2020-02-19, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Petersson säger att man jobbar på flera spår samtidigt som man verkar ha förloppet klart för sig. Tyder inte detta på att det är en hittills okänd person eller väldigt lite undersökt person? En ny person i utredningen skulle ge flera nya spår för att kartlägga händelsen, men vid tidigare utredd person ser jag det inte som troligt att man har flera spår att följa upp på.

Både SE och GH (CA) har ju utretts högst bristfälligt. SE kan vi glömma.
Hur man ska ha utrett CA efter så många år är svårt att få grepp om.

Mest troligt en person som tidigare varit ointressant men att någon har talat.
Tror på Sydafrika tillsammans med någon eller några från Stockholm.

Arlandabilden kan ha hjälpt.
Citera
2020-02-19, 01:30
Medlem
Kan det ha något samband med den upphittade Walkie Talkien som Stocklassa kom över ifjol? Tänker mig att man lyckats hitta DNA som går att koppla till en person som är känd i utredningen? Eller så har man hittat CA:s revolver?
Citera
2020-02-19, 01:33
Medlem
Musik.mannens avatar
Man kan ju också fundera lite på följande grejer.
Vilka i samhället har tjänat på att Palme blev mördad.
Hur har samhället förändrats sedan dess.

Palme blev klart mördad av politiska skäl och sedan 1980 talet så har Sverige blivit mer ojämlikt rent ekonomiskt.
Palme var motståndare till både Nato och EU.
Han ville även ha ett kärnvapenfritt norden.
Själva mordet har väldigt många villospår som bara en större organisation eller stat kan ordna fram.
Samt Försvunnen dagbok och annat som saboterat utredningen.

U-båtarna som var inne i Sverige på 80 talet var ju egentligen Väst-Tyska Nato ubåtar.
Palme blev anklagad för att föra Ryska intressen och media har försökt att få folk att tro att det var Ryska ubåtar.
Som jag också har läst om så försökte parti kollegan Lennart Bodström försvara Palme mot dessa landsförräderi anklagelser.

Det finns garanterat verksamma riksdags politiker än idag som fortfarande känner till sanningen men dom tiger fortfarande då dom har gjort politisk karriär och tjänat mycket pengar.
Politiker som Mona Sahlin , Carl Bildt vet garanterat hur det ligger till!

Eller folk högt upp inom näringslivet men dom har alla kommit överens om att det är
Christer Pettersson som utförde mordet då dom inte vill att sanningen om det verkliga politiska motivet ska få komma fram.
Senast redigerad av Musik.mannen 2020-02-19 kl. 01:36.
Citera
2020-02-19, 01:47
Medlem
Konstig utveckling i PU

Påminner om Holmer och Ölvebro som också hade en prognos för när det skulle vara löst. Det visade sig röra sig om medvetna villospår och rättsövergrepp som de båda satsade dina resurser på.

Vad kan ha hänt? Vildavästernspekulationer;

Kina är satt under mycket svår total press och landets existens hotas att lösas upp i ännu fler delar likt sovjet efter Tjernobyl. Kan vara så att de behöver omvärlden i sin kamp för sin regims överlevnad. Men då måste de vara illa ute. De kan ha letat i kassaskåpen efter hemligheter som kan vara till nytta nu, som vilka underrättelsetjänster som låg bakom MOP och andra mord, katastrofer och virus. Då måste PU agera vare sig de vill eller inte för att parera en utpressning mot Sverige.

Sydafrika med BW kan ha övermognat som spår och blir i dagsläget bekvämt att ta fram ur arkiven när apartheidregimen inte längre har några levande försvarare. Men då måste BW råka snubbla illa och inte längre vara med oss för att det ska funka. Han vet förmodligen för mycket för att åtala.

PU vill skaka fram alla de sista tipsen för att sedan kunna lägga ner. Planen är enkel, om åtal eller klarläggande väntar så kommer folk lämna in tips som de hållit på för att få med i åtalet eller i klargörandet. Utredningen kan sedan lämna walk over med nån döing som GM eftersom alla tips då har dammsugits rent från byrålådorna och sanningen aldrig kommer ut.

Kanske1 någon av Pi*z-Te**, men det går nog inte eftersom de också vet för mycket om de lever.

Kanske2 riksdagen/regeringen är för instabil nu. KP mumlade liknande efter riksdag/regeringskrisen 2019. Rädsla för att SD, M och KD ska komma åt statshemligheter i en ny regeringsbildning. Det är då lättare att försöka åtala någon i ytterkanten av MOP eller skylla på någon döing så att inga obehagliga saker rullas ut av de nya partiledarna. Dessa skulle också kunna ge PU det hemska direktivet att berätta sanningen. Men inte om PU har avgått...
Citera
2020-02-19, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Vad om de funnit hans revolver i Vedasjön?

Och vad gäller Sydafrika så måste det vara en död man, både Jacob Thelin och Eugene de Kock är i livet vad jag vet, så det måste vara någon vi inte vet?

Jag är inne på Sydafrika spåret.

-Apartheid-konferensen veckan innan mordet i Stockholm.

-Afrikaans har hörts talande inte långt från mordplatsen (Olofsgatan) (Skelleftehamnsmannen)
Klockan 23.23 (alltså ett par minuter efter mordet) korsade han Tunnelgatan.

-En civilanställd på Säpo har pekat ut Antony White som jeansklädd mellan två Säpomän i en Säpokorridor några dagar efter mordet.

-Eugen de Kock har talat bredvid munnen vid flera tillfällen vilket lett till att han fått amnesti från dubbla livstidsstraff.

Lever Anthony White?

Kan Kegö, Barrling ha hittat dokument som påvisat att en grupp från Sydafrika har spanat på Palme?
Citera
2020-02-19, 02:59
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Presenterar bara min teori, vem skulle det annars vara? Varför väntar de till våren? Låter ju som att de väntar på någon typ av DNA eller isotopundersökning efter något fynd.

Kan vara Jakob Thedelin med, men vill gärna ha mer bevis, för just nu är Christer Andersson högoddsaren här.

Kan inte vara så att man väntar på teknisk undersökning. Det KP sa var ju att han REDAN VET hur han kommer göra, han vet redan om det blir åtal eller ej, bara det att han inte tänker berätta om det nu, utan iställt vänta med tillkännagivandet ett halvår.

Så varför vänta med tillkännagivandet av något han redan tagit beslut om?

Eftersom KP redan vet hur han ska göra och om detta beslut skulle vara åtal, varför är ingen redan häktad? Å om ingen är häktad varför då gå ut med denna information nu om gärningsmannen lever?

Enda slutsatsen är att KP redan vet att han kommer lägga ner utredningen. Men varför vänta med det beskedet ett halvår? Jag tänker mig att det handlar om att ge tid till människor som var/är inblandade i härvan - tid att förbereda sig, tid att försvinna, tid att göra det som krävs innan det blir offentligt. Kanske är någon döende? Kanske ska någon genomgå en svår medicinsk operation innan sommaren. Kanske handlar det om att ge inblandade högdjur en chans att läsa på den uppdiktade lösningen så att det utåt, mot allmänheten ger ett gedighet och trovärdigt intryck.
Citera
2020-02-19, 03:39
Medlem
Gratis121s avatar
Spekulationer:
Kan Lisbeth Palme ha lämnat in uppgifter till utredarna strax innan sin död som lett in dem på rätt spår?
Uppgifter som hon kanske inte kunnat lämna in dessförinnan av okända skäl.
Citera
2020-02-19, 04:10
Medlem
p.norths avatar
Ja, tänk om Lisbeth och S.E hade haft en affär? fattas bara det i denna såpan.
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Spekulationer:
Kan Lisbeth Palme ha lämnat in uppgifter till utredarna strax innan sin död som lett in dem på rätt spår?
Uppgifter som hon kanske inte kunnat lämna in dessförinnan av okända skäl.
Citera
2020-02-19, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja uttrycket "Min målsättning är att vi under det första halvåret i år kommer kunna åtala någon" talar starkt för att KP hoppas kunna åtala en nu levande person.

För vad personen ska åtalas får vi endast spekulera om.

Om det trots allt är SE som presenteras som lösning så är det i så fall en anstiftare/medgärningsman som ska åtalas. Det kan ju exempelvis handla om den person som försåg skytten (vem det nu var) med mordvapnet.

Det som givetvis vore ett utmärkt och avgörande framsteg är om de äntligen hittat mordvapnet och kan knyta det till en särskild person. Några fingeravtryck finns väl inte kvar.

Knappt heller DNA men där är osvuret bäst. Vi har ju sett att flera gärningsmän på senare tid åtalats och dömts för brott som ligger 10-20 år bakåt i tiden tack vare DNA. Men detta är naturligtvis högst osäkert i Palmefallet.

Could PU tie the weapon to the murder by using lead isotope? If PU received a S&W - and tested it, would today's technology be capable of analyzing the lead isotope of the bullet that was shot from that particular weapon - especially, if it had not been used again?

And therefore, tie the S&W to the bullets found at the crime scene?
Citera
2020-02-19, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
Det tror jag inte. Jag har studerat det hela ur alla möjliga synpunkter. Från att tro det var CP till alla möjliga olika teorier till att sedan komma tillbaka. Du får ju en ren och klar redogörelse själv i klippet. Till synes en inre kamp där han försöker hålla masken. Varför skulle han instämma när någon påstår att han hämtat vapnet etc annars? Det är ju helt befängt.

Men alltså, CP valsade med i pajasmedia av en anledning: han behövde cash. Dessutom njöt han säkert ibland till viss del av uppmärksamheten. Glöm inte heller att han på Calle Flygares Teaterskola av Calle Flygare själv ska ha kallats bästa eleven någonsin.

Lyssna på t.ex. Palmemordets avsnitt där polisspåret behandlas så kommer du med tiden landa i samma insikt som jag: CP hade absolut ingenting med mordet att göra.

Han saknar motiv, motivation och hade inte den självkontroll, kyla och vapenvana som mördaren uppvisade. Han var en alkoholiserad amfetaminist, alla visste vem han var. Hade det varit han skulle han åkt fast på fem röda eftersom området var nerlusat med både uniformerade och civila poliser vilka givetvis hade känt igen honom på 500 meters avstånd.

Iakttagelserna rörande walkie talkies fullständigt avfärdade man styvnackat under så många år från polisens sida. Iakttagelser som bekräftades från en av de inblandade så sent som för några år sedan. Men fortfarande heter det att ingen av dem som deltog har något som helst med mordet att göra och självklart har ingen av dem sett något. Framför allt har ingen sett Christer Pettersson, trots att han med hela sitt sätt att vara sticker ut som en självlysande clown i nattmörkret och trots att hela Stockholms poliskår vet vem han är.

De poliser som under mordkvällen och natten inte skulle ha varit i tjänst, de var i tjänst.
De poliser som borde ha varit i tjänst, de var inte i tjänst.
Märkligt va?

Orkar inte skriva en hel roman här men utan att verka dryg kan jag försäkra dig om att CP inte är mördaren och om du fortsätter att intressera dig för mordet kommer du också att nå denna insikt. Tids nog.
Citera
2020-02-19, 05:05
Medlem
Vad gäller vid en nedlagd förundersökning, blir den offentlig?

Jag har för mig att den inte blir det - att en förundersökning endast blir offentligt material om det leder till åtal? Eller har jag fel?
Citera
2020-02-19, 05:06
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Jag lovar dig att KP kommer att (felaktigt) presentera Stig Engström som gärningsman. De försöker bara få ihop svar på alla kritiska frågor som kan komma ut av det.

Det blir på något sätt den enkla lösningen. Därav denna hype kring honom på sistone.

Känns som jag var ganska spot on för två dagar sedan...

https://www.expressen.se/nyheter/palmeaklagaren-inom-fem-manader-kan-vi-vacka-atal/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in