2020-02-20, 08:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Du missar en sak.

Feminister vill inte att män ska ha samma rättigheter som kvinnor.

Därav, feminism är dåligt - equalism är bra.

Läs definitionen igen. Samma = samma
Citera
2020-02-20, 08:39
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Läs definitionen igen. Samma = samma

Nej, jag tror det är du som behöver läsa en gång till. Försök.
Citera
2020-02-20, 08:45
Avstängd
Citat:
Nej, jag tror det är du som behöver läsa en gång till. Försök.

Vi kan läsa tillsammans. Häng med nu:

"Feminism är en samling rörelser och ideologier vars målsättning är att kvinnor ska ha samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter som män och där feminismen verkar för kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter"
Citera
2020-02-20, 08:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Ja och jag använder inte känslor som argument som ni rödingar gör.

Sött att du tror det
Citera
2020-02-20, 09:06
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:

"Feminism är en samling rörelser och ideologier vars målsättning är att kvinnor ska ha samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter som män och där feminismen verkar för kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter"
Vilka rättigheter saknas, sa du?
Citera
2020-02-20, 09:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Vilka rättigheter saknas, sa du?

Sa jag det? Citera gärna det isf
Citera
2020-02-20, 09:14
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Sa jag det? Citera gärna det isf
Jag har frågat dig massor av gånger så jag tänkte jag hade missat ditt svar.

Men det hade jag alltså inte?

Då vet vi.
Citera
2020-02-20, 10:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
De feministiskamålsättningarna med lika rättigheter och möjligheter juridiskt och politiskt ex är nog uppnådda i Sverige.
Men det betyder inte att de är uppnådda socialt, ekonomiskt eller sexuellt ex.

Finns massa idiotiskt ”tänk” kvar kring kön, även i vår del av världen, bara läsa lite här inne ex.
Och det finns även åtskilligt att försvara, så feminism behövs definitivt.

Kan du ge något exempel på detta?

Att kontrolera folks tankar låter ju fruktansvärt, det kommer aldriv bli en lösning, att korrigera idiotiskt "tänk" brukar resultera i mycket våld.
Citera
2020-02-20, 11:10
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:

Ja. Men jag läser inte: "män ska ha samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter som kvinnor."
Jag läser heller inte: "alla människor ska ha samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter, oavsett kön, sexualitet, ålder, ras, religion."

Det finns garanterat lägen där kvinnor har fler/bättre rättigheter (vårdnadstvister, övergrepp i hemmet), men där är inte feministerna villiga att lyfta ett finger. Det är någon annans problem.
Citera
2020-02-20, 11:35
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
De feministiskamålsättningarna med lika rättigheter och möjligheter juridiskt och politiskt ex är nog uppnådda i Sverige.
Men det betyder inte att de är uppnådda socialt, ekonomiskt eller sexuellt ex.

Finns massa idiotiskt ”tänk” kvar kring kön, även i vår del av världen, bara läsa lite här inne ex.
Och det finns även åtskilligt att försvara, så feminism behövs definitivt.

Japp, vi måste tvinga människor att leva efter feminismen socialt, ekonomiskt och sexuellt. Eller möjligen hjärntvätta dem så de inbillar dig att de gör det frivilligt.

Totalitära vidrigheter i vanlig ordning från din sort.
Citera
2020-02-20, 11:42
Avstängd
Citat:
Ja. Men jag läser inte: "män ska ha samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter som kvinnor."
Jag läser heller inte: "alla människor ska ha samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter, oavsett kön, sexualitet, ålder, ras, religion."

Det finns garanterat lägen där kvinnor har fler/bättre rättigheter (vårdnadstvister, övergrepp i hemmet), men där är inte feministerna villiga att lyfta ett finger. Det är någon annans problem.

Men säger man samma så är det samma. Det är ju inte samma om det är olika. Jag kan hålla med om att man ev borde formulera om det till "alla människor". Det skulle få det att låta mer inkluderande, helt klart. Då skulle man ju även få med sk 'tredje kön'.

När det gäller vårdnadstvister i Sverige så får jag för mig att det ser rätt bra ut och att man alltid strävar efter att barnet ska ha tillgång till bägge föräldrarna. Måste erkänna att jag inte är jätteinsatt men om där finns orättvisor så borde det rimligtvis vara en fråga för feminism. Celenoll har påpekat att kvinnor har lättare att få jourlägenheter och liknande om de lever i våldsamma relationer. Detta kan tyckas orättvist men det är av anledning att kvinnor står för 95% av de som behöver uppsöka vård eller hjälp utifrån och att det ska vara lättare för myndigheter att fånga upp dessa individer i tid.

Om detta är saker man stör sig på så gäller det såklart att kavla upp ärmarna och driva frågan själv. Ingen feminist har påstått att det råder total jämställdhet och man kan inte förvänta sig att andra ska driva ens hjärtefråga åt en. Jag hör detta ofta. Folk som t.ex. klagar på att det finns för få mansjourer samtidigt som mansjourerna skriker efter volontärer. Detta är inget som Gudrun Schyman kan lösa. Här måste en karl ta rodret och vara villig att lägga ner tid och energi på saken, precis som kvinnor gör på kvinnojourer. MEd det sagt så betyder det inte att det inte är en fråga för feminism.
Citera
2020-02-20, 14:29
Medlem
Citat:

Tycker du män blir orättvist behandlade när det gäller övergrepp i hemmet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in