2020-02-20, 11:04
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Wall gjorde inte det. Du gjorde det möjligen.

Om Säpos Livvaktsstyrka satt på krogen tillsammans inom hörhåll från palmeskyttens två avfyrningar så är det oerhört intressant, och Wall hade högst sannolikt utvecklat hur det kan fogas in i andra pusselbitar. Nu tror jag han inte hoppade på det tåget i sitt eget kommentarsfält på stående fot eftersom jubileumsartikeln så så väldigt svajig ut i övrigt. Men kommer det fram fler utsagor/uppgifter om det så..!
Exakt, Wall gjorde inte det. Jag menade inte Wall heller. Menade tolkningen personen gjorde av det Wall svarat.

Har själv varit kontakt med Wall om just den där artikeln. När jag försökte hittade den åt honom var den ”borta” från Google.
Som det slumpade sig hittade jag den igen med hjälp av kommentaren från hans blogg.
Citera
2020-02-20, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Erling Karlsson var inte vid SÄPO utan vid ett civilt vaktbolag om jag förstår det hela rätt.
Det var en uppdelning. Säpo under tjänsteutövning. Abab vid hemmet. Vari Ababs roll bestod är oklart...
Citera
2020-02-20, 11:06
Medlem
Citat:
Tack. Från artikeln
"Säpo skötte säkerheten i omgivningen, medan vaktbolaget vakade över hans person dag och natt."
Felaktigt påstående.
Citera
2020-02-20, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparkalle
Det står "30 meter från biografen" vilket å andra sidan är för långt från Dekorima för att kunna reagera som han gjorde. Dessutom saknar man följdfrågan: "-Vad gjorde du sen då, gick in och fortsatte äta?", för nått avtryck i bilden runt Dekorima har han ju inte gjort vad jag har sett.

Enligt artikeln
De satt på en restaurang 30 meter från biografen och åt middag när skotten small av.
– Det for genom mitt huvud att nu är Olof skjuten. Vi rusade ut och såg att någon redan var igång med konstgjord andning.
Citera
2020-02-20, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det var en uppdelning. Säpo under tjänsteutövning. Abab vid hemmet. Vari Ababs roll bestod är oklart...

Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Felaktigt påstående.

Att ABAB har vakter vid byggnader/hem kan jag köpa men svårare att ta in är livvaktstjänst åt Sveriges statsminister.

Som exempel sköter ett civilt vaktbolag bevakning vid Rosenbad och Riksdagen.
Citera
2020-02-20, 11:13
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
30 meter från biografen står det. Det är väl bortåt 500 meter eller mer från mordplatsen om det är biografen Grand som avses.

Ja då blir det ännu mer otroligt. Han uppfattar skott inne på en restaurang 500m bort som dom som finns intill MOP uppfattar som smällare.
Citera
2020-02-20, 11:15
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparkalle
Det står "30 meter från biografen" vilket å andra sidan är för långt från Dekorima för att kunna reagera som han gjorde. Dessutom saknar man följdfrågan: "-Vad gjorde du sen då, gick in och fortsatte äta?", för nått avtryck i bilden runt Dekorima har han ju inte gjort vad jag har sett.

Nej, låter som ett försök att göra sig märkvärdig och en okunnig journalist som inte kan ställa relevanta frågor.
Citera
2020-02-20, 11:16
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Att ABAB har vakter vid byggnader/hem kan jag köpa men svårare att ta in är livvaktstjänst åt Sveriges statsminister.

Som exempel sköter ett civilt vaktbolag bevakning vid Rosenbad och Riksdagen.
Även statsministerns tjänstebostad Sagerska ingår.
https://www.aftonbladet.se/a/BJkrV0
Citera
2020-02-20, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ja då blir det ännu mer otroligt. Han uppfattar skott inne på en restaurang 500m bort som dom som finns intill MOP uppfattar som smällare.

Om man det tar det för givet så är det som du säger.

Att göra en grundlig artikelanalys tycker jag inte behövs. Artikeln saknar sammanhang i kritiska moment för att på ett vederhäftigt sätt redogöra för händelseförloppet.

Artikeln verkar vara författad för att ge en vilseledande bild där Erling Karlsson utnyttjas.
Citera
2020-02-20, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Även statsministerns tjänstebostad Sagerska ingår.
https://www.aftonbladet.se/a/BJkrV0

Det tror jag säkert och stationär och fast bevakning av skyddsobjekt är mindre krävande än om skyddspersonen rör sig i offentliga miljöer. Att nå en hög säkerhetsnivå vid hem/arbetsplats är enklare att planlägga och genomföra och blir därmed en högre risk för eventuella attentatsmän.
Citera
2020-02-20, 12:09
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Nej, däremot om det leder till åtal blir det offentligt. Så fungerar andra fall i alla fall.

Men om dom skulle väckt åtal, men mannen inte är i livet, kommer dom då fortfarande hålla på materialet?
Citera
2020-02-20, 12:16
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Split-ed
Men om dom skulle väckt åtal, men mannen inte är i livet, kommer dom då fortfarande hålla på materialet?

Ja, det tror jag men fråga på juridikforumet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in