2020-02-20, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja jag skulle säga att vi är bra på att behandla svåra tillstånd och rädda liv på patienter som hade dött för femton år sedan.

Problemen som finns är främst i akutsjukvården och min uppfattning är att det beror på att folk kommer yill akutmottagningarna för sådant som de borde sökt till VåC förm i allr för hög utsträckning.

Som jag skrivit några gånger så klarar vi en epidemi bra, vi har IVA-platser och isoleringsplatser för hundratals patienter.

Det är när de börjar bli tusentals som det blir problem i landet.

Man jag skulle säga att blir det så många svårt sjuka har de flesta länder, relativt sett, problem.

Det är väl folk som inte fått en tid på VC isåfall, som söker sig till akuten ”i onödan”. Att få en läkartid en månad fram i tiden för ryggsmärtor som hindrar en från att arbeta till exempel, är ju ganska frustrerande.
Själv har jag åkt till akuten ytterst få gånger och då har det slutat med gips eller operation, jag har sett främst barn som såg onödigt pigga ut, vuxna brukar väl för egen del snarare sky akuten som pesten...vem vill sitta där och få virus på sig liksom.
Citera
2020-02-20, 19:34
Avslutad
Läste att utländska läkare kommer bli utsparkade från Kina kommande dagarna, men vad är Kinas problem? Det är deras problem att viruset kom till och spred sig, det är deras ansvar att betala till offrens anhöriga, en hel del som dött och injuknat... Bara det är mentalt jobbigt
Citera
2020-02-20, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Måånga känner tyvärr de inte får rätt hjälp på HC, därför det blir mer eller mindre kaos på akuten, fler mår fruktansvärt dåligt idag, det går inte sticka under stolen.Sån kaos att det t om har vakter. Det är långa väntetider på allt idag, du får inte hjälp i tid.
Ja, precis. Det är problem på akuten men på vårdavdelningarna funkar det bättre, även om ssk-bristen kan göra att ssk jobbar mycket övertid.
Citera
2020-02-20, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Har Sverige en ”egen” patientsekretesslag? Alltså inte europeisk som GDPR? För om vi jämför med till exempel Italien så informerar deras smittskyddsläkare varje dag i en bulletin om coronapatienternas tillstånd. Inga namn eller liknande förstås, men hur sjukdomen fortskrider, både för de kinesiska patienterna och de italienska.

Ja, vi har en särskild och mycket omfattande lagstiftning som vi har haft långt innan GDPR fanns. I 25 kapitlet i Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) regleras vad som gäller för hälso- och sjukvården.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/offentlighets--och-sekretesslag-2009400_sfs-2009-400

Citat:
25 kap. Sekretess till skydd för enskild i verksamhet som avser hälso- och sjukvård, m.m.
Hälso- och sjukvård m.m.

1 § Sekretess gäller inom hälso- och sjukvården för uppgift om en enskilds hälsotillstånd eller andra personliga förhållanden, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till denne lider men. Detsamma gäller i annan medicinsk verksamhet, exempelvis rättsmedicinsk och rättspsykiatrisk undersökning, insemination, befruktning utanför kroppen, fastställande av könstillhörighet, abort, sterilisering, omskärelse och åtgärder mot smittsamma sjukdomar.

Här har sjukhuset gjort bedömningen att det inte går att utesluta att deras patient skulle kunna lida men om de informerade. Alltså säger de ingenting om någonting. Det är säkrast.

Även om man kan tycka att det är märkligt när man jämför med andra sjukhusvårdade personer t.ex. efter bilolyckor, misshandel etc. där det informeras om hur allvarligt skadade människor är och hur status förändras och om de avlider av sina skador. Det är tydligen stor skillnad mellan detta fall och andra sjukhusvårdade uppmärksammade fall.

Det skulle kunna finnas en skyldighet, enligt någon lagparagraf, för sjukhuset att rapportera till FHM att patienten har frisknat till eller avlidit av den samhällsfarliga sjukdomen COVID19. En sådan uppgift är förmodligen offentlig om/när den väl har lämnats till FHM. Men jag vet inte hur en eventuell sådan regel ser ut. Någon annan kanske har tid och lust att söka.
Citera
2020-02-20, 19:37
Medlem
Citat:
Det är väl folk som inte fått en tid på VC isåfall, som söker sig till akuten ”i onödan”. Att få en läkartid en månad fram i tiden för ryggsmärtor som hindrar en från att arbeta till exempel, är ju ganska frustrerande.
Själv har jag åkt till akuten ytterst få gånger och då har det slutat med gips eller operation, jag har sett främst barn som såg onödigt pigga ut, vuxna brukar väl för egen del snarare sky akuten som pesten...vem vill sitta där och få virus på sig liksom.
Nej det kan vara så att primärvården är eftersatt, på en del håll i landet. Jag har personligen aldrig problem att få en tid inom några dagar på min VåC men vi kanske är lyckligt lottade.
Citera
2020-02-20, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Ja, vi har en särskild och mycket omfattande lagstiftning som vi har haft långt innan GDPR fanns. I 25 kapitlet i Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) regleras vad som gäller för hälso- och sjukvården.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/offentlighets--och-sekretesslag-2009400_sfs-2009-400

Här har sjukhuset gjort bedömningen att det inte går att utesluta att deras patient skulle kunna lida men om de informerade. Alltså säger de ingenting om någonting. Det är säkrast.

Även om man kan tycka att det är märkligt när man jämför med andra sjukhusvårdade personer t.ex. efter bilolyckor, misshandel etc. där det informeras om hur allvarligt skadade människor är och hur status förändras och om de avlider av sina skador. Det är tydligen stor skillnad mellan detta fall och andra sjukhusvårdade uppmärksammade fall.

Det skulle kunna finnas en skyldighet, enligt någon lagparagraf, för sjukhuset att rapportera till FHM att patienten har frisknat till eller avlidit av den samhällsfarliga sjukdomen COVID19. En sådan uppgift är förmodligen offentlig om/när den väl har lämnats till FHM. Men jag vet inte hur en eventuell sådan regel ser ut. Någon annan kanske har tid och lust att söka.

Ja vad märkligt! Vid bilolyckor ges ju ofta en hel del information om att patienten var medvetslös, kontaktbar, lindrigt skadad, hade slagit huvudet etc etc.
Citera
2020-02-20, 19:40
Medlem
Citat:
Nej det kan vara så att primärvården är eftersatt, på en del håll i landet. Jag har personligen aldrig problem att få en tid inom några dagar på min VåC men vi kanske är lyckligt lottade.

Jag bor i Stockholm och det brukar ta 4-5 veckor att få en läkartid som inte gäller akuta infektioner. För akuta infektioner har de 2-10 läkartider per dag, och när dessa bokats får du återkomma nästa dag eller vända dig till närakuten...som samlar upp enorma områden och har långa väntetider...
Citera
2020-02-20, 19:40
Medlem
Jag postar den här länken en gång till för att försöka lugna alla som är oroliga för Sverige.

(Det kan kanske finnas länder som har ännu lägre risk än Sverige men vi ligger inte speciellt högt i ligan . . )

http://rocs.hu-berlin.de/corona/#most-probable-spreading-routes
Citera
2020-02-20, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek

Det är smittskyddslagen som gäller och någon löpande hälsostatus av en patient ingår inte i rapporteringen.

Avlidna personer är normalt inte sekretessbelagda och finns att hämta från register. Oklart var registret finns men troligen Socialstyrelsen.
Citera
Medlem
Citat:
Ja, precis. Det är problem på akuten men på vårdavdelningarna funkar det bättre, även om ssk-bristen kan göra att ssk jobbar mycket övertid.
Enorma övertider, vilket inte är bra för vare sig de inlagda eller övriga
Citera
Medlem
Citat:
Jag bor i Stockholm och det brukar ta 4-5 veckor att få en läkartid som inte gäller akuta infektioner. För akuta infektioner har de 2-10 läkartider per dag, och när dessa bokats får du återkomma nästa dag eller vända dig till närakuten...som samlar upp enorma områden och har långa väntetider...
Jesus! Ja där kulle det nog behöva tillföras resurser!
Citera
2020-02-20, 19:42
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ja vad märkligt! Vid bilolyckor ges ju ofta en hel del information om att patienten var medvetslös, kontaktbar, lindrigt skadad, hade slagit huvudet etc etc.
Precis! Man kan dessutom fråga sig varför de nämnde denna coronapatient från första början om det nu är så känsligt att prata om det? Har man sagt A får man vackert säga B eller bli föremål för allehanda konspirationsteorier.
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-02-20 kl. 19:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in