv.

Och du menar att det är HOL som är en gnällapa för att han har synpunkter på att bli skjuten utanför sin egen port några meter från där hans barn har sina sovrum. (Påminner om att KL ska ha kollat upp om de var hemma...)

Nä du. Den som har kampanjat mest i detta och som det är sååååå synd om är ju KL. Där har du en martyr av guds nåde. Hela hon har gått upp i martyrrollen efter skilsmässan och den ena vettiga gubben efter annan har tröttnat på att hjälpa henne. Till slut lyssnar bara fel sorts gubbar. Hon borde klippt banden till HOL för länge sen och nyktrat till. Den där hjärnskrynklaren du gör dig lustig över hade hon behövt och borde ha stannat och lyssnat på lite istället för att barrikadera sig där ”som vanligt”.

Hon spottar på poliser och i polisbil. Slår polis. Hon börjar klä av sig naken på polisstationen utan att bli ombedd att göra så. Hon spöar väninna och evtl nån som hjälpt henne med hunden. Biter eventuellt HOL:s bekant i polis närvaro. Det är dessa problem som gör att hon INTE skulle vara kapabel till anstiftan menar vissa här?!

”Bästaste KL är ju så sjuk så hon är inte kaaaaapaaabel att anstifta.”
Senast redigerad av Avel 2020-02-23 kl. 01:23.
Citera
2020-02-23, 04:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja slasken i detta fall kan nog vara riktigt intressant
Jo, förvisso. Det är nog mye dritt där också.

KLs "organiserade brottslighets tips" kanske återkommer som frågor via BR.

För övrigt hoppas jag på kommunikationsanalys, lättöverskådligt, och är nyfiken på insatser för övervakning och om Noa var inblandade.
För att det är lärorikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in