2020-02-20, 23:15
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Eftersom avlidna ska rapporteras till WHO skulle det synas omedelbart i statistiken.

Ja, och hon är i alla fall inte friskförklarad ännu:

https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/

Här ser vi också att sjukdomsförloppet är långt när antalet friskförklarade inte är större.
Citera
2020-02-20, 23:15
Medlem
Sheps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Det man gör i Kina nu är att man blandar kortleken, så nu kan man minska antalen och sedan visa upp ännu bättre resultat om hur bra det har gått, jag kallar det för skadereglering.
Jag såg en film som en kille gjorde när han cyklade på Wuhans gator och enligt filmen så ska man lägga ut de som har dött i hemmet vid trottoaren för att hämtas upp och på filmen såg man liksäckar som låg vid trottoaren och de räknas inte med.

Jag har också sett den videon, men skulle det inte lika gärna kunna vara hemlösa som sover på gatorna? Jag tyckte man inte riktigt kunde se ifall det var liksäckar och tror jag minns att nån rörde på sig.

Edit:
En liknande video
https://mobile.twitter.com/jenniferatntd/status/1229798218873155590
Senast redigerad av Shep 2020-02-20 kl. 23:20.
Citera
2020-02-20, 23:16
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Det man gör i Kina nu är att man blandar kortleken, så nu kan man minska antalen och sedan visa upp ännu bättre resultat om hur bra det har gått, jag kallar det för skadereglering.
Jag såg en film som en kille gjorde när han cyklade på Wuhans gator och enligt filmen så ska man lägga ut de som har dött i hemmet vid trottoaren för att hämtas upp och på filmen såg man liksäckar som låg vid trottoaren och de räknas inte med.

Men någon gång måste ju antalet avlidna i Wuhan komma fram. De kan ju inte dölja att ett stort antal människor dött oavsett om de är testade eller inte. Eller hur länge kommer de att ha Wuhan isolerat?
Citera
2020-02-20, 23:16
Medlem
sassafrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Eftersom avlidna ska rapporteras till WHO skulle det synas omedelbart i statistiken.

Hur är det med tillfrisknade då?
Citera
2020-02-20, 23:17
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:

Dör folk för snabbt så självdör viruset, det är alltså mycket osannolikt att det du beskriver stämmer.
Citera
2020-02-20, 23:17
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Även om det är fritt blås in i Sverige oavsett varifrån man kommer så verkar Sverige förbereda sig.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/uso-coronavirus
Det är bra att detta verkar tas på allvar från officiellt håll. Ju mer åtgärder Sverige sätter in, desto mindre trovärdiga blir dock alla förnekare i tråden.
Citera
2020-02-20, 23:18
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag är väl också folk? Varför räknas inte min oro? Jag är naturligtvis inte intresserad av jönköpingkvinnan som person (är inte ute efter att hänga ut henne på något sätt), men jag vill veta sjukvårdens kapacitet att hantera skiten om det är jag som ligger i respiratorn. Kommer även jag att bli en blank post i statistiken som sedan göms undan i 70 år pga ”sekretess”?

Om sjukhuset kunde berätta att hon var smittad så måste dom enligt samma regler kunna berätta att hon är frisk. Alltså måste hon fortfarande vara under vård/tillsyn. Jag tror inte dom har skickat hem henne direkt från smittskyddskliniken för frivillig karantän.
Citera
2020-02-20, 23:19
Medlem
Xehkes avatar
Citat:

Här ser vi också att sjukdomsförloppet är långt när antalet friskförklarade inte är större.

Varför tror du att BNO har facit? Dom tar sin info från lokala nyheter, så eftersom patientsekretess råder så kommer BNO, precis som vi i tråden, inte få reda på mer i det här fallet.
Citera
2020-02-20, 23:20
Medlem
Citat:

Som nämnt otaliga gånger är det inget som ingår i rapporteringen till WHO. Så du kan nog få vänta länge...

https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200220-sitrep-31-covid-19.pdf?sfvrsn=dfd11d24_2
Citera
2020-02-20, 23:21
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Men någon gång måste ju antalet avlidna i Wuhan komma fram. De kan ju inte dölja att ett stort antal människor dött oavsett om de är testade eller inte. Eller hur länge kommer de att ha Wuhan isolerat?

Det är så att Kina har mörkat med att är man inte död av ett konstaterat Ncovid-19 så är det något annat samtidigt som man fyller sjukhus och krematorier inte hinner med, mörkertalet är något enormt mycket större än de som visas och som WHO avgör sina beslut med och rekommenderar.
Citera
2020-02-20, 23:23
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Världen kanske aldrig får veta. Enligt nedanstående artikel försvinner många dödsfall bakom censurens slöjor.

Citat:
Coronavirus: Why many deaths will never appear in official figures

”Wuhan’s overburdened health workers are unable to confirm many of those who died were suffering from Covid-19, so they will not show up in official figures.”

”Wei Peng, a community hospital doctor in the city, said that medical staff were not allowed to list coronavirus as a cause of death when cases had not been confirmed and said that later instructions had even banned them from listing pneumonia. Instead they can only write the immediate cause of a patient’s death, such as diabetes or organ failure.”

https://www.scmp.com/news/china/society/article/3050311/its-pneumonia-everybody-china-knows-about-many-deaths-will-never
Citera
2020-02-20, 23:24
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Dör folk för snabbt så självdör viruset, det är alltså mycket osannolikt att det du beskriver stämmer.

Vi kan inte på något sätt lita på Kinas rapporter och det är ju troligt att viruset varit spritt väldigt mycket längre än vad vi trott.

Iom att vi inte vet hur länge de varit sjuka så kan vi på inga sätt säga att det är osannolikt. Med tanke på hur allvarligt det behöver vara för att Kinas regering ska kommunicera situationen är det högst troligt att situationen var LÅNGT gången när vi först fick höra om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in