Citat:
Ursprungligen postat av
InomEnSnarFramtid
Okej tack för upplysningarna.
Vad skulle du säga motsvarar oxycontin i smärtstillande effekt? Ifall läkaren nämner nåt nytt läkemedel så jag vet om det är mot rätt håll eller inte.
På opiatsidan som är det ĺäkaren valt
https://sv.wikipedia.org/wiki/Opiat
https://sv.wikipedia.org/wiki/Opioid
-så kommer du antagligen att bli illamående på alla alternativ.
Antingen är du överkänslig mot opiater eller så är det att du måste tillvänjas för att kroppen ska komma över tröskeln för illamåendet. Ifall du tänker efter kan du känna om illamåendet var exakt samma illamående som vid en magsjuka (vet det kan vara svårt att minnas men försök)?
1. Är det ett nytt slags illamående?
2. Kämpade du emot eller kräktes du?
3. Ifall du kräktes och illamåendet gick över så kan jag till 99% säga att illamåendet beror på att din kropp och hjärna är ovana vid opiater/opioider.
Du kan ringa 1177 och höra med dem. De är bättre skickade än mig svara på alternativa smärtlindrande mediciner.
Att läkarna väljer opi.-mediciner är för att de är så effektiva men de har alternativ eftersom det finns människor pga genetiska omständigheter inte får någon lindring från opi. .
Låg du kvar på sjukhuset ett tag efter operationen och fick smärtlindring direkt in i blodet så fick du antagligen opi. den vägen och därför antog läkaren att din kropp svarade bra på opi. .
Blir du illamående vid varje försök eller är det oregelbundet?
Ledsen att jag inte hade något bättre svar men via länkarna kan du få hörledning om vilka mediciner som tillhör opi.-gruppen. Läkaren kommer att ta dig på största allvar och hjälpa dig antingen med alternativ medicin eller om din kropp blir av med illamåendet via mediciner mot illamåendet.
Det kan hända att du var så omtöcknad att illamåendet inte bröt igenom trots att du troligen fick smärtlindring från något slags opi.-medikament på sjukhuset. Märkligare saker har hänt.
Så vänd dig till vården snabbast möjligt så att du får den smärtlindring som är adekvat.
Lycka till!