2020-02-20, 14:42
Medlem
HejaFinlands avatar
I TV-inslaget om Novus säger de att det är S lägsta resultat sedan 2012, men då var S svacka bara 4 månader. Men nuvarande svacka har varat i ett helt år redan, det är en mer strukturell försvagning av S.
2020-02-20, 14:43
Medlem
Bistånd, massinvandring och bidragsfusk är sådant SD borde ta upp hela tiden. Glöm inte att genom falska identiteter så delar Sverige ut tiotals miljarder i felaktiga bidrag varje år, så tar man tag i felaktiga identiteter så finns det ännu mycket mer pengar man kan spendera på välfärden och andra viktiga områden.

Sossarna gör ju inget av detta eftersom de menar att det enda som kan rädda välfärden är högre skatter, de nämner aldrig att genom att ta tag i enbart dessa tre områden: Bistånd, massinvandring, falska identiteter så frigör man över 100 miljarder extra till budgeten varje år. Vilket är enormt mycket resurser som kan användas till viktiga områden. Skalar SD även av saker som menskonst, genuscertifiering osv så frigörs ännu fler miljarder som kan spenderas på viktiga saker. Att välfärden inte fungerar idag beror ju på att sossarna själva väljer att prioritera oviktiga områden före viktiga områden. Det är de som prioriterar bistånd, kulturbidrag, massinvandring, bidrag till Islamism före svenska folket.

Med en SD regering så kan faktiskt Sverige genom omprioritering av de offentliga resurserna både öka tillslagen till olika viktiga myndigheter samtidigt som man sänker skatten och därmed får igång svensk ekonomisk tillväxt igen. Detta eftersom sossarna valt att lägga hundratals miljarder varje år på helt oviktiga frågor som varken stimulerar tillväxt eller förbättrar landet. Så omfördelar man pengarna till rätt områden kan sjukvården få enormt mycket större resurser samtidigt som skatten sänks.
Senast redigerad av Nergus 2020-02-20 kl. 14:47.
2020-02-20, 14:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Nej inte jag men säkert en del andra. Problemet är att SD då skulle förlora till högerblocket eftersom många SD anhängere är hardcore höger.

De, f.d. moderaterna i SD, sätter migrationen först, kan de få lägre skatter och minskad migration, och minskad kriminalitet, så kan de acceptera mer pengar till välfärden. Det är ju det som är saken; SD kan lova både lägre skatter och mer välfärd, för pengarna som idag går till migration i olika former är så extremt mycket.
2020-02-20, 15:15
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
Nu är det som så att alla människor har olika lösningar på klimatfrågan. Som du ser är det väldigt få svenskar, runt 4 % som håller med MPs svar på klimatfrågan. Andra menar att kärnkraften är ett bättre sätt att minska utsläppen osv osv. Det är det ni vänstermänniskor inte förstår, ni tror att om man inte håller med vänsterns lösningar på klimatfrågan så vill man inte göra något. Bara det att högern har andra lösningar som de tror på när det kommer till klimatet. Klimatfrågan är enormt stor i Sverige, men ändå röstar väldigt få människor på just Miljöpartiet, vilket visar att väldigt många svenskar som bryr sig om klimatfrågan ändå väljer bort det partiet på grund av att de inte håller med om MPs lösningar.

https://novus.se/valjaropinionen/valjarforstaelse/viktigaste-politiska-fragan/

Citat:
Invandring / integration 19% 18% 5% 49% 18% 5% 1% 4% 10%
Lag och ordning 14% 19% 7% 20% 19% 6% 4% 6% 24%
Miljö/Klimat 13% 9% 16% 2% 8% 20% 34% 18% 12%
Sjukvården 13% 11% 18% 9% 14% 12% 12% 17% 14%
Skola och
utbildning 8% 7% 9% 1% 8% 11% 13% 10% 12%
Landets
ekonomi 7% 16% 5% 7% 13% 11% 0% 3% 7%

Ovan kan ni se den totala siffran på viktigaste frågan längst till vänster, lite otydligt jag vet. Tror du överskattar hur viktig miljöfrågan är för svenskar, bara att kolla på den här tabellen. Visst den ligger ändå i topp 5 men den har gått ner avsevärt sedan EU-valet.

Frågan är egentligen bara stor bland V, MP, C och L och det kan väl förklaras med yngre kvinnliga röster troligtvis.

Men jag tar för givet att Miljöfrågan kommer fortsatt tappa när landets ekonomi, sjukvården, lag och ordning, invandringen m.m. blir en allt viktigare fråga. Nu tror jag i och för sig att många klimatalarmister gynnas av den milda vintern (som i sig inte är något unikt det händer men väldigt sällan), men när det försvinner och media fokuserar sin nyhetsrapportering på förnedringsrån och hög arbetslöshet kommer nog svensken snabbt tappa fokus på miljön.

Miljön är ett i-landsproblem, vi går mot att bli ett u-land.
2020-02-20, 15:22
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De, f.d. moderaterna i SD, sätter migrationen först, kan de få lägre skatter och minskad migration, och minskad kriminalitet, så kan de acceptera mer pengar till välfärden. Det är ju det som är saken; SD kan lova både lägre skatter och mer välfärd, för pengarna som idag går till migration i olika former är så extremt mycket.

Amen.

Man har helt enkelt positionerat sig såpass bra att man kan locka både moderater och Socialdemokrater

Jag tillhör kategorin arbetare som gärna ser lite av traditionell vänsterpolitik men också lägre skatter på bensin osv. Men det jag främst vill ha är ett invandringstopp och återvandring i den mån det går.
2020-02-20, 16:21
Medlem
Måttligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
Lyssnade på SRs nyheter nyss och de nämnde inte ens mätningen. Är det för att SDs siffror går upp?

Ja, vad tror du själv?
2020-02-20, 16:26
Medlem
Citat:
I TV-inslaget om Novus säger de att det är S lägsta resultat sedan 2012, men då var S svacka bara 4 månader. Men nuvarande svacka har varat i ett helt år redan, det är en mer strukturell försvagning av S.

Vadå svacka? Jag ser bara en lång utförsbacke!
2020-02-20, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Nej inte jag men säkert en del andra. Problemet är att SD då skulle förlora till högerblocket eftersom många SD anhängere är hardcore höger.

Där tror jag att du har fel. Det som utmärker (SD) väljare är att de prioriterar brott&straff och migrationen över allt annat. Dessutom anser nog de flesta att bägge dessa är samma fråga då exempelvis Expressen i sin granbskning i veckan visade att samtliga de gängkriminella som skjöt i Stockholm just nu jade utländsk bakgrund (även om det beskrevs som att hälften var födda i landet).

Det typiska för en (SD) väljare tror jag alltså är att de (säkert tillfälligt) prioriterat ner övriga frågor och fokuserar enbart på migrationen just nu. Så länge (SD) levererar utvisningar och rejält minskat inflöde så är nog de flesta (SD) väljare beredda att acceptera i princip vad som helst i fråga om kompromisser med andra partier.

Kan ju bara se till mig själv. Nu är jag visserligen (M) medlem men samma princip gäller där. Så länge de försöker leverera på sin nya Migrations- och Kriminalpolitik så struntar jag precis i vilka övriga kompromisser som görs. Efter att de värsta problemen rättats till och vi undviker inbördeskrig (som är vad vi är på väg mot just nu) så kanske skatter och annat blir viktiga igen. Dit är det dock långt...
2020-02-20, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Då blir det:

S+V+C+MP = 46,7
SD+M+KD = 47,8
L nedanför spärren

Om jag räknat rätt.

Det kan innebära egen majoritet för SD+M+KD i riksdagen om L ramlar ur.
Men exakta mandatsberäkningar är röriga.
2020-02-20, 18:08
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Underbart att S(tatens)TV måste säga att SD är störst igen. Kan detta påverka även jounalisternas syn på SDs hjärtefrågor? Omedvetet påverkas de av att rapportera om SDs popularitet så att de plötsligt börjar rapportera om förnedringsrån mot svenskar?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-novus-sd-storsta-parti

Det är lite av en självuppfyllande profetia för kvinnor som intresserar sig för klimat och jämlikhet (Som jag föredrar framför genus) söker sig inte till SD och därför finns inga som driver sådant i partiet, och därför har SD inget engagemang i de frågorna och därför söker sig inte de kvinnorna till partiet...... Och så vidare.
Man behöver ta tillbaka narrativet från de globala kapitalisterna.

Ord är inte farliga. Möt globalisterna i debatten kring genus istället! Vad är genus, vad är biologiskt?

Folkrörelsen behöver sluta reagera på ord så som hade vi PTSD. Hur ska vi annars kunna adressera sakfrågor utanför invandringsfrågan?
2020-02-20, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Jag tror att även S kommer få det svårt bland klaner och invandrare framöver. Om inte välfärden levererar och de kan få den sjukvård de kräver av S kommer de också tröttna och kanske välja Nyans eller V/MP. Allt som är dystert för S är bra för SD.

Sen vad jag vet finns de många duktiga och knegande invandrare som röstar SD med. Mer än vad man kanske tror. De vill inte se landet bli ett nytt Libanon.

Jag tror följande är anledningen till SDs tillväxt:

1. Löfvens uttalande om skattesänkningar under alliansen.
2. Förnedringsrånen mot våra ungdomar.
3. SAS-reklamen
4. Panshiri i SVT Agenda.
5. Allmän kaos i verklighet med välfärd, hör dagligen på jobbet hur folk gnäller på exempelvis försäkringskassan.

Jag håller i stort med dig om de 5 punkterna, en mycket bra analys.
2020-02-20, 18:29
Medlem
Positivt det som händer nu. M, KD och V har kommit överens om arbetskraftsinvandringen men Jimmie Åkesson säger på Twitter att det inte räcker och att det inte är säkert att SD kommer rösta för uppgörelsen.

Detta är en viktig markering och vi får verkligen hoppas SD fullföljer sitt hot. Vi har också gränser och en sådan gräns är att rösta för förslag som inte stoppar arbetskraftsinvandring av lågkvalificerade.

SD gör mer och mer rätt saker nu för tiden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in