Citat:
Ursprungligen postat av
Pisseman
Japan, Sydkorea, Hong Kong Taiwan, Singapore är körda, det går inte stoppa där.
Nu har vi dessutom Iran. Med stor sannolikhet så är de som dött där av samma genetiska bas som vi européer. Där försvann ytterligare hopp.
Det är kört rörande att stoppa spridningen, men det förstod ju många i den här tråden redan från början, även om vi som påpekade detta hånades hårt av de som hävdade att det inte skulle komma till Sverige. Man märker en markant skillnad i diskussionen nu jämfört med för två veckor sedan.
Nu är frågan hur mycket det går att dämpa smittan. En frivillig karantän fungerar kanske ned Sydostasien, men knappas med västländer. Så hur skall man få smittspridningen att gå så långsamt att samhället hinner med. Vi vill ju inte att det är som med influensan I år där stora delar av skolklasser är sjuka samtidigt. Då kommer deras föräldrar inte kunna få vård av sjukhusen...
Det är de mest högteknologiska länderna i Sydostasien som rapporterar smitta. Jag undrar hur det står till i Thailand, Filippinerna, Malaysia, Indonesien, Burma, Laos, Kambodja och Vietnam och Nordkorea?
Sydkorea har gått upp i topp nu utanför Kina och Corona Cruises. Men nästan alla deras fall är från samma stad ( deras fjärde största tror jag det var.) De verkar vara kopplade till någon sektliknande kyrka. Invånarna i 2,5 miljoner staden uppmanas hålla sig hemma.
I Japan är fallen mer sprida över deras olika öar och på flera ställen på huvudön. Det känns som både Sydkorea och Singapore har lite bättre koll på smittan än Japan.
Singapore är tydligen duktiga på smittspårning enligt vad jag läste någonstans. Singapore friskskiver ett antal varje dag. De har 4 kritiska. Kritiska har legat på samma nivå de senaste dagarna. Inga dödsfall.
Sen tycker jag att det var lite oväntat att det dök upp i Iran. Okey, dom har inte så många kompisar men i alla fall. När det gäller deras DNA så vet jag inte hur lika det är vårt. Men persiska och kurdiska tillhör väl den Indo-Ariska språkgruppen. Men de har ju en massa andra minoriteter också. Jag vet inte vilken etnisk grupp de smittade tillhörde.