2020-02-19, 13:12
Medlem
NormanRosemonts avatar
Någon som minns den här medelålders mannen som försvann för några år sedan där det under spekulationer framkom att han kunde ha uppgifter om mordet på Olof Palme? Tror han bodde i Småland eller Blekinge eller något sådant. Vad jag minns kom även mannen till rätta till sist. Vet att det fanns en tråd på Flashback om honom, men kan inte hitta tråden nu...
Citera
2020-02-19, 13:13
Medlem
iamnotsures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Kan ej hitta Ulf Ling@rdes PM på nätet. Finns länk?
Edit tilläggas bör att jag försöker inte styra bort senaste uppgifterna med min undran. Tror själv att SE är skytt eller wingman till skytten.

"Minnesanteckningar rörande palmemordet" , Originalet
https://minfil.com/9e27iab6o6/lingarde_pdf

Mkt intressant Intervju med Ulf Lingärde av Granskningskommissionen :
https://minfil.com/f53ci2b6of/linga_rde_-_marjasin_pdf
Citera
2020-02-19, 13:14
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Det lilla ordet säger kanske en hel del om han inte valde fel ord. Har man nånsin i något sammanhang hört någon involverad i brottsutredning säga att man nog ska hitta en vettig lösning eller att man kommer att presentera en vettig lösning? Då rör vi oss istället i gränslandet mellan brottsutredning och historieskrivning, och det är kanske där det kommer att landa. Undrar vad det är som känns bävande för Petersson.

Problemet är bara att historiebeskrivning ligger inte inom ramen för vad en brottsutredning ska syssla med.
Om KP bara kommer med hypoteser med olika sannolikhetsgrad så kommer det bara att ytterligare förvärra den aura av misstroende som kringgärdat PU sedan början.
Citera
2020-02-19, 13:16
Medlem
Hemi57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Nej, det sa hon inte! Märkligt hur envist sådana här faktoider hänger kvar. Hon sa enligt protokollet "han (CP min anmärkning) stämmer på min beskrivning". Alltså inte att hon såg honom skjuta eller hålla i något vapen! Det säger hon ingenstans. Konfrontationen var manipulerad på så sätt att Lisbet informerats att en alkis var gripen. Det senare var f ö falskt information, eftersom det inte var något gripande.Fanns inte ens ett beslut om hämtning. Förfarandet vid konfrontationen har studerats experimentellt av Christiansson och granskats av världens främste expert på vittnespsykologi Elizabeth Loftus och befunnits helt undermåligt.
Inget vittne säger att mördaren sprang haltandes. Det är en efterhandskonstruktion som hängt kvar. Den som stod närmast (Anders) säger tvärtom att mördaren lugnt tog ett par spänstiga steg efter skottet.

I Crilles CV finns mig veterligen inte ett enda brott som genomförts med en tillstymmelse till kyla och beräkning. För honom gick allt på nycker och impulser. En misslyckad kriminell till pundare är knappast den som passar in på vittnenas beskrivning av gärningen.
Du har gett dej den på att CP inte är mördaren. Ok.
Hade jag varit i Lisbets situation mordnatten och sett personen på nära håll hade jag ALDRIG glömt det ansiktet.
Jag har ingen anledning att inte tro henne när det gäller CP.
Jag tror inte Lisbet hade pekat ut CP om det inte var han, trots att hon skulle fått info om att han var missbrukare.
Då hade hon sagt att ingen av de hon konfronterats med var MGM.
Dessutom har CP helt saknat alibi för tiden för mordet.
Citera
2020-02-19, 13:16
Medlem
Erik Östs avatar
All reklam är bra reklam för sossarna!
Förstår ni inte?
Om man säger att man klarat upp mordet kommer en och annan dumskalle tro att sverige är på spåret igen ,idioti!
Desperat parti bara.
Senast redigerad av Erik Öst 2020-02-19 kl. 13:18.
Citera
2020-02-19, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Problemet är bara att historiebeskrivning ligger inte inom ramen för vad en brottsutredning ska syssla med.
Om KP bara kommer med hypoteser med olika sannolikhetsgrad så kommer det bara att ytterligare förvärra den aura av misstroende som kringgärdat PU sedan början.

Givetvis gör det inte det men det kan få karaktären av det om bevisen inte är mycket övertygande.
Citera
2020-02-19, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
CP befann sig inte ens på mordplatsen den kvällen dessutom var han packad som en örn den mordnatten och enligt bekräftade vittnen satt CP på tunnelbanan till Rotebro på mordnatten så förstår inte folk som fortfarande är insnöade på spåret CP .

Nästintill alla indicier och vittnesmål tyder ju annars på motsatsen av det du säger. Att CP inte åtalades och dömdes direkt beror i min mening på att polisen (och inte åklagare) ledde förundersökningen. Polisen sumpade alla möjligheter till att trovärdigt bevisa CPs skuld, vilket på motsvarande sett även förstör möjligheterna att i efterhand konstruera gärningsbeskrivningar. Vissa vittnesmål kan helt och hållet avskrivas, andra har ändrats i efterhand och så vidare in absurdum. Vittnesmålen till CPs fördel - ffa. Sigge Cedergren och Ulf Spinnars - kan väl i dagsläget helt och hållet avskrivas.

Jag förstår inte folk som är så totalt insnöade på att CP omöjligen kan ha skjutit Olof Palme. De flesta teorier jag har fått utstå faller på sin egen orimlighet, även om jag har förståelse för att de kan vara nervkittlande som skönlitterära verk.

Och nej, jag är varken medlem i Barbro-gruppen eller finansierad av KGB-generaler i exil.
Citera
2020-02-19, 13:18
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Det lilla ordet säger kanske en hel del om han inte valde fel ord. Har man nånsin i något sammanhang hört någon involverad i brottsutredning säga att man nog ska hitta en vettig lösning eller att man kommer att presentera en vettig lösning? Då rör vi oss istället i gränslandet mellan brottsutredning och historieskrivning, och det är kanske där det kommer att landa. Undrar vad det är som känns bävande för Petersson.
Han kanske bävar inför hur hans och PUs vettiga lösning kommer att mottas av media och allmänhet. Plus kända sakkunniga som LGWP, Borgnäs och Wall.
Citera
2020-02-19, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
På något vis känner jag att det kommer att kulminera i ett gigantiskt antiklimax.
Att man har ansett att Christer Pettersson, Skandiamannen osv skulle vara gärningsmän ger mig känslan av att man bara krafsat ihop en utredning helt utan seriösitet.

Problemet är väl uppenbar, med det utredningsunderlag som Palmegruppen nu besitter är det totalt omöjligt att komma till en slutsats. Det finns helt enkelt för många faktum, kontrafaktum, ändrade och överbevisade vittnesmål, teorier och slutsatser, förutfattade meningar och så vidare i all oändlighet. Vi har att göra med en utredning på 250 hyllmeter, ingen kommer någonsin kunna göra den klumpen förståelig, och även om CP eller Skandiamannen skulle vara skyldig är det därför helt omöjligt att bevisa.
Citera
2020-02-19, 13:22
Medlem
Krister Petersson sa ju för något år sedan i SVT att CP inte är intressant. Det måste väl ändå vara ett ganska klart tecken på att det är antingen är SE eller CA som utredarna tror är skyldig till mordet?
Citera
2020-02-19, 13:24
Medlem
Erik Östs avatar
Det här landet har blivit en parodi på sig själv. No more comments!

"Lena Mellin på Aftonbladet vet inte vad som händer efter chefsåklagare Krister Peterssons ”sensationella uttalande”, mer än att det till slut kommer att bli ett slags avslut.

”Efter 34 år kommer vi få åklagarens, väl styrkta får vi hoppas, berättelse om vad som hände. Det känns mycket bra”, skriver hon".

Vad då för j-la avslut?
Senast redigerad av Erik Öst 2020-02-19 kl. 13:30.
Citera
2020-02-19, 13:26
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Givetvis gör det inte det men det kan få karaktären av det om bevisen inte är mycket övertygande.

Jag förstod vad du menade men ville bara tillägga att detta kan bli ett gigantiskt antiklimax som nån skrev.
Om KP presenterar PU:s resultat i stil med "i kraft av våra bästa utredningsförmågor så tror vi att......sköt Palme därför att.....", ja det blir ju bara kvalificerade spekulationer.
Den misstänkte är avliden och allt kan snyggt och fint avvecklas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in