2020-02-21, 23:16
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Om du inte kan visa en giltig biljett (elektronisk) - så kan du om du är registrerad inom ToGo appen - undvika tilläggsavgiften om du inom 10 dagar visar upp dig på deras expedition - förutsatt att du har registrerat dig i deras jävla app.

Vad är problemet? De 150 kronorna det kostar? Kostnaden för dumhet? Jag har ju för i h**** ju citerat regerings tillstånd att transportägare får ta vilka kostnader som helst inom rimlig gräns - kommer du ihåg 3.2 i Pdfen?

Du har fortfarande fel..
Citera
2020-02-21, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Min utgångspunkt är att man har en giltig biljett. Har svårt att se en domstol döma till ens nackdel även om det finns "speciallagar".

Oavsett är det orimligt med tilläggsavgifter om man har en giltig biljett.

Har du svårt att se hur en domstol skulle döma ENLIGT LAGEN?

Så här säger lagen:

Citat:
1 § Den som driver kollektiv persontrafik, för vilken regeringen eller förvaltningsmyndighet fastställer taxa, får under de förutsättningar som anges i denna lag taga ut tilläggsavgift av resande som ej kan förete giltig biljett.

Förete giltig biljett betyder visa giltig biljett. Man måste kunna VISA sin biljett. Det räcker inte om man kan bevisa i efterhand att man betalt utan man måste kunna VISA sin biljett.

Sen kan man tycka vad man vill. Men det är en lag och detta är ett juridik forum.
Senast redigerad av Bodiejunior 2020-02-21 kl. 23:34.
Citera
2020-02-22, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Du har fortfarande fel..

Citat:
Ursprungligen postat av Bodiejunior
Har du svårt att se hur en domstol skulle döma ENLIGT LAGEN?

Så här säger lagen:

Förete giltig biljett betyder visa giltig biljett. Man måste kunna VISA sin biljett. Det räcker inte om man kan bevisa i efterhand att man betalt utan man måste kunna VISA sin biljett.

Sen kan man tycka vad man vill. Men det är en lag och detta är ett juridik forum.

Så här är det.

Om du har köpt biljetten men inte kan uppvisa den på plats men i efterhand kan bevisa att biljett var inköpt då kan du inte bli dömd för brott.
MEN
Enligt Lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik får man ta ut tilläggsavgift om biljett inte kan företes(vilket betyder uppvisas).

Alltså har bolaget rätt att ta ut en tilläggsavgift om man köpt en biljett men inte kan visa upp den vid kontrolltillfället.

I detta läge handlar det dock inte om något brott utan om en civilrättslig fordran.
Det är alltså då inte fråga om polisanmälan och åtal utan en fråga om att civilrättsligt stämma för att få pengarna om avgiften bestrids.

Hur tingsrätten skulle döma i en sådan tvist är inte helt självklart.
Har man tappat bort biljetten så döms till fördel för kollektivtrafikbolaget.
Hur de skulle döma om skälet till att man inte kan uppvisa biljett är att mobilen fick slut på ström eller om mobilen precis gått sönder är osäkert. Där finns ingen praxis.
Dock är det rimligt att anta att slut på ström bedöms på samma sätt som borttappad biljett, dvs slarv från resenärens sida och att tilläggsavgift skall betalas.
Trasig mobil tror jag skulle anses som en försvarlig orsak till att biljett inte kan uppvisas och att tilläggsavgift därmed inte får tas enligt enligt Lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik 2§.
Citera
2020-02-23, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Därför att de får en massa kostnader, långt större än 150 kr, när folk slarvar / fuskar.
Men att Västtrafik river upp himmel och jord för dessa 150 kr är ganska begripligt, ja?
Citera
2020-02-23, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Men att Västtrafik river upp himmel och jord för dessa 150 kr är ganska begripligt, ja?

Ja det är begripligt eftersom om man lägger pengar på några få fall så det blir det färre som krånglar.
Samma skäl som gör att parkeringsbolag alltid går vidare till rätten om man bestrider avgiften(om de anser sig ha rätt) trots att det rör sig om små summor.
Om det blev känt att bolagen inte driver sådana ärenden hade alla nekat oavsett skuldfråga så därför går dessa bolag alltid vidare vid de få fall där folk bestrider hela vägen till domstol.
Citera
2020-02-23, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cay

Fuskåkandet kostar oss som betalar 100 miljoner kronor per år. Så kan man inte ha det !
Citera
2020-02-24, 11:41
Medlem
Tänk följande scenario

Två personer skall åka, endast en köper biljett. Det blir kontroll och då kan naturligtvis bara en biljett visas upp, den andra får tilläggsavgift. Efteråt lånar jag kompisens mobil och åker och visar upp "min" biljett. Skulle jag då få hela avgiften struken så åker man alltid två för en med detta sätt.

Jag förutsätter här att: 1) kontrollerad biljett inte makuleras, har svårt att se hur det skulle fungera tekniskt, 2) att ingen närmare undersökning görs av mobilen utan att det räcker att visa biljett.

Citat:
Ursprungligen postat av Norrbotten77
Du köper en biljett via deras app. Det blir biljettkontroll och skärmen på mobilen slutar att fungera/det finns ingen täckning/batteriet är slut etc, så du kan inte visa att du har en giltig biljett. Då får du en tilläggsavgift på 1500 kr som man sänker till 150 kr om du inom 7 dagar visar upp din giltiga biljett på deras kontor.

Hur kan detta ens vara lagligt? Du hade ju en giltig biljett hela tiden? Då ska man inte behöva betala en endaste krona.

Kan detta verkligen vara lagligt? En teknisk pryl kan gå sönder precis när som helst så hur kan man vara ansvarig för det?

Ringde till deras kundtjänst men det vara bara invandrare som svarade som knappt kunde prata svenska.
Citera
2020-02-26, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joonas73
Tänk följande scenario

Två personer skall åka, endast en köper biljett. Det blir kontroll och då kan naturligtvis bara en biljett visas upp, den andra får tilläggsavgift. Efteråt lånar jag kompisens mobil och åker och visar upp "min" biljett. Skulle jag då få hela avgiften struken så åker man alltid två för en med detta sätt.

Jag förutsätter här att: 1) kontrollerad biljett inte makuleras, har svårt att se hur det skulle fungera tekniskt, 2) att ingen närmare undersökning görs av mobilen utan att det räcker att visa biljett.

Jag vet - en person köper biljett - sen skickar man samma biljett till alla i samma fordon.
Citera
2020-02-26, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Jag vet - en person köper biljett - sen skickar man samma biljett till alla i samma fordon.

Vem är "man" som ska skicka biljetten till alla? Biljetten skickas inte, den ligger i en app. Det är inte som SMS-biljetter som fanns förr.
Citera
2020-02-27, 18:28
Medlem
Jag har kollat och det står i villkoren som man går med på när man använder togo appen

Att telefonen skall vara laddad samt att man skall ha tillgång till internet under hela resan. Om man tycker dessa villkor är extremt jobbiga - så finns det ju ett kort att köpa - som man kan ladda -

Jag förstår att det är svårt för dagens människor att betala för sig - extra svårt för blattar och vänster aktivister. Göteborg är litet - skaffa en cykel, då slipper man ju personer som vill kolla din biljett. Som om det inte kostar att transportera sig i neger afrika eller mena länder???
Citera
2020-02-27, 19:06
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joonas73
Tänk följande scenario

Hela avgiften skulle då inte strykas, men ev. sänkas till 150 kr.

Det kan dock mycket väl vara så att personen på tilläggsavgiften måste vara samma person som är registrerad på biljetten?

Om de har ID-kontroll, så krävs då ett fake ID eller att man uppgett den andra personens uppgifter till kontrollanten.
Senast redigerad av miikos 2020-02-27 kl. 19:10.
Citera
2020-02-27, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Hela avgiften skulle då inte strykas, men ev. sänkas till 150 kr.

Det kan dock mycket väl vara så att personen på tilläggsavgiften måste vara samma person som är registrerad på biljetten?

Om de har ID-kontroll, så krävs då ett fake ID eller att man uppgett den andra personens uppgifter till kontrollanten.

Fake ID blir till urkundsförfalskning - som är ett allvarligare brott än ringa bedrägeri.

Kontrollanterna har en apparat som ser ut som en telefon och den blinkar förmodligen i olika färger om man läser av samma biljett flera gånger. Så hade jag anordnat det - och om jag kan tänka ut det så kan förmodligen transportörerna tänka ut samma sak .

Kontrollanterna frågar snällt efter legitimation - och det är då man skall tänka "oh shit jag gjorde bort mig - jag har ingen biljett" Det blir förmodligen extra skoj om man inte kan visa leg eller biljett.
Senast redigerad av Whistlehead 2020-02-27 kl. 20:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in