2020-02-21, 20:51
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodiejunior
Nu finns det speciell lag som specifikt säger att man måste kunna VISA sin biljett. Det finns ingen sådan lag för kvitto på hemköp och vilken åsikt folk var har spelar ingen roll.

Min utgångspunkt är att man har en giltig biljett. Har svårt att se en domstol döma till ens nackdel även om det finns "speciallagar".

Oavsett är det orimligt med tilläggsavgifter om man har en giltig biljett.
Citera
2020-02-21, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Min utgångspunkt är att man har en giltig biljett. Har svårt att se en domstol döma till ens nackdel även om det finns "speciallagar".

Om man har ett giltigt skäl att inte kunna uppvisa biljetten ja.
Tappad biljett anses inte vara giltigt skäl, att ha koll på sin biljett räknas som sitt ansvar.
Tappar du bort biljetten så är det pga ditt egna slarv, om mobilen laddas ur kan nog räknas på samma nivå, dvs ditt ansvar.
Att mobilen oväntat går sönder däremot torde räknas som något utanför ens kontroll.
Citera
2020-02-21, 20:58
Medlem
Citat:

Om det går till domstol - för att du inte orkar visa din biljett - så vore det ett unikum. Och denna domstol kommer i sådana fall döma dig för (ringa)bedrägeri .

Du kommer att få böter - och om du inte betalar böterna så får du kronofogden efter dig.

Var det värt de 30 kronorna?? Notera skillnaden mellan "avgift" och "böter"
Senast redigerad av Whistlehead 2020-02-21 kl. 21:06.
Citera
2020-02-21, 21:01
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Om det går till domstol - för att du inte orkar visa din biljett - så vore det ett unikum. Och denna domstol kommer i sådana fall döma dig för bedrägeri .

Du kommer att få böter - och om du inte betalar böterna så får du kronofogden efter dig.

Var det värt de 30 kronorna??

Och bedrägeriet skulle enligt dig bestå i? Självklart skulle en domstol inte döma i dylikt fall... Västtrafik skulle få en knäpp på näsan.
Citera
2020-02-21, 21:11
Medlem
Citat:
Och bedrägeriet skulle enligt dig bestå i? Självklart skulle en domstol inte döma i dylikt fall... Västtrafik skulle få en knäpp på näsan.

Bedrägeriet är att man åker med grejer man inte har betalat för - och tro det eller ej så ligger det fängelse i straffskalan - det betyder att kontrollanterna får envarsgripa DIG!
Citera
2020-02-21, 21:18
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Bedrägeriet är att man åker med grejer man inte har betalat för - och tro det eller ej så ligger det fängelse i straffskalan - det betyder att kontrollanterna får envarsgripa DIG!

Vem har sagt något om att inte betala för sig? Vidare talar vi möjligtvis om bedrägligt beteende vilket inte har fängelse i straffskalan, så gick det med det envarsgripandet.

Låt de med koll svara i tråden istället för att drömma ihop din egna sketna verklighet.
Citera
2020-02-21, 21:28
Medlem
Citat:
Vem har sagt något om att inte betala för sig? Vidare talar vi möjligtvis om bedrägligt beteende vilket inte har fängelse i straffskalan, så gick det med det envarsgripandet.

Låt de med koll svara i tråden istället för att drömma ihop din egna sketna verklighet.

https://www.regeringen.se/contentassets/2a868b52f58b4a95a208aa51372a2367/ny-lag-om-tillaggsavgift-i-kollektivtrafik.pdf

"Av 9 kap. 2 § andra stycket BrB följer att den som utan att göra
rätt för sig begagnar sig av husrum, förtäring, transport, tillträde till
föreställning eller annat dylikt, som tillhandahålls under
förutsättning av kontant betalning, och gör han inte rätt för sig,
döms vare sig han vilseleder någon eller inte för bedrägligt
beteende eller, om brottet inte är att anse som ringa, för bedrägeri. "

notera särskilt 3.2

Ringa bedrägeri har 6 månader fängelse i straffskalan. Är dina funderingar besvarade?
Senast redigerad av Whistlehead 2020-02-21 kl. 21:43.
Citera
2020-02-21, 22:01
Medlem
Citat:

Bedrägligt beteende har bytt namn till ringa bedrägeri.

2 § Är brott som avses i 1 § med hänsyn till skadans omfattning och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, döms för ringa bedrägeri till böter eller fängelse i högst sex månader.
Citera
2020-02-21, 22:03
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
https://www.regeringen.se/contentassets/2a868b52f58b4a95a208aa51372a2367/ny-lag-om-tillaggsavgift-i-kollektivtrafik.pdf

"Av 9 kap. 2 § andra stycket BrB följer att den som utan att göra
rätt för sig begagnar sig av husrum, förtäring, transport, tillträde till
föreställning eller annat dylikt, som tillhandahålls under
förutsättning av kontant betalning, och gör han inte rätt för sig,
döms vare sig han vilseleder någon eller inte för bedrägligt
beteende eller, om brottet inte är att anse som ringa, för bedrägeri. "

notera särskilt 3.2

Ringa bedrägeri har 6 månader fängelse i straffskalan. Är dina funderingar besvarade?

Notera att vi diskuterar tilläggsavgifter i de fall man gjort rätt för sig och betalat. Jag står fortfarande fast vid min ståndpunkt att brottet i fråga kan betäcknad som bedrägligt beteende av ringa grad.

Skulle tingsrätten ta upp ett mål av denna art är min övertygelse att tilltalad skulle frikännas och därmed inte behöva betala tilläggsavgift.

Du har inte rätt någonstans ens när du försöker tänka.
Citera
2020-02-21, 22:24
Medlem
Citat:
Notera att vi diskuterar tilläggsavgifter i de fall man gjort rätt för sig och betalat. Jag står fortfarande fast vid min ståndpunkt att brottet i fråga kan betäcknad som bedrägligt beteende av ringa grad.

Skulle tingsrätten ta upp ett mål av denna art är min övertygelse att tilltalad skulle frikännas och därmed inte behöva betala tilläggsavgift.

Du har inte rätt någonstans ens när du försöker tänka.

Jag tror åklagare i praktiken tar upp det till riktigt domstol - när du har fått 5 - 10 tilläggsavgifter inom en kort tidsrymd.

Men det ger likt förbannat kontrollanterna rätt att envars gripa.

Egentligen får alla gripa och fasthålla en fuskåkare/plankare eftersom det begås ett brott med fängelse i straffskalan - Och ja alla brott i Sverige har mycket riktigt fängelse i straffskalan, vilket gör juridiken skitenkel.

Går det till domstol så är det ju inte tilläggsavgift mera - då dömes man till böter i en domstol.

Intressant att du hackar på min personlighet - och att jag inte kan tänka rätt etc.... du vet att du är i juridik forat??? Och att jag endast förmedlar hur lagen tolkas av transportörer som tex SL, SJ och Västtrafik.
Senast redigerad av Whistlehead 2020-02-21 kl. 22:40.
Citera
2020-02-21, 22:45
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Jag tror åklagare i praktiken tar upp det till riktigt domstol - när du har fått 5 - 10 tilläggsavgifter inom en kort tidsrymd.

Men det ger likt förbannat kontrollanterna rätt att envars gripa.

Egentligen får alla gripa och fasthålla en fuskåkare/plankare eftersom det begås ett brott med fängelse i straffskalan - Och ja alla brott i Sverige har mycket riktigt fängelse i straffskalan, vilket gör juridiken skitenkel.

Går det till domstol så är det ju inte tilläggsavgift mera - då dömes man till böter i en domstol.

Fattar du inte att vi diskuterar fall där man betalat?! Plannkar man eller fuskåker, fine.... Det krävs dock inte 10-15anmälningar för att det ska upp i rätten. Du har fel...

Har man åkt dit men kan uppvisa en giltig biljett i efterhand kommer inget att hända. Vad ska tingsrätten döma dig för?

Även om du inte fattar vad tråden handlar om, har västtrafik inte rätt att begära tilläggsavgift från betalande kunder. Varje svensk domstol skulle fria då brott inte begåtts oavsett vad du påstår.
Citera
2020-02-21, 23:07
Medlem
Citat:
Fattar du inte att vi diskuterar fall där man betalat?! Plannkar man eller fuskåker, fine.... Det krävs dock inte 10-15anmälningar för att det ska upp i rätten. Du har fel...

Har man åkt dit men kan uppvisa en giltig biljett i efterhand kommer inget att hända. Vad ska tingsrätten döma dig för?

Även om du inte fattar vad tråden handlar om, har västtrafik inte rätt att begära tilläggsavgift från betalande kunder. Varje svensk domstol skulle fria då brott inte begåtts oavsett vad du påstår.

Om du inte kan visa en giltig biljett (elektronisk) - så kan du om du är registrerad inom ToGo appen - undvika tilläggsavgiften om du inom 10 dagar visar upp dig på deras expedition - förutsatt att du har registrerat dig i deras jävla app.

Vad är problemet? De 150 kronorna det kostar? Kostnaden för dumhet? Jag har ju för i h**** ju citerat regerings tillstånd att transportägare får ta vilka kostnader som helst inom rimlig gräns - kommer du ihåg 3.2 i Pdfen?

Av 2 § följer att Transportstyrelsen, efter ansökan
prövar frågan om föreskrift som avses i 1 § andra stycket lagen om
tilläggsavgift i kollektiv persontrafik. Transportstyrelsen ska även
meddela de föreskrifter som behövs om tilläggsavgifter. Vid
fastställande av tilläggsavgift ska enligt 3 § ett högsta belopp som
får tas ut av resande som saknar biljett bestämmas. Den som
ansöker om sådan fastställelse ska enligt 4 § lämna in de uppgifter
respektive den utredning som behövs.

Västtrafik hade kunnat ta 3000 kronor om de ville - eller 10000.....

Men man ger folket en utväg - "ok ni kommer undan med 150"
Senast redigerad av Whistlehead 2020-02-21 kl. 23:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in