2020-02-19, 17:39
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananahammocken
Men är det inte konstigt att en familj på 4 personer dog i hemkarantän OM 1/5 får allvarliga symtom? Hur kan en hel familj bli ”critical” och dö i hemmet om 80% bara får en mild förkylning? Knappast ”bara” en lunginflammation och onödig hype av media.

Jag har påtalat flera gånger i tråden att det troligen finns massvis med smittade som dött i sina hem. Att CFR är missvisande i nuläget. Finns flera vettvillingar i tråden som inte vill lyssna på mig.
Citera
2020-02-19, 17:47
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Jag har påtalat flera gånger i tråden att det troligen finns massvis med smittade som dött i sina hem. Att CFR är missvisande i nuläget. Finns flera vettvillingar i tråden som inte vill lyssna på mig.

Och det finns troligen betydligt fler som gått igenom sjukdomsförloppet i sina hem utan bekymmer. Dina spekulationer är irrelevanta.

Vi har tillräckligt med fall utanför Kina för att få fram troligt CFR utan att foliehattar som du ska spekulera i antalet människor som avlidit i sina hem.
Citera
2020-02-19, 17:48
Medlem
Citat:

Ja men då finns det ju också dem som tillfrisknat i hemmet så kanske inte missvisande ”utan rätar ut” sig rent statistiskt. Däremot så är familjens död i hemkarantänen helt ”osannolik” om man tittar på de siffror som presenteras kring dödligheten, vilket är skrämmande.
Citera
2020-02-19, 17:52
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Men är det inte konstigt att en familj på 4 personer dog i hemkarantän OM 1/5 får allvarliga symtom? Hur kan en hel familj bli ”critical” och dö i hemmet om 80% bara får en mild förkylning? Knappast ”bara” en lunginflammation och onödig hype av media.

Pga extremt dåliga immunförsvar, vilket kan gå i arv.
Där har du förklaringen.
Citera
2020-02-19, 17:55
Medlem
Citat:
Och mörkertalet smittade som tillfrisknar? Har du koll på dem också?
Citera
2020-02-19, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Där har du förklaringen.

Fullt möjlig förklaring, naturligtvis. Däremot är hustrun till den avlidne mannen i kritiskt tillstånd hon med, och hon delar förhoppningsvis inte familjens genuppsättning.
Citera
2020-02-19, 17:56
Medlem
Statsepidemiologen Anders Wallensten

- dödlighet ungefär som influensa
- smittsam
- vårvädret kan hjälpa mot virus
- kan återkomma till hösten

https://www.di.se/ditv/ekonomistudion/virusvarning-kan-komma-tillbaka-under-hosten/
Citera
2020-02-19, 18:01
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Fullt möjlig förklaring, naturligtvis. Däremot är hustrun till den avlidne mannen i kritiskt tillstånd hon med, och hon delar förhoppningsvis inte familjens genuppsättning.

Givetvis jättetråkigt.

Men det är märkligt att man inte hypar upp och vidtar åtgärder mot influensa eller andra sjukdomar lika mycket som skördar många många fler dödsfall.
Citera
2020-02-19, 18:05
Medlem
Citat:
Givetvis jättetråkigt.

Men det är märkligt att man inte hypar upp och vidtar åtgärder mot influensa eller andra sjukdomar lika mycket som skördar många många fler dödsfall.

Ja, såklart är det så att det finns sjukdomar som dödar många fler. Tror att det handlar om att detta; 1. Är okänt, 2. Ingen är immun så sjukhusen riskerar att inte räcka till och människor där i onödan i brist på vårdplatser, 3. Media rapporterar om det KONSTANT vilket gör att det känns viktigt, 4. Kinas åtgärder får det att se ut som att det är lungpesten som sprids igen.
Citera
2020-02-19, 18:10
Medlem
Citat:
Där har du förklaringen.

https://nyheter.ki.se/miljo-viktigare-an-arv-for-variation-mellan-individers-immunforsvar

Citat:
Miljö viktigare än arv för variation mellan individers immunförsvar

Människors immunförsvar varierar mer som konsekvens av miljöinflytande än av arv, visar en ny studie som gjorts i samarbete mellan svenska och amerikanska forskare. Fynden, som även pekar på att miljöns inflytande på immunförsvaret blir allt större under livets gång, publiceras i tidskriften Cell.
Citera
2020-02-19, 18:14
Medlem
ylletrasas avatar
Citat:
Nej, viruset är ingen fara och kommer inte ens orsaka fler dödsfall än lunginflammation.
Men tidningarna gör ju gärna en hype utav det pga nyhetstorka
Så har jag uppfattat det som också.
Citera
2020-02-19, 18:15
Medlem
Två iranier har dött på sjukhus av Coronaviruset.
https://www.reddit.com/r/China_Flu/comments/f6ctsr/two_iranians_have_died_in_hospital_after_testing/?utm_medium=android_app&utm_source=share
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in