2020-02-18, 22:01
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Om du har 1,6 % smittade i Hubei = 200 000 och 20 % är >65 år eller har riskfaktorer så har du 40 000 som kan ha behov av av sjukhusvård, varav 10 000 får kritiska förlopp och 2000 avlider. Simpel matematik.

Försök tänk lite på volymer innan du drar slutsatser.

Definitionen prioritering kommer nog få sig en ny innebörd i och med detta. Det kommer inte att finnas utrymme för att hjälpa alla så vi måste välja. Äldre och sjuka får nog se sig nedprioriterade om vi skall vara pragmatiska, så allvarlig är nog tyvärr denna smitta.

Edit: Kan detta vara räddningen för vår kommande pensionskollaps?
Senast redigerad av calmsolution 2020-02-18 kl. 22:06.
Citera
2020-02-18, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Tar man bort gamlingar från statistiken så...

COVID-19 Fatality Rate by AGE:

80+ years old - - 14.8%
70-79 years old - - 8.0%
60-69 years old - - 3.6%
50-59 years old - - 1.3%
40-49 years old - - 0.4%
30-39 years old - - 0.2%
20-29 years old - - 0.2%
10-19 years old - - 0.2%
0-9 years old - - no fatalities

COVID-19 Fatality Rate by SEX:

Male - - 2.8%
Female - - 1.7%

Var hittar du detta?

Inte hängt i tråden idag. Sorry om det redan länkats.
Citera
2020-02-18, 22:12
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Vad folk säger är inte lika intressant som vad de gör. Däri ligger nog svaret, det brukar det göra.

Jag tror också det.

Information från igår:
Vi fick ju 8 labb till som kan testa för Corona virus

UD avråder från alla icke nödvändiga resor till Kina.

IDAG:
Anders Tegnell dödligheten är ungefär som influensa och väldigt liten risk för Sverige.

Vad är Tegnells funktion? Att vara som en snuttefilt så att vi inte drabbas av panik och börjar hamstra och plundra?
Citera
2020-02-18, 22:17
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Jag tror också det.

Information från igår:

IDAG:
Anders Tegnell dödligheten är ungefär som influensa och väldigt liten risk för Sverige.

Vad är Tegnells funktion? Att vara som en snuttefilt så att vi inte drabbas av panik och börjar hamstra och plundra?

Jag tror du är nära sanningen...
Citera
2020-02-18, 22:18
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Var hittar du detta?

Inte hängt i tråden idag. Sorry om det redan länkats.

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/

Här, och deras källa är Chinese Centre for Disease Control and Prevention (CCDC)
Citera
2020-02-18, 22:19
Medlem
Citat:
Jag tror också det.

Information från igår:

IDAG:

Enligt Tegnell ligger dödligheten i detta virus närmare influensan än SARS och MERS som låg på betydligt högre procent.
Citera
2020-02-18, 22:23
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Jag tror också det.

Information från igår:

IDAG:

Finns ingen motsägelse i UDs reserekommendation och Tegnells bedömning av virusets påverkan i Sverige. Läs gärna själv på UDs hemsida vad som ligger bakom deras beslut. Spoiler: Det är inte för att viruset i sig är superduperlivsfarligt.
Citera
2020-02-18, 22:27
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Enligt Tegnell ligger dödligheten i detta virus närmare influensan än SARS och MERS som låg på betydligt högre procent.

Jag vet inte hur ni andra tänker, om ni tycker det är ok att bli av med 1,7 - 1,9 eller 2,2% av er familj?

Jag anser då att det hellre får drabba andra än mig själv. Jag har ingen förståelse överhuvudtaget, hur man kan vara så ointresserad av en kommande familjekatastrof?

Kanske är det bra, om vi slipper de gener som inte bryr sig om de sina, kanske är det på tiden..?
Citera
2020-02-18, 22:31
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Precis, all sjukvårdsutrustning och material lär ligga som prio 1 att få igång.

3M har väl dessutom tillverkning i UK. Sundströms bättre masker ingen aning var dessa görs, förhoppningsvis kan de tillverkas här.
3M masker tillverkas i Spanien. Åtminstone de jag köpt.
Citera
2020-02-18, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solo-112
Jag vet inte hur ni andra tänker, om ni tycker det är ok att bli av med 1,7 - 1,9 eller 2,2% av er familj?

Jag anser då att det hellre får drabba andra än mig själv. Jag har ingen förståelse överhuvudtaget, hur man kan vara så ointresserad av en kommande familjekatastrof?

Kanske är det bra, om vi slipper de gener som inte bryr sig om de sina, kanske är det på tiden..?

2% av sin familj? Hur många har en familj på minst 50 personer?
Citera
2020-02-18, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Alltså, jag pratar om argumenten för att Kina varit aggresiva med karantänen, det var ju det du ifrågasatte. Du smittar inte förevigt, det är väl rätt basic. Alltså hoppas man på att om man sätter många i karantän har alla slutat bära smittan när de släpps ut igen. Sen, hur effektivt det visar sig vara får vi väl se, även om det kanske är svårt att bedöma. Vem vet hur illa det blivit om dom inte kört karantänsracet.
Men skämtar du? Tror du på allvar att detta viruset kan utrotas med karantän?

Det kommer det inte att göra, ens om hela Asien omedelbart låser in 100% av sina medborgare i 100 dagar. Faktum är att det inte ens kommer att försvinna från Asien efter det.

Vad spelar det för roll om t.ex. 10 personer är i karantän när det finns 20 personer som är ute och smittar fler?

Eller ens 1? Eller tiotusentals?

Låt oss tänka oss ett drömscenario:
Låt oss säga att alla smittsamma i hela Kina isoleras nu. Eller säg hela Asien! I ett år! Och att vi kan garantera att ingen av de som är sjuka i Asien nu någonsin kommer att smitta en enda person till den och med nu.

Innebär det att man är mer säker i Kina efter det? Nej, självfallet inte. Eftersom viruset fortfarande finns utanför Kina. Det innebär att viruset kommer att komma tillbaka till Kina igen.

Slutsats:
Karantän skyddar inte någon från att smittas. Det fördröjer, du slipper första gången. Men eftersom viruset inte magiskt försvinner efter det så kommer det att komma tillbaka – alla som skyddades under karantänen är precis lika mottagliga för viruset som innan karantänen.
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-02-18 kl. 22:57.
Citera
2020-02-18, 22:38
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Vilken utopi. Folk kommer att behöva besöka sjukvården även för annat. Skulle det bli ett stort utbrott här så blir det kaos. Vissa skulle fortsätta att söka hjälp för bagateller och andra skulle dö i hjärtinfarkt i väntrummet.

Självklart uppsöker folk sjukhusen för annat med, men detta kan man avgränsa från de med influensasymptom.

Finns ju andra saker som är mera allvarliga än detta virus, såsom cancer eller liknande, vilket självklart måste tas om hand, men det betyder inte att dessa patienter måste mingla med influensapatienterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in