2020-02-20, 21:57
Medlem
Xehkes avatar
Here, we report the identification of 2019-nCoV related coronaviruses in pangolins (Manis javanica) seized in anti-smuggling operations in southern China. Metagenomic sequencing identified pangolin associated CoVs that belong to two sub-lineages of 2019-nCoV related coronaviruses, including one very closely related to 2019-nCoV in the receptor-binding domain. The discovery of multiple lineages of pangolin coronavirus and their similarity to 2019-nCoV suggests that pangolins should be considered as possible intermediate hosts for this novel human virus and should be removed from wet markets to prevent zoonotic transmission.

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.02.13.945485v1
Citera
2020-02-20, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Det har du helt rätt i, men om inflammationen är så pass allvarlig att det räcker med att du ligger i sjuksängen och ändå får en infarkt så snackar vi nog om olika saker. Säg inte att du är en av de som jämför influensan med CVID-19?

Säsongsinfluensa orsakas av olika influensavirus. Helt andra virusstammar.

Detta virus, SARS-COV2, som orsakar sjukdomen COVID19 är ett coronavirus och alltså inget influensavirus. Alla dessa virus kan dock gå både direkt på lungorna och på hjärtat och på så sätt orsaka en dödlig organkollaps. SARS-COV2 verkar dock i vissa fall vara extremt elakartat.

Detta nya virus är därför väldigt skrämmande. Dels för att det uppför sig "smygande" och symtomfritt trots att det uppenbarligen är väldigt smittsamt och farligt, dels för att det troligtvis inte finns någon som helst immunitet mot det.

Det finns dock (minst) två andra coronavirus som redan har etablerat sig och som orsakar förkylningar med likartade symtom som detta nya virus. Dessa coronavirus heter 229E och NL63. Båda dessa virus har orsakat svåra lunginflammationer liknande COVID19 och som redovisats i medicinska tidskrifter. Det är min förhoppning att de personer som varit sjuka pga dessa coronavirus kanske skulle kunna ha någon liten nytta av detta. Men det är nog tyvärr bara en from förhoppning. Se nedanstående länk om du är intresserad.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Vanliga följdsjukdomar efter virusinfektioner kan också vara bakterieorsakade. T.ex. lunginflammationer, bihåle- och öroninflammationer. Också hjärtmuskelinflammation kan uppstå som en bakterieinfektion till följd av en virusinfektion. Än så länge vet man (= jag) väldigt lite om huruvida de plötsliga dödsfall som COVID19 orsakat varit pga den initiala virusinfektionen eller om det tillstött bakterieinfektioner.
Citera
2020-02-20, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Neandertalarsskvallret figurerar fortsatt i denna tråd ser jag. Jag undrar varför hon är så viktig när det finnas 1000-tals andra 20-åringar som blivit smittade och friska. 0.2 % dödlighet, förmodligen lägre än så.

Det är av intresse för att det är en 20-åring som definitivt inte tillhör de stora riskgrupperna. Och för att det är i Sverige. Ju närmare desto Intressantare.
Citera
2020-02-20, 22:07
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Man väntar in i det sista tills hon är död. Annars skapar man onödig oro enligt det svenska traditionelal tänket...

Stämmer detta med vårt enda bekräftade fall i Sverige så är det VERKLIGEN för tidigt att ropa faran över.

Hur länge har hon varit sjuk nu? Som vi tagit upp tidigare, sjukdomsförloppet är långt och den kritiska fasen kommer först i slutet. Vissa visar efter ett tag tecken på tillfriskning för att senare bli sämre och det är i det slutskedet avlidande sker.

Så med en inkubationstid på upp till 24 dagar och ett SÅ långt sjukdomsförlopp !!! Hur många case utanför Kina finns det som haft för både inkubationstid och sjukdomsförlopp?

Flera veckor innan vi kan få tillförlitlig data. Och WHO vars kommunikativa uppdrag är att motverka panik.
Citera
2020-02-20, 22:07
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek

Detta virus, SARS-COV2, som orsakar sjukdomen COVID19 är ett coronavirus och alltså inget influensavirus. Alla dessa virus kan dock gå både direkt på lungorna och på hjärtat och på så sätt orsaka en dödlig organkollaps. SARS-COV2 verkar dock i vissa fall vara extremt elakartat.

Detta nya virus är därför väldigt skrämmande. Dels för att det uppför sig "smygande" och symtomfritt trots att det uppenbarligen är väldigt smittsamt och farligt, dels för att det troligtvis inte finns någon som helst immunitet mot det.

Det finns dock (minst) två andra coronavirus som redan har etablerat sig och som orsakar förkylningar med likartade symtom som detta nya virus. Dessa coronavirus heter 229E och NL63. Båda dessa virus har orsakat svåra lunginflammationer liknande COVID19 och som redovisats i medicinska tidskrifter. Det är min förhoppning att de personer som varit sjuka pga dessa coronavirus kanske skulle kunna ha någon liten nytta av detta. Men det är nog tyvärr bara en from förhoppning. Se nedanstående länk om du är intresserad.

Vanliga följdsjukdomar efter virusinfektioner kan också vara bakterieorsakade. T.ex. lunginflammationer, bihåle- och öroninflammationer. Också hjärtmuskelinflammation kan uppstå som en bakterieinfektion till följd av en virusinfektion. Än så länge vet man (= jag) väldigt lite om huruvida de plötsliga dödsfall som COVID19 orsakat varit pga den initiala virusinfektionen eller om det tillstött bakterieinfektioner.

Förutom den vanligaste bakteriella lunginflammationen som dödar så har jag även läst att organsvikt är förekommande, dvs lever och njurar slutar att fungera, jag har inga länkar men har läst några tidigare rapporter från Kina där man beskrev detta.

Det är ett elakt virus vi har och absolut ingen vanlig influensa.
Citera
2020-02-20, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gretanol
Jag tar detta på full allvar! Jag söker inte något svar och är tacksam för alla svar/kritik.
Helst skulle jag vilja höra både positiva och negativa svar.

Antar att ni är bättre experter och har följt säkerligen andra utbrott också!
Jag fattar att det är omöjligt att gissa då vi har så många okända variabler.

Jag skulle helst vilja veta om det finns chanser på att detta är över före hösten (=över i september)

Jag vill minnas att överläkare Björn Olsen sa på Aktuellt att det kan vara över hos oss i slutet av året.
Men jag är osäker.
Citera
2020-02-20, 22:15
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
alldeles för stort scoop för att nån skulle låta bli att göra det, fattar du inte det?

domedagsprofetior säljer som smör i solsken och det kommer vara helt omöjligt att ens försöka dölja ett större outbreak.

Man kan väl tycka att Sveriges minst sagt extrema situation med invandring, våld och ett groende inbördeskrig också skulle vara scoop.

Nej, MSN följer snällt vänsterpropagandans riktlinjer.

Men jag håller med, ur en samhällssynpunkt är panik det värsta som skulle kunna hända. Sverige kan, som så många andra upplysta länder, reglera och kontrollera potentiella högriskspridare men sköter detta lika naivt som vanligt.

Finns det eller kommer det en spridning så är det inget vi kan styra över och då är det bara att låta viruset köra sitt race.
Citera
2020-02-20, 22:15
Medlem
Einsturzendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek

Att immunförsvaret känner igen 229E och NL63 hjälper dig nog inte. Jag tror det enda uppenbara man kan säga är att om man uppvisat motståndskraft mot 229E och NL63 så är det en indikator på att att ditt immunförsvar fungerar och således kan hantera SARS-CoV-2 bättre än om 229E och NL63 resulterade i komplikationer.
Citera
2020-02-20, 22:16
Medlem
Ogunquits avatar
Irak stänger gränsen mot Iran enligt en del medier.

Sen pratade de precis på TV4 om att Getinge har slutat leverera produkter till Iran på grund av sanktionerna mot Iran. Tydligen får Iran en hel del av sina hjärt och lungmaskiner från det svenska företaget. Det var ju inte så bra om de får en Corona epidemi.
Citera
2020-02-20, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är smittskyddslagen som gäller och någon löpande hälsostatus av en patient ingår inte i rapporteringen.

Avlidna personer är normalt inte sekretessbelagda och finns att hämta från register. Oklart var registret finns men troligen Socialstyrelsen.

Du kan ringa eller mejla folkbokföringen om du vet namn och adress så talar de om att personen är avliden och vilket datum.
Citera
2020-02-20, 22:18
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Skitsnack!

Givetvis kommer man att tona ner allvaret för att stoppa panik. Det är ju heller inget man kan gå ut med men det är heller ingen hemlighet hur man prioriterar.

Att kalla det skitsnack är både dumt och naivt.
Citera
2020-02-20, 22:18
Medlem
DuRbaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det är av intresse för att det är en 20-åring som definitivt inte tillhör de stora riskgrupperna. Och för att det är i Sverige. Ju närmare desto Intressantare.

Ja och intressant att se hur väl en Svensk infektionsklinik hanterar personalens skydd, disenfektion av klädsel och andra rutiner så inte viruset smiter ut .

Har Sverige kapaciteten att skydda personal mot viruset ?

Enligt bilden på aftonbladet där de visar en bild på de som jobbbar på infektionskliniken så var ögonen exponerade mot luften omkring, dock skyddade av ett visir framåt men tror inte det hjälper på corona...
Senast redigerad av DuRbaN 2020-02-20 kl. 22:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in