2020-02-18, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camuga
Vad pratar du om?

Svarade på ett inlägg. Kontrollera innan du postar.
Citera
2020-02-18, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Det lär ju ha varit en glidande skala mot islamism.

Synd att inte det folkliga upproret mot diktatorn lyckades direkt så slaktaren i Damaskus hade blivit avsatt.

Vilket folkligt uppror din pajas?
Västmedias gullegris Sarout stod och skrek "alawiter till graven, kristna till Libanon"
Bara för att våran fake News media skriver att det var "folkligt". Betyder att du är lurad och en nyttig idiot.

Här hyllar terroristen bin Laden och attacken på Wtc.
Så mkt för dina västvänliga hundar.

https://twitter.com/rektorhamid/status/1138461072019664905?s=19

Fakemedias narrativ:

Fotbollsmålvakt och sångare dödad i strid https://www.aftonbladet.se/a/mRv2LO
Citera
2020-02-18, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
SVP-24 funkade väl så där då GLONASS var sorgligt eftersatt (täckte bara 10% av Rysslands yta 2011) och sannolikt inte högre siffror för Syrien även om Ryssarna satsade på upprustning av systemet tog det sannolikt ganska lång tid att få acceptabel täckning. Dom löste detta till viss del med
korrektionsstationer som dom placerade ut i Syrien. Dom justerade signalerna från satelliterna iom att deras position var känd. Tydligen uppnådde dom en precision på 30-40 meter efter att stationerna sattes upp. Innan dess var precisionen ca 100 meter.

Dock började dom jobba lite med FAC under slutet på 2015. Få flygplan dock som var utrustade med
metronom ledningssystem vid den tidpunkten (antar att det är fler nu)

Att Ryssarna hela tiden hävdat god träffsäkerhet och hög användning av styrda bomber har enbart med politik att göra. Dom hade rätt lite precisionsstyrt material i lager i början, oklart om dom byggt i kapp nu.

Källa: Michael Kofman "Russia´s intervention in Syria, lessons learned" center for strategic&international studies (CSIS) januari 2017
De siffror som finns tillgängligt för SVP-24 brukar beskriva träffsäkerheten som 3-5m samt antydningar om att den kan använda GPS likväl som Glonass men är inte beroende av dem, ryska system fungerar alltid även utan GPS och Glonass då de så lätt kan störas ut.
SVP-24 fungerar i huvudsak enligt matematiska beräkningar där faktorer som hastighet, höjd, väderförhållanden mm beräknas för att säkerställa trajektorian till målet.
GPS är endast ett sätt att bestämma position för mål inte för träffsäkerheten, beräknade släpp av gravitationsbomber är inte beroende av GPS så som JDAM.
Det finns inget som hindrar något från att använda GPS, Glonass eller BeiDou precis som din smarta mobiltelefon troligtvis använder samtliga, Glonass är även flera system Glonass -M -K1 -K2 osv.
SU-34 kartlägger marken under uppdrag och är inte beroende av GPS/Glonass för navigering.
Jag hittar inga uppgifter om att SU-34 lider av dålig träffsäkerhet däremot har användningsförfarandet kritiserats.
Kunde du posta källorna till uppgifterna om överföringstider till datasystemen, du glömde dom i ditt svar.
Vad har du för källa på påstådd precision? De siffror du nämner kan uppnås helt utan några hjälpmedel.
Jag hörde liknande siffror i propagandan som var populär när Ryssland först deltog i konflikten i Syrien när Rysslands förmåga skulle ifrågasättas, däremot är det inga som ifrågasätter den idag då deras operativa förmåga visats bättre än de flesta vågat gissa.
Rysslands operativa förmåga har även förbättras tack vare deltagandet i Syrienkonflikten.
Du verkar väldigt inställd på hur det var för 5år sedan snarare än hur det fungerar idag, visst hade Ryssland stora lager med OFAB 250 år 2015 men de lagren tömdes fort.
Senast redigerad av Jahvet 2020-02-18 kl. 19:25.
Citera
2020-02-18, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joy92
Svarade på ett inlägg. Kontrollera innan du postar.
Men ditt svar är ju jätte otydligt. Förstår ej vad du menade. Tydlighet tack
Citera
2020-02-18, 21:06
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
De siffror som finns tillgängligt för SVP-24 brukar beskriva träffsäkerheten som 3-5m samt antydningar om att den kan använda GPS likväl som Glonass men är inte beroende av dem, ryska system fungerar alltid även utan GPS och Glonass då de så lätt kan störas ut.
SVP-24 fungerar i huvudsak enligt matematiska beräkningar där faktorer som hastighet, höjd, väderförhållanden mm beräknas för att säkerställa trajektorian till målet.
GPS är endast ett sätt att bestämma position för mål inte för träffsäkerheten, beräknade släpp av gravitationsbomber är inte beroende av GPS så som JDAM.
Det finns inget som hindrar något från att använda GPS, Glonass eller BeiDou precis som din smarta mobiltelefon troligtvis använder samtliga, Glonass är även flera system Glonass -M -K1 -K2 osv.
SU-34 kartlägger marken under uppdrag och är inte beroende av GPS/Glonass för navigering.
Jag hittar inga uppgifter om att SU-34 lider av dålig träffsäkerhet däremot har användningsförfarandet kritiserats.

Kärnan i Gefest & T SVP-24 systemet utgörs av det GLONASS-stödda PNS-24M navigationssystemet som i sin tur är ihopkopplat med KAI-24HUD och SV-24 insatsdator. Mao behövs GLONASS.
Denna uppgradering användes första gången när Algeriet renoverade sina Su-24Mk 2001 till 2006

Citat:
Kunde du posta källorna till uppgifterna om överföringstider till datasystemen, du glömde dom i ditt svar.
Vad har du för källa på påstådd precision? De siffror du nämner kan uppnås helt utan några hjälpmedel.

Källan är fortfarande: Michael Kofman "Russia´s intervention in Syria, lessons learned" center for strategic&international studies (CSIS) januari 2017

Citat:
Jag hörde liknande siffror i propagandan som var populär när Ryssland först deltog i konflikten i Syrien när Rysslands förmåga skulle ifrågasättas, däremot är det inga som ifrågasätter den idag då deras operativa förmåga visats bättre än de flesta vågat gissa.
Rysslands operativa förmåga har även förbättras tack vare deltagandet i Syrienkonflikten.
Du verkar väldigt inställd på hur det var för 5år sedan snarare än hur det fungerar idag, visst hade Ryssland stora lager med OFAB 250 år 2015 men de lagren tömdes fort.

Det fetade, jag svarade på ett propagandainlägg, se : (FB) Konflikten i Syrien

I övrigt har du rätt i att Rysslands förmåga att använda precisionsbomber har ökat eftersom dom "övat" under 5 år nu. Dom är fortfarande långt efter USA:s och Storbritannien förmåga. Vilket inte
är speciellt konstigt då dom har "övat" ännu längre

Vad gäller Ryssarnas förmåga av att använda laserbelyst målanvisning har jag inte hitta några källor och kan inte uttala mig om det. Men deras FAC är fortfarande i sin linda eftersom dom inte använt den typen av målanvisning så länge.
Citera
2020-02-18, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camuga
Men ditt svar är ju jätte otydligt. Förstår ej vad du menade. Tydlighet tack

Du svarade Den här Sagro angående vilka som vann ww 2. Med att skriva "det stämmer bra det". Vilket jag postade följande vilka invaderade Italien,Norge, norra Afrika, Japan, Filipinerna och sist men inte minst Frankrike.
Citera
2020-02-18, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Kärnan i Gefest & T SVP-24 systemet utgörs av det GLONASS-stödda PNS-24M navigationssystemet som i sin tur är ihopkopplat med KAI-24HUD och SV-24 insatsdator. Mao behövs GLONASS.
Denna uppgradering användes första gången när Algeriet renoverade sina Su-24Mk 2001 till 2006

Källan är fortfarande: Michael Kofman "Russia´s intervention in Syria, lessons learned" center for strategic&international studies (CSIS) januari 2017

Det fetade, jag svarade på ett propagandainlägg, se : (FB) Konflikten i Syrien

I övrigt har du rätt i att Rysslands förmåga att använda precisionsbomber har ökat eftersom dom "övat" under 5 år nu. Dom är fortfarande långt efter USA:s och Storbritannien förmåga. Vilket inte
är speciellt konstigt då dom har "övat" ännu längre

Vad gäller Ryssarnas förmåga av att använda laserbelyst målanvisning har jag inte hitta några källor och kan inte uttala mig om det. Men deras FAC är fortfarande i sin linda eftersom dom inte använt den typen av målanvisning så länge.

På vilket sätt "precisions bombar " Ryssarna i nuläget. De videos som finns visar mest släppta bomber mot hus alternativt ute i terrängen. Knappt några direkta "precisions bombningar" utan en väldigt simpel hitta och släpp metod praktiseras.

Kolla sedan på US som har börjat sedan 2017 använda helt nya metoder för att uppnå "precisions bombningar". Genom att använda Hellfire r9x
Citera
2020-02-18, 21:39
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Jag förstår att du är upprörd men tror du själv att detta är första och enda gången i modern tid medier och politiker samarbetat om en agenda?

Jag skulle vilja säga att det är kanske första gången en sådan välorganiserad och välfinansierad kampanj avslöjats.

Det är lätt att se samma mönster i andra pågående kampanjer.
Välorganiserade aktivister med fri tillgång till mediernas propaganda och helt utan kritiska frågor finansieras via en blandning av agendasättande NGO:er som i sin tur finansieras av samma grupper som vita hjälmarna i Syrien.

En slump? Näe.

Har man väl sett mönstret är världen inte sig lik.
+10 på detta inlägget. Du har så rätt så.

Gillar din sista mening extra mycket. För mig var det Syrienkonflikten som öppnade upp ögonen för mig om hur spelet spelas, och hur media är inblandade. Vilket maskineri. Och nu när jag vet hur spelet spelas så kommer jag inte att kunna bli lurad lika lätt. Men skulle någon ha berättat för mig hur spelet spelas innan jag själv hade förstått hur det går till, så hade jag kallat personen för konspirationsteoretiker. Det är så otroligt och så omvälvande gentemot vad man tror om våra demokratier och våra ledares moral. Man vill ju inte tro något sånt i första taget. Världen är smutsigare än vad jag först trodde. Och antagligen så det säkert ännu värre än så. Vissa saker som inte kan bevisas och som idag kallas för konspirationsteorier, är nog sanna dom med.

Samma med media. Nu när jag vet hur det funkar och hur dom går tillväga, så ser jag det dagligen. Alla små tricks dom kör med för att lura mig som läsare. Så fult men så effektivt för en otränad öga.
Senast redigerad av tauceti 2020-02-18 kl. 21:45.
Citera
2020-02-18, 22:25
Medlem
Janbanan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti

Gillar din sista mening extra mycket. För mig var det Syrienkonflikten som öppnade upp ögonen för mig om hur spelet spelas, och hur media är inblandade. Vilket maskineri. Och nu när jag vet hur spelet spelas så kommer jag inte att kunna bli lurad lika lätt. Men skulle någon ha berättat för mig hur spelet spelas innan jag själv hade förstått hur det går till, så hade jag kallat personen för konspirationsteoretiker. Det är så otroligt och så omvälvande gentemot vad man tror om våra demokratier och våra ledares moral. Man vill ju inte tro något sånt i första taget. Världen är smutsigare än vad jag först trodde. Och antagligen så det säkert ännu värre än så. Vissa saker som inte kan bevisas och som idag kallas för konspirationsteorier, är nog sanna dom med.

Samma med media. Nu när jag vet hur det funkar och hur dom går tillväga, så ser jag det dagligen. Alla små tricks dom kör med för att lura mig som läsare. Så fult men så effektivt för en otränad öga.

+11 Har inte gillat ryssland av ganska naturliga orsaker förut (är Ungrare) men konflikten har öppnat upp ögonen och jag hoppas bara att konflikten har fört med sig något gott iallafall. Trodde aldrig jag någonsin skulle önska att ett arabland skulle vinna något krig men nu värmer det mitt hjärta när man ser folket i dem befriade städerna känna genuin glädje!
Önskar Syrien en ljus framtid!
Citera
2020-02-19, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joy92
Du svarade Den här Sagro angående vilka som vann ww 2. Med att skriva "det stämmer bra det". Vilket jag postade följande vilka invaderade Italien,Norge, norra Afrika, Japan, Filipinerna och sist men inte minst Frankrike.
Ja precis. Alla vet vem som vann ww2.
Förstår inte vad du försöker säga med ditt inlägg.
Citera
2020-02-19, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janbanan74
+11 Har inte gillat ryssland av ganska naturliga orsaker förut (är Ungrare) men konflikten har öppnat upp ögonen och jag hoppas bara att konflikten har fört med sig något gott iallafall. Trodde aldrig jag någonsin skulle önska att ett arabland skulle vinna något krig men nu värmer det mitt hjärta när man ser folket i dem befriade städerna känna genuin glädje!
Önskar Syrien en ljus framtid!

En tumregel är att shiamuslimer är den positiva kraften i MENA-regionen, medan sunni, judar och kurder är de negativa.
Citera
2020-02-19, 00:56
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti

Jepp, Syrienkonflikten har varit en nyttig läxa. Lägg därtill Trumps presidentvalsseger där världen klövs i två delar där grupperna såg två olika filmer på samma filmduk samtidigt, på ett sätt som psykologer och beteendevetare kommer att prata om i framtiden. Min resa började som anhängare till den arabiska våren och framförallt till Sveriges deltagande i insatserna i Libyen. Skäms djupt för det idag. Jag ansåg också att Trump var farlig och för allt i världen inte skulle få vinna valet. Jag var inte så engagerad då men det var just kring 2014-15 när jag började fördjupa mig som bilden började rämna. Ingenting stämde av propagandan i MSM och uppvaknandet blev som en befrielse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in