2020-02-19, 11:21
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Och min kommentar försökte upplysa dig om att du inte kan falsifiera något du inte förstår. Beklagar verkligen att jag försökte få dig att förstå det, borde förstått att du inte skulle kunna ta in det.
Självklart kan jag inte falsifiera något jag inte förstår.
Citat:
Mitt evidens för att jorden är platt är dels att den alltid ser platt ut, och att ni inte kan erkänna möjligheten att den alltid ser platt ut för att den...
Är ditt evidens för en platt jord att vi inte förstår?

Då har du totalt missuppfattat begreppet.
Citat:
...ni har något märkligt problem att tänka utanför boxen ni alltid blivit placerade i.
Visst, jag föredrar evidensbaserad kunskap och du inte.
Citat:
Tycker du det är en bra falsifiering av en platt jord när du säger "den kan se platt ut även om den är rund."?
Om du tar dig tid och presenterar en hel hypotes så ska jag nog se till att falsifiera den.

Ett påstående som att "jorden ser platt ut" är mer som ett barns påstående när den fått veta att den är en sfär.

Ska du ifrågasätta vetenskapen bör du ha betydligt mer på fötterna - Men du är som sagt välkommen att göra det.
Citera
2020-02-19, 11:36
Medlem
UltimateShipIIs avatar
Citat:
Då väljer du att fantisera en rund form utefter en observation som egentligen inte har någonting med en rund form att göra. Det är man välkommen att göra, men du kan vara ärlig med att det är vad du gör.

En sfärisk jord förklarar det jag ser. En platt jord förklarar inte det jag ser.
Citera
2020-02-19, 11:37
Medlem
constants avatar
Citat:
Det är gulligt att du kallar antaganden om kurvor för vetenskap.
Istället för att du konstant kommer med konstiga påståenden om vad än den ene, än den andre sagt, så kan du väl försöka återkomma till trådens topic och ge oss evidens för att jorden är platt.

Skulle du kunna tänka dig att återgå dit?
Citera
2020-02-19, 12:03
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Yes, det stämmer att det krävs en annan förklaring än den du blivit lärd är sann. Vad är din poäng?
Så länge som du inte kan visa ett enda bevis på denna alternativa förklaring så finner jag det troligare att den förklaring jag fått lära mig och även själv logiskt kan räkna ut t ex om avstånd söder om ekvatorn stämmer än att varenda lärare jag mött i vanliga skolan, Waldorfskolan, folkhögskolan och universitetet skulle vara insyltade i en konspiration som pågått ända sedan Platons tid utan att ha avslöjas.
Att avståndet runt är längst vid ekvatorn och sedan minskar söderut kan ingen mystisk mekanik långt uppe i himlen bortförklara.
Citera
2020-02-19, 12:07
Medlem
Citat:
Du verkar inte vara särskilt kapabel att tänka själv. Du tar vad du lärt dig sen barn(kalla det hjärntvätt om du vill) och vägrar ifrågasätta det. Väldigt märkligt beteende för en "skolad" människa.

Vad är det jag vägrar ifrågasätta? Ifall jorden är platt? Med simpla test så visar det sig att jorden är rund...gå vidare till nästa viktiga sak att kämpa om istället.
Du ödslar din tid på denna påhittade smörja....
Citera
2020-02-19, 12:14
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Med tanke på att 99% av min tro på en platt jord bottnar i hur ni inte är kapabla till att ifrågasätta någonting som är teoretiskt, så är mina uteblivna vetskap om hur någonting skulle fungera över en platt jord ganska ointressant för mig. Det är ni som konstant get mig mer att gå på, inte att jag sitter och inte kan förklara vissa fenomen.

Men det förstår inte en individ som saknar självinsikt.
Descartes menade t o m att vi inte kunde veta någonting öht säkert, förutom att han själv fanns därför att han själv tänkte. Cogito, ergo sum. Kanske våra sinnen lurar oss, kanske vi bara drömmer, osv, osv? Om sånt kan man filosofera.

Men i slutändan kan vi förklara allt vi kan se och mäta med en globjordmodell, medan vi INTE kan förklara allt vi kan se och mäta med en platt jord. Samtidigt finns det inte enda observation som talar MOT att jorden är rund.

Därmed finns det t ex inte en enda fysiker som tror att jorden är platt. Detta är så vi gör i vetenskap.
Senast redigerad av nerdnerd 2020-02-19 kl. 12:31.
Citera
2020-02-19, 12:46
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Du missförstår det jag skriver.

Om vi inte vet hur en mekanism fungerar, så kan vi inte säga att den inte kan förklara en viss observation.
Förstår du verkligen inte det resonemanget?
Vi vet hur mekanismen fungerar i den sfäriska modellen.
Citera
2020-02-19, 13:05
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag drar slutsatsen att saker försvinner vid horisonten. Jag drar inte slutsatsen att det beror på en kurva, eftersom jag aldrig kan se sagda kurva i övrigt. Den är teoretisk, i allra högsta grad.
Kurvan syns i bilder från Pontchartrain, till exempel.

Citat:
Här är en video som visar att du inte måste använda dig av en teoretisk kurva för att förklara ett sådant fenomen:
https://youtu.be/R2OwcfF3JpE
Den där videon förklara inte hur saker ovanför en plan yta kan döljas av den plana ytan.
Citera
2020-02-19, 13:14
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Citat:
Mitt evidens för att jorden är platt är dels att den alltid ser platt ut, och att ni inte kan erkänna möjligheten att den alltid ser platt ut för att den är platt, ni har något märkligt problem att tänka utanför boxen ni alltid blivit placerade i. Tycker du det är en bra falsifiering av en platt jord när du säger "den kan se platt ut även om den är rund."?

Min evidens att celler inte finns är att dom aldrig syns.
Och att du inte kan erkänna möjligheten att dom aldrig syns för dom inte finns.
Du har något märkligt problem att tänka utanför boxen du alltid har alltid placerad i.
Tycker du det är en bra falsifiering av att celler inte finns när du säger "celler finns fast dom inte syns."?

Så du låtsas fortfarande tro jorden är platt
Citera
2020-02-19, 15:00
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Kurvan syns i bilder från Pontchartrain, till exempel.

Ja en jord som verkligen vore platt skulle vara platt oavsett hur mycket man än zoomade och horisonten borde dessutom bli extremt suddig på en zoomad bild på en platt jord då horisonten borde hamna extremt lång bort med extrema mängder atmosfär och atmosfärsfukt mellan betraktarens ögon och horisonten så bilderna från Pontchairtrain visar att jorden verkligen har en kurvatur.
Senast redigerad av Jonas1968 2020-02-19 kl. 15:12.
Citera
2020-02-19, 17:52
Medlem
Zwoop77s avatar
Problemet med plattjordarna är att de inte accepterar bevisen.

Det spelar ingen roll att vi kan visa upp fotografier på en rund jord.

Det spelar ingen roll att vi kan visa upp filmer på en rund jord.

Det spelar ingen roll att vi har ögonvittnen som kan berätta hur jorden ser ut från rymden.

Det spelar ingen roll att vi kan visa upp fungerande kartor där alla avstånd stämmer.

Det spelar ingen roll att vi kan förklara hur dag och natt fungerar på en rund jord.

Det spelar ingen roll att vi kan förklara hur årstider fungerar på en rund jord.

Jag fattar inte hur man ska bevisa att jorden är rund för en plattjordare. Det är ju helt omöjligt....
Citera
2020-02-19, 18:09
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
I drygt 28000 inlägg har ni som TROR på en platt jord erbjudits att förklara hur man skulle kunna få ihop er hypotes, utan att ni lyckats.

Om du anser att det är att vara emot andra hypoteser än den det råder mer eller mindre totalt konsensus om, så visst.

Har du något förslag på vad man ska kalla en person som avvisar precis alla evidens som läggs fram för en sfärisk planet?

De har inte ens försökt en endaste gång. Alla fina erbjudanden har nekats (Vi behöver inte bevisa något) eller helt enkelt ignorerats. Nu är ju faktisk alla dessa utmaningar fällor eftersom vi som har lärt en vetenskaplig metodik i skolan (gymnasiets fysik räcker långt) vet exakt vilka saker som inte alls fungerar på en platt jord. Istället tjatar man på om "botten först", perspektiv och vakuum intill tryck. Förnekar saker som är väldigt uppenbara (gravitation) förmörkelser och solnedgångar.

Något namn på diagnosen är tveksamt om det finns. Dags att hitta på något nytt i DSM-VI när den nu kommer ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in