2020-02-21, 21:08
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja. Sars är ju en nära släkting till det här viruset.

Ja, det är ju Sars1 och Sars2, men WHO-afrikanen menade att det var viktigt att döpa om viruset så att det inte associerades med den föregående / och nuvarande spridaren (Kina). Vips, så fick vi COVID-19.

( SARS-CoV-(1) SARS-CoV-2 )
Citera
2020-02-21, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
folkhalsomyndighetens riktlinjer för bekräftade fall:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/smittskydd-sjukdomar/sjukdomar/coronavirus/rek-handlaggning-bekraftade-fall-av-2019-ncov.pdf

Skrämmande naivitet.... Eller så finns det ej utrustning i sverige...
pga. av att ingen riktig skyddsutr. har köpts in.....

Sveriges vårdpersonal kommer att gå åt lika snabbt som den kinesiska....
Märkligt låg skyddsnivå om man jämför japansk och kinesisk och iransk och - undrar vad det ska vara för skyddsnivå i Italien nu när fem personal och tre patienter blivit smittade på ett sjukhus.
Citera
2020-02-21, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Märkligt låg skyddsnivå om man jämför japansk och kinesisk och iransk och - undrar vad det ska vara för skyddsnivå i Italien nu när fem personal och tre patienter blivit smittade på ett sjukhus.

De blev smittade innan det blev känt att det fanns en coronasmitta, så de hade antagligen inte ens munskydd.
Citera
2020-02-21, 21:11
Medlem
Rykten från bekanta i Iran säger att det är mycket mer spritt än vad vi vet i svenska nyheter. Även i Bukan i nordvästra Iran pratar lokalbefolkningen om att det har kommit till stan. Inga döda enligt ryktena än men det verkar allmänt vedertaget att smittan är på orten.
Citera
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast

Detta kommer påverka oss mer än vi tror

Det där är en spekulation från din sida och det tycker jag att du borde vara tydlig med så att du inte skrämmer upp människor. Om det är fallen i Italien som har gett upphov till din spekulation så är det viktigt att veta att dessa fall beror på att en korkad kines har betett sig som en korkad kines men vi ska inte utgå från att alla människor är lika korkade som han.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Febernedsättande gör att du blir sjuk längre. Man skall undvika febernedsättande om man inte får närmare 40 grader i feber. Febern är till för att kroppens immunförsvar skall kunna fungera bättre.

Jag tänker mig på de febersjukdomar jag kan få efter viruset och där
Febern springer iväg emot 40 grader och jag måste sänka den för
Min egen hälsa men febernedsättande kanske inte kommer gå åt och det paketet jag har lär
Räcka?
Citera
2020-02-21, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Ja jag såg att den svenska tjejen ska vara "recovered" men det finns inget på nätet om det, och inte heller på BNO.
Har du någon artikel om det eller något som inte är woldometer?

Jag misstänker att Worldometer kan ha fel. Jag mejlade tidigare idag och frågade dem om hur de kan ha fått dessa uppgifter eftersom vi inget vet i Sverige p g a patientsekretess. Inget svar ännu. De får nog mycket mejl i dessa dagar.
Citera
2020-02-21, 21:14
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Har du en källa på det påståendet???

- World Health Organization, Novel Coronavirus (2019-nCoV) situation reports.

- Folkhälsomyndigheten, Sjukdomsinformation om coronavirus inklusive sars och mers.

- European Centre for Disease Prevention and Control, an agency of the European Union. Novel coronavirus in China.
Citera
2020-02-21, 21:16
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
folkhalsomyndighetens riktlinjer för bekräftade fall:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/smittskydd-sjukdomar/sjukdomar/coronavirus/rek-handlaggning-bekraftade-fall-av-2019-ncov.pdf

Skrämmande naivitet.... Eller så finns det ej utrustning i sverige...
pga. av att ingen riktig skyddsutr. har köpts in.....

Sveriges vårdpersonal kommer att gå åt lika snabbt som den kinesiska....

Från dokumentet:
Citat:
Bekräftade fall av covid-19 observeras och vårdas på sjukhus isolerade i enkelrum med sluss och adekvat ventilation. Om möjligt ska rummet även ha negativt lufttryck.
Hur många sådana platser/rum har vi ens i Sverige undrar jag? Lycka till med det när över hundra personer bekräftats.
Citera
2020-02-21, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
- World Health Organization, Novel Coronavirus (2019-nCoV) situation reports.

- Folkhälsomyndigheten, Sjukdomsinformation om coronavirus inklusive sars och mers.

- European Centre for Disease Prevention and Control, an agency of the European Union. Novel coronavirus in China.

Jag vet vad Corona familjen är... Men detta virus liknar ej sars eller mers vad e det folk inte förstår
Citera
2020-02-21, 21:17
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
De blev smittade innan det blev känt att det fanns en coronasmitta, så de hade antagligen inte ens munskydd.

Man har känt till smittan i snart två månader. Den senaste månaden så borde skyddskraven ha höjts på alla världens sjukhus.

Dessa har antagligen smittats under februari.
Citera
2020-02-21, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Det där är en spekulation från din sida och det tycker jag att du borde vara tydlig med så att du inte skrämmer upp människor. Om det är fallen i Italien som har gett upphov till din spekulation så är det viktigt att veta att dessa fall beror på att en korkad kines har betett sig som en korkad kines men vi ska inte utgå från att alla människor är lika korkade som han.

Ja sant. Ber om ursäkt om det lät som en domedagspredikan! Det är absolut en spekulation från min sida, men även något Björn Olsen tror (min idol hehe) men ändå ingen anledning till panik för jag tror att det kommer påverka mycket negativt i början och bli jobbigt men att det ordnar upp sig sen.
Naiva Sverige kommer få sig ett uppvaknande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in