2020-02-22, 22:21
Medlem
Subways avatar
Hej. Jag är i desperat behov av hjälp.
Min son önskar sig digitala trummor i 7-års present och jag lyckades få tag på ett begagnat till honom. Eftersom han inte kommer hem förrän på onsdag så var jag och hämtade det idag och monterade upp det på hans rum. När det var klart upptäckte jag att ström adaptern saknades till modulen. Ivrig som jag var att pröva om allt fungerade så rotade jag fram en annan 9-volts adapter, kollade så spänningen var rätt och kopplade in.
Tryckte på "on" och inget lös. Stängde av igen och drog ur adaptern från modulen. Kom på att jag i all hast inte hade kollat polariseringen och den var fel...
Det luktade lite illa och kom lite rök från adaptersuttaget.

Jag är nu i ett desperat behov att få detta fixat tills på onsdag och vädjar till all hjälp jag kan få.

Modulen går att skruva isär och jag har kollat på kretskortet - kan inte själv se att där är något som gått sönder (men sen är jag totalt okunnig på kretskort). Jag har använt en adapter som jag har till mina gitarrpedaler och som ska ha ett "säkerhetssystem" inbyggt https://www.andertons.co.uk/guitar-dept/guitar-pedals/pedal-power-supplies/diago-powerstation-multi-pedal-9v-power-supply - "It's safe - the design includes short circuit and voltage protection, and meets all national and international safety regulations so that you or your pedals won't fry!"

- Är det kört? Eller finns det en chans att det inte gått sönder, trotts att det kom lite rök och luktade illa??
- Vad ska jag kolla efter på kretskortet för att se om det är sönder?
- Vem skulle jag kunna vänta mig till för att få det lagat innan onsdag?

Det får bara inte vara kört. Min son kommer bli så jävla besviken... Tacksam för alla råd, tips och hjälp!
Citera
2020-02-22, 22:26
Bannlyst
Har du ingen polare som kan felsöka och laga så kommer det kosta lika mycket som att köpa nytt.
Citera
2020-02-22, 22:28
Medlem
I värsta fall är något (elektriskt) bränt, och då skall du tyvärr ha en sanslös tur för att få det fixat på mindre än en vecka. "Elektriskt bränt" betyder att något fått för hög ström genom sig, eller ström i fel riktning, eller liknande saker. En av de uppenbara effekterna är att saken slutar funka, men det syns inte nödvändigtvis att något är sönder.

Kan du inte prata med den du köpte trummorna av, och fråga efter nätadaptorn?
Citera
2020-02-22, 22:28
Medlem
Subways avatar
Jag kanske bör tillägga:
I modulen sitter där två större kretskort och ett mindre. Strömmen kopplas in på det mindre kortet och sedan går det 15 stycken pinkablar (kanske det heter) vidare till nästa kort som är ett av de två större.
Citera
2020-02-22, 22:30
Medlem
Subways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
I värsta fall är något (elektriskt) bränt, och då skall du tyvärr ha en sanslös tur för att få det fixat på mindre än en vecka. "Elektriskt bränt" betyder att något fått för hög ström genom sig, eller ström i fel riktning, eller liknande saker. En av de uppenbara effekterna är att saken slutar funka, men det syns inte nödvändigtvis att något är sönder.

Jo, jag har pratat med honom och han ska kolla efter adaptern. Så när jag får tag på den så kommer jag kunna kolla om det fungerar. Men jag behöver vara förberedd på vad jag ska göra om det skulle vara som så att det inte fungerar...
Citera
2020-02-22, 22:31
Medlem
bithaxs avatar
Gå tillbaka till affären och säg att den var trasig, gör ett garantiärende av det.
Citera
2020-02-22, 22:32
Medlem
Subways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Gå tillbaka till affären och säg att den var trasig, gör ett garantiärende av det.
Köpte den begagnad...
Citera
2020-02-22, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Subway
Jo, jag har pratat med honom och han ska kolla efter adaptern. Så när jag får tag på den så kommer jag kunna kolla om det fungerar. Men jag behöver vara förberedd på vad jag ska göra om det skulle vara som så att det inte fungerar...

Om du har tur så går strömmen först till en späningsregulator, som begränsar spänningen till resten av elektroniken. Om den gått sönder så lär det ta minuter att fixa för en bra tekniker, när felet väl hittats.
Citera
2020-02-22, 22:36
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345

Jävligt onödigt att det ens ska gå att förstöra kretsen genom att koppla fel. En enda diod hade förmodligen räckt för att förhindra att det ens gick att göra fel.
Citera
2020-02-22, 22:37
Medlem
DaChiefs avatar
Varför inte testa med rätt typ av adapter först och främst?
Citera
2020-02-22, 22:38
Medlem
Miss-Brukares avatar
Testa om det funkar med rätt adapter annars kanske du kan se till att din unge håller i ett glas vatten när den får presenten och att du råkar lägga krokben så vattnet spills över trummorna. Då är det ju ungen som haft sönder sin present. Eller nåt.
Citera
2020-02-22, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jävligt onödigt att det ens ska gå att förstöra kretsen genom att koppla fel. En enda diod hade förmodligen räckt för att förhindra att det ens gick att göra fel.

Jag håller med dig, men det är irrelevant. Det relevanta frågan är om tillverkaren har monterat någon typ av överspäningsskydd eller polaritetsskydd. Jag kan mycket väl tänka mig att en asiatisk/amerikansk tillverkare tänker mer på att ett sådant skydd kostar 0,50-5 kronor än att köparen har nytta av det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in