2020-02-21, 12:22
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Bra du försöker närma dig något med relevans. Det är inte något han behöver förklara utan något Åkl ska bevisa.
Skillnaden är divergensen mellan indicium och bevis.

Ja, än så länge har det varit tunnsått med bevis för MGM,s skuld, "karaktärsmordet" av honom följer ju sedvanlig mall så det kan man ju bortse från, hoppas att det finns något riktigt graverande i den digra FUP som skapats men jag tvivlar på det, utredningen storlek pekar på att det är "karaktärsmordet" på MGM som ska fälla honom.

Jag hoppas jag har fel i mina tankar men än så länge har det ju inte framkommit något speciellt graverande rent juridiskt.
Citera
2020-02-21, 12:23
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Läste just artikeln i Aftonbladet, höll på att missa läsa det som finns längst ner där det står "Fakta"
Där finns utskrift från LW/SDs kontakt på mordkvällen/natten/morgonen... ifall någon annan också missat.

36 missade samtal från familjen under morgonen. Stackars barn! Allt ter sig så oerhört grymt när man tänker sig in i den oro de måste ha känt när hon var borta. Värst, vilket nästan inte går att ta in, är hur SD kunde dessutom göra så här inför yngstens födelsedag. Det är så grymt och obarmhärtigt. Tur att barnen har UW i detta hemska.
Citera
2020-02-21, 12:25
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Påminner också om Amerikanen som för ett tag sedan dödade fru och två döttrar och stoppade ner i två oljecisterner för att leva vidare med en ny kvinna.

Chris Watts
Obehagligt att se honom böna i tv att familjen skulle återvända. Värre än Mats Alm

https://edition.cnn.com/videos/us/2018/08/16/chris-watts-charged-with-murder-missing-daughters-wife-colorado-vpx.hln
https://m.youtube.com/watch?v=2ZJzEZ8Y-rM
Citera
2020-02-21, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Naturligtvis syftade jag i mitt inlägg på exakt allt som överhuvudtaget har anförts av åklagaren som skäl för att misstänka SD för mordet, rubbet. Maken till uppmärksammat och utpräglat indiciemål har vi inte sett på länge, och det här fallet kommer helt säkert att diskuteras i många decennier framöver, helt oavsett vad domstolen beslutar. De få sidor vi nu har kunnat läsa ur fupen förstärker bara bilden att det kommer att handla om en ohyggligt stort mängd indicier, men kanske inte någon direkt koppling till brottet. Och det är väl just därför det här fallet är intressant.

Jag tolkar dig som att du nog ändå håller med om det jag skrev, att det inte finns någon annan enskild omständighet som i sig är mer övertygande än t.ex. den här som Modestyblaiser tog upp, dvs. att han var ute och cyklade på kvällen.

SD:s imaginärt skapade tre stycken hotfulla skogs-Mollgor är väl ändå ett strå vassare än växel-justeringarna av cykeln ?

SD var ju ute vid TRE olika tillfällen och provade sin cykel, frågan är om vederbörande imaginär-skapade en hotfull skogs-Mollga för varje provtur som vederbörande då gjorde på sina nattliga cykelturer i området ?

Efter att ha läst igenom av det som hitintills har framkommit av FUP:et ... så kan man ju ganska enkelt konstatera vilken typ av person som St*fan Davidss*n var och är

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-02-21, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, än så länge har det varit tunnsått med bevis för MGM,s skuld, "karaktärsmordet" av honom följer ju sedvanlig mall så det kan man ju bortse från, hoppas att det finns något riktigt graverande i den digra FUP som skapats men jag tvivlar på det, utredningen storlek pekar på att det är "karaktärsmordet" på MGM som ska fälla honom.

Jag hoppas jag har fel i mina tankar men än så länge har det ju inte framkommit något speciellt graverande rent juridiskt.
Väldigt mycket verkar vara starka indicier, alltså inga direkta bevis. Men vi vet inte allt än. Har de lyckats hitta armeringsjärnet och kunnat koppla det till LWs huvudskador, samt har SDs fingeravtryck på järnet - då är saken klar.

Men man kan fälla på indicier. Det handlar om rimligt tvivel. De har ju i alla fall lyckats hålla honom häktad sen i augusti. Och går man in med insatsstyrkan och hämtar en misstänkt så är det inte bara skälig misstanke - utan de borde ha något riktigt graverande på honom för att göra en sån insats. Kan jag tycka. Men vi får väl se.
Citera
2020-02-21, 12:33
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Väldigt mycket verkar vara starka indicier, alltså inga direkta bevis. Men vi vet inte allt än. Har de lyckats hitta armeringsjärnet och kunnat koppla det till LWs huvudskador, samt har SDs fingeravtryck på järnet - då är saken klar.

Men man kan fälla på indicier. Det handlar om rimligt tvivel. De har ju i alla fall lyckats hålla honom häktad sen i augusti. Och går man in med insatsstyrkan och hämtar en misstänkt så är det inte bara skälig misstanke - utan de borde ha något riktigt graverande på honom för att göra en sån insats. Kan jag tycka. Men vi får väl se.

Hiding har gått ut med att de inte hittat tillhygget.
Citera
2020-02-21, 12:33
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Bland bevisen som åberopas finns också fynd av mannens dna på en ring Lena Wesström bar då hon dödades. När utredarna frågade hur hans dna hamnat där svarade mannen:
– Ja, eh, när Lena och jag har haft kontakt nån gång så har det väl hamnat där.
Hennes blod har också säkrats på hans skor, på insidan på plösen. Mannen har ingen förklaring till det

Intressant hur den kommit dit på ett så mindre lättillgängligt ställe.
L verkar enligt en av deras konversationer ha varit i menopaus redan 2016, och på sluttampen och inte haft blödning på ett tag. Så nån mens har hon nog inte haft de ödesdigra sista dagarna. Det är kanske det vyn/MVC ska vittna om?
Citera
2020-02-21, 12:35
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Du kommer inte se mig debattera mycket till SDs fördel i den här soppan, men det är INTE ett tecken på skuld eller psykopati att man skrattar eller flinar under förhörssituation.

Det är en vanlig reaktion bland annat vid frågor som förhörspersonen upplever som absurda. Tänk dig själv in i en situation där du som oskyldig får följande frågor:
"Du har setts på Sveagatan med en pistol samma dag som Olof Palme mördades. Många säger sig ha sett dig skjuta honom. Sköt du Olog Palme?"

"Vi har undersökt din internetanslutning, det har visat sig att du har laddat ner över 500 filmer barnpronografi det senaste året. Har du någon förklaring till det?"

I ljuset av SDs reaktioner i övrigt så tyder ju mycket på att det faktiskt är så att han har psykopatiska drag och agerar så av andra skäl än förvåning över anklagelserna, men det är också känt inom vittnespsykologin att oskyldiga ofta är nonchalanta i de första förhören eftersom att de inte inser allvaret av att vara anklagad (som oskyldig är ju den första, normala tanken: så fort polisen får ordning på det här så kommer de att leta vidare efter den som är skyldig).

För övrigt: tack för ett fantastiskt arbete i tråden och fina sammanfattningar!

Håller med om att fniss eller skratt inte är tecken på skuld eller psykopati. Jag "fångades" mest av rubriken i AB:s artikel, men tänker att det var nog sammantaget fler saker än flin och fniss som fick PS att reagera över SD:s beteende vid de första förhören när LW var försvunnen. Jag tänker bl a på detaljerna att SD berättade att han gick igång på att spana, hade velat bli polis och drömde om att det skulle uppstå situationer så att han skulle kunna framstå som hjälte.

Jag tänker att SD kan ha befunnit sig i ett rus efter dådet och inte hade hunnit få total kontroll över sitt beteende.

-------------

Länk till T34Panzers sammanställning av Puttenots inlägg med material från FUP: www.flashback.org/sp70354425

-----------------

Stämningsansökan
https://docdro.id/R1X2OlR

Personutredning
https://docdro.id/3xnF5pV

P7
https://docdro.id/78GdMlp

Sammanfattning
https://docdro.id/fsx8Z0E
Citera
2020-02-21, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
36 missade samtal från familjen under morgonen. Stackars barn! Allt ter sig så oerhört grymt när man tänker sig in i den oro de måste ha känt när hon var borta. Värst, vilket nästan inte går att ta in, är hur SD kunde dessutom göra så här inför yngstens födelsedag. Det är så grymt och obarmhärtigt. Tur att barnen har UW i detta hemska.
Ja vilken skräck för barnet/barnen den tidiga morgonen.
N hade ringt till SD runt 07 på morgonen... undrar varför?
Efter det 7.03 skickar SD sms till LW och skriver att N ringt och är orolig. Och han också.

ps kul att se Dig i tråden igen ds
Citera
2020-02-21, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Läste just artikeln i Aftonbladet, höll på att missa läsa det som finns längst ner där det står "Fakta"
Där finns utskrift från LW/SDs kontakt på mordkvällen/natten/morgonen... ifall någon annan också missat.

Chatten känns nästan lite overklig. Nu är visserligen också andra händelser inlagda i en tidslinje som förstärker intrycket av overklighet.

Meddelande 00:29 Hepp. Du kom inte in mer. Sov gott. Hörs i morrn.

Det är avvikande. Det är LW som hade sista kontakten och SD borde ha svarat om han inte kunde komma. Han borde ha skrivit att LW inte hördes av i stället för att hon inte kom in. Och det finns inte längre något "Vi" i uttrycket Vi hörs i morgon.
Citera
2020-02-21, 12:37
Medlem
Bravegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är inte dumt alls att informera om att man inte hotar en psykopat. Det är dumt av dig att försöka insinuera att det är normalt och ofarligt beteende.

Ett barn kan aldrig provocera då de inte vet bättre. Men en kvinna på 45 år vet hur det fungerar. Lena visste också att hon skulle bli dödad när hon avslöjar affären. Det sade hon flera gånger om du läser det som hittills laddats upp här.

Förresten, t o m ett barn vet att inte provocera någon som hotar att döda dem. De blir ängsliga och lydiga som bara den. Av rädsla.
Om ni nu prompt vill jämföra ett barn med en 45 årig kvinna vilket jag tycker är smått sjukt.

Du än det alltså att gemene man ska ha förmågan att diagnostisera och dessutom veta hur en psykopat agerar i olika situationer.

Sen vad gäller barnen.... om man lever med en far som har sjuk humor, mosar insekter, älskar att dela med sig äckliga situationer så är det ett normaltillstånd för barnen. Då lyfter de inte på ögonbrynen ens om en far kläcker ur sig hot.

Hur kan du ha missat det i din påstådda utbildning?
Citera
2020-02-21, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja oavsett så är det typiskt för personer med SDs problematik att dom inte förstår hur deras avvikande beteende uppfattas. De reagerar instinktivt när de blir ifrågasatta eller emotsagda, och tänker inte efter före. Så ibland skymtar den störde personens verkligt fula nuna fram...
Ja, snacka om att byta samtalsämne. Trodde det var klippt och klistrat i inläggen men det var nog hans kränkthet som visade sitt tryne. Lättkränkt och hämndbegär kan också kännas igen på honom. Tack till dig och alla andra som kämpar med fup och lägger upp, redigerar mm. Jag vill gärna också betala en slant för allt jobb!
Ni är många hjältar här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in