2020-02-23, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Nej det gör den inte.
"Superspridarna" är symptomfria i princip.

Mycket bra Grollaren. Tack för alla intressanta länkar!
Citera
2020-02-23, 11:23
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bannon
Verkar lite överdrivet om oron över Italien. Festivalen i Venedig pågår för fullt med folk från hela världen. Inga tomma gator där enligt bilderna. Tvärtom.

https://sputniknews.com/photo/202002181078341301-masks-and-faces-of-venice-carnival-2020/

De bär måhända masker men inte rätt sort. Denna festival har nog potential att vara en fin källa till smittspridning.
Citera
2020-02-23, 11:24
Medlem
Singapore har lagt ut sin statistik med grafer och även möjlighet att kolla individuella smittade.

https://moh-sla-ncov.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/c1e9f1c90db8411cab9f397ca4e2c487
Citera
2020-02-23, 11:25
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Snarare märkligt att en influensa som tar 500.000 liv inte får några rubriker!

Svinifluensan fick samna panikrubriker och det köptes in vaccin och handsprit för miljarder i Sverige! Minns du ens svininfluensan?

Före det var det fågelinfluensan som utgjorde hotet mot mänskligheten!

Läget är allvarligt men det är ine jordens undergång denhär gången heller!

Då är du dåligt informerad

Årets (2019/20) influensavaccin innehåller även vaccin för svininfluensan.

Du är troligen inte vaccinerad för influensan. Eller?

Edit: länk
https://www.expressen.se/halsoliv/halsa/sjukdomar--besvar-1/influensa/efter-forra-arets-flopp-har-ar-influensavaccin-20182019/
Senast redigerad av Sunimod 2020-02-23 kl. 11:28.
Citera
2020-02-23, 11:25
Medlem
bulletproofsouls avatar
Men Tengnell sa ju att viruset i princip inte alls kommer att drabba Europa? Är det inte konstigt då med ett sånt stort utbrott i Italien? Jag får inte det att gå ihop. Någonting är fel i något led.

Jag har även hört många som menar att viruset i princip inte kommer at spridas utanför sydost asien eller möjligtvis mellanöstern eller afrika. Det är ju "såna där länder" säger man. Dvs man menar att de inte har organisationen, dålig hygien, bor tättbefolkat, äter konstiga saker m.m. En stor del av Sveriges befolkning tror jag inte intellektuellt uppfattat att smittan kan komma hit.
Citera
2020-02-23, 11:27
Medlem
Morgonen började bra ...äntligen!

Sen börjar tempen stiga med att vissa vill visa att "mitt inlägg är bättre än ditt" som på dagis där min familj är bättre än din. Skärpning, tråden handlar om "virus och panik" och inga egotripper.

Kunskap och orientering i rummet finns väl beskrivet på forumet. Som sista och viktigaste utpost är det ditt immunförsvar som avgör hur det går i din kropps resa för att undvika så att smittan inte tar över. Lite virus typ 100k per mm sägs vara ok om ditt immunförsvar är ok, vad det nu är.

Att din kropp blir starkare i en positiv avspänd miljö håller nog alla med om så länge du inte är en förnekare. Vad som alla har hemma och fritt är humor samt gärna ett skratt i din egen version. Behöver du lite hjälp så finns det på tuben och själv lägger jag till Netflix för att koppla av oron kring det osynliga viruset så att mitt immunförsvar är i toppform när det behövs.

Serien Anne med ett "E" passar bra en söndag istället för Snedvridna Aftonbladet med ett "A". Rangordning bland läkare eller saker mm är skitsamma, jag väljer hellre Dr Campbell med ett "C" alla dar i veckan än följer hjontågets march med PK-förnekelse i vänster bakficka.

Som grädde på moset har jag tagit ett vaccin mot pneumokock-lunginflammation. Det rekommenderas för de i mogen ålder och räcker livet ut. Prevenar 13 heter det och finns bl.a i Thailand på de bättre sjukhusen och kostar ca 4300 baht. Lycka till med söndagsnöjet att planera till musik o bild, vi får se hur det ser ut när det kommer ...
Senast redigerad av shivashambo 2020-02-23 kl. 11:31.
Citera
2020-02-23, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
3: 2500 döda av 7000000000 människor kan rimligtvis inte betraktas som många.

Om en ny sjukdom är ett kriterium så är det alltså en pandemi en gång och nästa år blir det en del av säsongens åkommor.

Antalet faktiska dödsfall vet man ju däremot inte förren utbrottet är över.

Det kan mycket väl bli som Spanska sjukan om det fortsätter i samma takt resten av året.
Citera
2020-02-23, 11:29
Medlem
Xehkes avatar
Verkar som att dom har haft goda resultat med Chloroquine (gammal medicin mot Malaria) vid behandling av Covid19.

Chloroquine phosphate, an old drug for treatment of malaria, is shown to have apparent efficacy and acceptable safety against COVID-19 associated pneumonia in multicenter clinical trials conducted in China.

https://www.jstage.jst.go.jp/article/bst/advpub/0/advpub_2020.01047/_article
Citera
2020-02-23, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Men Tengnell sa ju att viruset i princip inte alls kommer att drabba Europa? Är det inte konstigt då med ett sånt stort utbrott i Italien? Jag får inte det att gå ihop. Någonting är fel i något led.

Jag har även hört många som menar att viruset i princip inte kommer at spridas utanför sydost asien eller möjligtvis mellanöstern eller afrika. Det är ju "såna där länder" säger man. Dvs man menar att de inte har organisationen, dålig hygien, bor tättbefolkat, äter konstiga saker m.m. En stor del av Sveriges befolkning tror jag inte intellektuellt uppfattat att smittan kan komma hit.

Tegnell är ju helt verklighetsfrånvänd och i det närmaste en Bagdad Bob som väl sänts ut för att lugna befolkningen. Jag lyssnar mycket hellre på Björn Olsen.
Citera
2020-02-23, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Varför ser vi inte skräcksiffror från Ryssland?

"Ryska män pussas då de hälsar – Sovjetledaren Leonid Brezjnev kysste utländska politiska ledare på munnen.

https://www.sydsvenskan.se/2016-04-22/puss-kram-och-klapp-skaka-hand

Ryssarna stängde tidigt av all kontakt med Kina. Slutet av januari tror jag.
Citera
2020-02-23, 11:32
Medlem
different_trips avatar
Skönt at Serie A är inställt.

Vanligt ”drönare” till människor är så jävla blåsta och insnöade i sin vardag att de inte fattar verkligheten innan deras ”söndagsfotboll och tipset” blir inställt.
Citera
2020-02-23, 11:33
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Verkar som att dom har haft goda resultat med Chloroquine (gammal medicin mot Malaria) vid behandling av Covid19.

Chloroquine phosphate, an old drug for treatment of malaria, is shown to have apparent efficacy and acceptable safety against COVID-19 associated pneumonia in multicenter clinical trials conducted in China.

https://www.jstage.jst.go.jp/article/bst/advpub/0/advpub_2020.01047/_article

Billig patentfri medicin så en god nyhet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in