2020-02-15, 13:29
Medlem
juliaa03s avatar
Hittade i somras forumet där det diskuterades angående mentalsjukhuset utanför örebro, ( (FB) Mentalsjukhus utanför örebro), men läste fram till att byggnaden har blivit riven.

Så jag fick idén att gör ett nytt ämne här där vi kanske kan hitta andra platser som är övergivna eller hemsökta runt omkring Örebro.
Har känslan av att det är mer spännande att besöka platser såhär som inte är med i en tidning som alla redan besökt.

Har vi någon plats där ute som väntar på att få besökas?
Citera
2020-02-15, 13:42
Medlem
quts avatar
Spännande ämne. Jag var utanför Kumla där finns ett gammalt kalkbrott med massor av gamla byggnader,, övergivna platser är väldigt spännande.
Citera
2020-02-15, 13:52
Medlem
Kvarntorp och Hällabrottet kanske, där hittade Jörnmark en del, bl a tegelfabriken. Vet inte om den står kvar.
Citera
2020-02-15, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qut
Spännande ämne. Jag var utanför Kumla där finns ett gammalt kalkbrott med massor av gamla byggnader,, övergivna platser är väldigt spännande.

Du menar kanske Hällabrottet/Kvarntorp, Skrev just om det men vet inte hur mycket som finns kvar.
Citera
2020-02-15, 14:09
Medlem
quts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Du menar kanske Hällabrottet/Kvarntorp, Skrev just om det men vet inte hur mycket som finns kvar.
Ja så heter det ju, Det finns ett gammalt kontor där som är så jävla coolt men har länge stått öde.
https://svenokey.wordpress.com/2009/...-vara-hjartan/
Citera
2020-02-15, 14:12
Medlem
Citat:
Ja så heter det ju, Det finns ett gammalt kontor där som är så jävla coolt men har länge stått öde.
https://svenokey.wordpress.com/2009/...-vara-hjartan/

Just det, Ytong hette det, där har jag åkt förbi många gånger. Ruggiga trakter, inte långt därifrån hittade man en styckmördad kvinna.
Citera
2020-02-15, 14:15
Medlem
quts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Just det, Ytong hette det, där har jag åkt förbi många gånger. Ruggiga trakter, inte långt därifrån hittade man en styckmördad kvinna.
Spännande.

Nån blir ledare så gör vi några utflykter runt Örebro.
Citera
2020-02-15, 14:29
Medlem
Citat:
Spännande.

Nån blir ledare så gör vi några utflykter runt Örebro.

Kan tyvärr inte hänga med, flyttade därifrån för 20 år sen. Ett av de hus jag bodde i blev övergivet, eller många hus blev det och den där Jörnmark var där och fotade. Det var helt surrealistiskt att se min tidigare lägenhet i övergivet skick. Och värden blev utsedd till en av Sveriges sämsta hyresvärdar
och sen var det Kvarntorpshögen som rykte och pyste bredvid. Men dom hyreshusen är rivna numera.
Citera
2020-02-16, 01:11
Medlem
Hade planerat en resa till Lyckliga gatan i Björnhammaren utanför Hallsberg för ett filmprojekt imorgon, men har hört att de har börjat riva villorna på gatan. Någon som vet om några av husen står kvar? Om det inte är värt besöket, finns det något annat i närheten som kan vara häftigt eller intressant?
Citera
2020-02-16, 01:29
Medlem
Domedags-profetens avatar
Min pappa tog med mig till Hammarby Herrgård runt 1990, då var den övergiven och spöklik. Men de kanske har rustat upp den nu...
Citera
2020-02-16, 19:24
Medlem
Lyckliga gatan är rivit och övriga villor ett stenkast därifrån rustades upp under sommaren med planen att få folk till trakten igen, det ligger ju ganska idylliskt måste jag säga.

Hammarby herrgård står kvar men är upprustat och nya ägare är inflyttade, kommer man för nära kan man få sig en utskällning av dom som bor där nu. 😊

Om det är Hålahult som är det mentalsjukhus som syftas på som någon skrev så står det kvar men man kommer inte in i det och även där bor folk i kringliggande kåkar som blänger uppgivet genom fönstret när man är där och glor..

Ett lite spännande tips som egentligen inte är öde men som är värt ett besök är Boo kyrka, Hamilton släktens privata kyrkogård med gamla gravar och flera meter höga gravstenar. Kyrkan liknar inget jag sett i sverige tidigare, påminner om en kyrka man kan hitta i amerikanska södern.
Citera
2020-02-21, 05:07
Medlem
Ska finnas något hemsökt ställe i rockshammar. Vet inte om byggnaderna står kvar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in