Citat:
Ursprungligen postat av
Nergus
Nu är det som så att alla människor har olika lösningar på klimatfrågan. Som du ser är det väldigt få svenskar, runt 4 % som håller med MPs svar på klimatfrågan. Andra menar att kärnkraften är ett bättre sätt att minska utsläppen osv osv. Det är det ni vänstermänniskor inte förstår, ni tror att om man inte håller med vänsterns lösningar på klimatfrågan så vill man inte göra något. Bara det att högern har andra lösningar som de tror på när det kommer till klimatet. Klimatfrågan är enormt stor i Sverige, men ändå röstar väldigt få människor på just Miljöpartiet, vilket visar att väldigt många svenskar som bryr sig om klimatfrågan ändå väljer bort det partiet på grund av att de inte håller med om MPs lösningar.
https://novus.se/valjaropinionen/valjarforstaelse/viktigaste-politiska-fragan/
Citat:
Invandring / integration 19% 18% 5% 49% 18% 5% 1% 4% 10%
Lag och ordning 14% 19% 7% 20% 19% 6% 4% 6% 24%
Miljö/Klimat 13% 9% 16% 2% 8% 20% 34% 18% 12%
Sjukvården 13% 11% 18% 9% 14% 12% 12% 17% 14%
Skola och
utbildning 8% 7% 9% 1% 8% 11% 13% 10% 12%
Landets
ekonomi 7% 16% 5% 7% 13% 11% 0% 3% 7%
Ovan kan ni se den totala siffran på viktigaste frågan längst till vänster, lite otydligt jag vet. Tror du överskattar hur viktig miljöfrågan är för svenskar, bara att kolla på den här tabellen. Visst den ligger ändå i topp 5 men den har gått ner avsevärt sedan EU-valet.
Frågan är egentligen bara stor bland V, MP, C och L och det kan väl förklaras med yngre kvinnliga röster troligtvis.
Men jag tar för givet att Miljöfrågan kommer fortsatt tappa när landets ekonomi, sjukvården, lag och ordning, invandringen m.m. blir en allt viktigare fråga. Nu tror jag i och för sig att många klimatalarmister gynnas av den milda vintern (som i sig inte är något unikt det händer men väldigt sällan), men när det försvinner och media fokuserar sin nyhetsrapportering på förnedringsrån och hög arbetslöshet kommer nog svensken snabbt tappa fokus på miljön.
Miljön är ett i-landsproblem, vi går mot att bli ett u-land.