Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-19, 12:36
Medlem
Att läsa vad KP säger under Expressens rubrik "Nya uppgifter om Pamles mordplats kan lösa gåtan" är som att höra mig själv och en del andra här när vi lille se över både slutsatser kring skotten och händelser kring mordplatsen som inte granskats och som pekade mot allt annat än en ensam galning. Vi så ju det innan KP tillträdde. Gräver man i det så ger det en helt annan bild av skeendet.
Citera
2020-02-19, 12:36
Medlem
Hemi57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Inga domare är eniga med dig.
CP vart dömd för mordet, innan han senare frikändes.
Citera
2020-02-19, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Förbrukad som politiker? I Nicaragua utlystes en tre dagars landssorg. I Sydafrika är han fortfarande ett namn. I Brasilien träffar man i dag på folk som döpts efter honom. Vare sig du gillar det eller inte var han den svenske politiker med den största lyskraften under 1900-talet. Klart att hans politiska motståndare hatade honom.

Nu var ju i och för sig Dag Hammarskjöld en mer betydande svensk än Olof Palme. Men visst betydde Olof Palme säkert mycket för många.

Men jag minns klart att i Sverige så såg man på Palme som någon som haft sin storhetstid men var på väg nedåt sedan år tillbaka. Skandalerna höll på att komma ikapp med vapenaffärer, skattebrott etc. För hans minne så var det bra att han fick det slut han fick - men naturligtvis ett tragiskt slut.
Citera
2020-02-19, 12:38
Medlem
andersaanderssonas avatar
KP, nu i Aftonbladet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b5bj5k/nya-uppgifter-kan-losa-palmemordet

Citat.
Hur känns det att vara nära en lösning?

– För mig känns det viktigt att anhöriga kan sätta en slutpunkt och att svenska folket får en chans att veta vad som har framkommit och därmed kunna läka det sår som fortfarande är öppet i det svenska samhället. Det känns bävande men samtidigt motiverande att vi kan presentera en vettig lösning på detta.

Slut citat.

Observera att KP kan presentera en vettig lösning. Inte den korrekta med bindande bevis.
Citera
2020-02-19, 12:39
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
När hon en knapp timme efter MOP talade med kommissarie Åke Rimborn nämnde Lisbeth Palme två personer som hon sett i gamla stan som varande på mordplatsen och inblandade i MOP. Den ene var GM och den andra personen placering är mera oklar . Samma uppgifter gav LP under mordnatten till Ingvar Carlsson, Kjell-Olof Feldt, Anita Gradin, Ulf Dahlsten och Kjell Lindström. Dessutom fick Gösta Welander uppgift om två GM av LP på Sabbatsberg. Kl 0506 tar han efter att talat med LP bort Ustaja ur det av ÅR upprättade rikslarmet. Men han låter uppgiften om två GM stå kvar!!!

Detta är fakta från mordnatten och det måste förklaras varför LP och övriga nämnda sedan glömmer bort dessa uppgifter. Undantaget är Rimborn som står lika stadigt som fura i sina uppgifter idag som för snart 34år sedan.

"två personer som hon sett i gamla stan som varande på mordplatsen och inblandade i MOP" det sa LP väl ändå INTE.

I förhöret första mars så sa hon typ "att hon har en vag känsla av att JACKAN hon sett på en person i gamla stan var av samma typ som GM hade". Och han hellre aldrig pratat om två gm på mordplatsen. Däremot om två personer i Gamla stan några veckor tidigare. Så kom gärna med en länk till nämnda källa du refererar till.
Senast redigerad av sankmark 2020-02-19 kl. 12:43.
Citera
2020-02-19, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Lite mer kött på benen i Expressen. KP förklarar och lägger ut texten.

https://www.expressen.se/nyheter/nya-uppgifter-om-palmes-mordplats-kan-losa-gatan/

Citat.
Chefsåklagare Krister Petersson avslöjar nu orsaken till optimismen i Palmeutredningen.

Utredarna har en helt annan bild av vad som utspelade sig i och kring mordplatsen – en bild som ger en ny tänkbar lösning på frågan: vem mördade statsminister Olof Palme.

Bygger den nya uppfattningen om vem som mördade Olof Palme på helt ny information eller har det funnit i materialet hela tiden?

- Bra fråga. Runt utredningen finns det en massa spännande och intressanta uppslag och spår. Sydafrika, Iran och Irak, poliskonspiration, Säpo och alla möjliga tankar kring Olof Palmes internationella engagemang. Dessa teorier är intressanta. Men ju närmare brottsplatsen man kommer desto mer spekulativa blir de.

– Min uppfattning har varit att det är viktigt för oss att återvända till brottsplatsen och se vad vi kan med förnyade ögon och titta på och se vad personer kring brottsplatsen verkligen sagt och på så sätt försöka komma fram till vad som har hänt.

Krister Petersson säger att man i gruppen suttit och analyserat de gamla vittnesförhören och försökt komma fram till vilka slutsatser som är rimliga att dra, vad vittnena har sagt. Det är det som jag menar är att komma tillbaka till brottsplatsen. Vad kan vi stå för, vad kan anses vara utrett.

Du har varit väldigt intresserad av Skandia–mannen Stig Engström?

– Har jag det? Säger jag vem eller vilka som vi arbetar med föregriper jag beslutet.

Mordvapnet. Vem ni vilket vapen som användes?

– Vi har gjort tekniska undersökningar. Och det ingår i den bild som jag kommer presentera i samband med att vi meddelar beslutet. Du får ingen förhandsinformation från mig om vad vi fått fram eller vad vi känner till.

De har lyssnat på allt jag och några till hävdat i många många år. Både vapenslutsatser och förlopp samt personer kring mordplatsen. Sammantaget ger det en helt annan bild och slutsats. Därefter knyter man ihop säcken.
Citera
2020-02-19, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Att läsa vad KP säger under Expressens rubrik "Nya uppgifter om Pamles mordplats kan lösa gåtan" är som att höra mig själv och en del andra här när vi lille se över både slutsatser kring skotten och händelser kring mordplatsen som inte granskats och som pekade mot allt annat än en ensam galning. Vi så ju det innan KP tillträdde. Gräver man i det så ger det en helt annan bild av skeendet.

Vet ju vad du syftar på angående vad som pågick kring mordplatsen. Koppling till Sthlms FSF?
Citera
2020-02-19, 12:42
Medlem
Citat:
Kommentar till ytterligare ett citat.

https://www.expressen.se/nyheter/nya-uppgifter-om-palmes-mordplats-kan-losa-gatan/

Citat.
Även om Krister Petersson kanske sätter ned foten i utredningen kring statsministermordet inser han att det inte betyder punkt för folks uppfattningar och teorier.

– Det kommer alltid att finnas människor som har sida egna teorier kring det här. Det räknar jag med.

Slut citat.

Om jag tolkar KP rätt så kommer det inte att presenteras några bindande bevis för att hans och PUs lösning är korrekt.

Naturligtvis.

Det kommer ALDRIG att kunna hittas en starkare indiciekedja än den runt CP.
Parad med LPs otvetydiga och oräkneliga utpekanden av CP såsom varandes GM så finns det endast EN möjlig utväg från detta.Att mordvapnet hittas och att det klart och tydligt kan knytas till GM.

Endast då kommer man ifrån slutsatsen att CP är den mest trolige GM.

KP kommer inte att fixa detta.Han kommer att göra bort sig.
Citera
2020-02-19, 12:43
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Kommentar till ytterligare ett citat.

Citat.
Även om Krister Petersson kanske sätter ned foten i utredningen kring statsministermordet inser han att det inte betyder punkt för folks uppfattningar och teorier.

– Det kommer alltid att finnas människor som har sida egna teorier kring det här. Det räknar jag med.

Slut citat.

Om jag tolkar KP rätt så kommer det inte att presenteras några bindande bevis för att hans och PUs lösning är korrekt.

Naturligtvis kommer det inte att göra det. Det framgick ju hyfsat klart av ditt tidigare citerade inlägg att han och övriga PU kommer att peka ut SE som GM. Väldigt lägligt att denne är avliden och inte kan försvara sig.
Citera
2020-02-19, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Bra då vet vi att du anser att mord på statsministrar är acceptabelt. Varför inte börja köra regelrätta statskupper på sydamerikanskt sätt också.

Trams - Det var en kväll/natt mitt i vintern i Sverige. Inget speciellt som hände förutom att alla gick hem när den tragiska nyheten spreds.

Men att folk skulle minnas speciella detaljer mer än 30 år senare är bara löjligt.
Citera
2020-02-19, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
"två personer som hon sett i gamla stan som varande på mordplatsen och inblandade i MOP" det sa LP väl ändå INTE.

I förhöret första mars så sa hon typ "att hon har en vag känsla av att JACKAN hon sett på en person i gamla stan var av samma typ som GM hade". Och han hellre aldrig pratat om två gm på mordplatsen. Så kom gärna med en länk till nämnda källa du refererar till.
Dessutom är det klart att OP övervakades av minst 4 personer under en tid före mordet. Något som förbigåtts på ett märkligt sätt.
Citera
2020-02-19, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Naturligtvis kommer det inte att göra det. Det framgick ju hyfsat klart av ditt tidigare citerade inlägg att han och övriga PU kommer att peka ut SE som GM. Väldigt lägligt att denne är avliden och inte kan försvara sig.
Läs innantill. SE är det andra som lägger in inte KP. HAN TAR AVSTÅND FRÅN DET TYDLIGT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in