2020-02-18, 16:22
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Är det någon som har hört något om resultaten från denna Demoskop-underökning?
Det är Yougov som genomför den.

Eftersom jag varit med i panelen några år, så vet jag att resultatet av de allra flesta enkäter de genomför aldrig kommer till allmänhetens kännedom. De används helt enkelt interna av de företag som beställer dem. (Ofta handlar det om enkäter om hur reklamkampanjer och nya produkter uppfattas av allmänheten innan de lanseras eller introduceras – något som SAS kunde och borde ha gjort här.)

Resultaten av den opinionsundersökning som SAS beställt kommer med all säkerhet inte att offentliggöras. Det framgår av hur den är upplagd och varför den genomförs. Möjligen kommer någon pressansvarig eller liknande på SAS att i en intervju med Dagens Industri eller liknande publikation om några månader att referera den på ett översiktligt, vinklat och överslätande sätt.

Det SAS vill ha reda på är väl hur väl konspirationsteorien om en "nätattack" kan fungera i verkligheten som bortförklaring av haveriet, och alltså hur mycket mer de måste pudla för att minska skadan. Det var alltså den senare versionen av reklamfilmen som man skulle bedöma i enkäten, dvs. den där ordet "ingenting" hade tagits bort.
Citera
2020-02-18, 16:53
Medlem
arne99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Låt oss återkomma om ett år och se om reklamen haft någon negativ effekt. Min gissning är att den kommer att ha haft marginell inverkan på försäljningen. Tvärtom så tror jag faktiskt att SAS kommer att redovisa bättre siffror. Främst på bekostnad av Norwegian.
Vi får se,
Själv är jag fast övertygad om att du har fel, det är nästan så att de utanför Skandinavien är mer upprörda än vi skandinaver från det jag sett/läst. Den här satte sig i långtidsminnet så att säga.

Det mest otroliga med "reklam"filmen är att den alls slapp igenom, ett verklighetens fall av "kejsaren är naken" med undantaget att den här gången vågade ingen höja rösten. Skottet tog rätt in i folksjälen, för de som nu har en själ (majoriteten).
Citera
2020-02-18, 16:57
Medlem
Finns det någon konspirationsteori bakom det hela? Jag gör ett försök.

Det skulle kunna vara så att det är ett medvetet försök att sänka bolaget; någon/några mutar reklambyrån att göra en film som förstör företagets image totalt, de statliga ägarna i norden ser att siffrorna sviktar och bestämmer sig för att sälja, där dyker sedan någon upp direkt och erbjuder skit och ingenting för bolaget, kanske någon med kopplingar till dessa politiker.
Vem vet?
Även om vi vet att vänsterblivna mycket väl tycker att reklamfilmen är en bra idé, kan de som vanligt vara utnyttjade av någon i högre position. Det händer ju hela tiden.
Citera
2020-02-18, 17:09
Medlem
Morot91s avatar
Har googlat men inte hittat någon info. Uppskattningsvis, hur stor Förlust affär blir detta för SAS? Snackar vi miljoner,? Miljarder?
Citera
2020-02-18, 17:20
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morot91
Har googlat men inte hittat någon info. Uppskattningsvis, hur stor Förlust affär blir detta för SAS? Snackar vi miljoner,? Miljarder?
Förhoppningsvis miljarder. Rasism och dylikt bör kosta.
Citera
2020-02-18, 19:03
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morot91

487 000 kr. kostade filmen och runt 500 000 kr. kostade reklamtiden de initialt investerade. Räkna med 1-2 miljoner i kundbortfall, lågt räknat.
Citera
2020-02-18, 19:06
Medlem
Giant Squids avatar
Och SAS rullar på som vanligt.
Citera
2020-02-18, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Och SAS rullar på som vanligt.

Varför fortsätter inte gilette att håna sin kundgrupp om det är det bästa sättet att sälja sina varor?
Varför har inte Volvo några människor i sin reklam i huvud taget?
Trenden är ju att den provocerande woke reklamen minskar.
Citera
2020-02-18, 20:01
Medlem
nickomyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
487 000 kr. kostade filmen och runt 500 000 kr. kostade reklamtiden de initialt investerade. Räkna med 1-2 miljoner i kundbortfall, lågt räknat.

Vart visas ” reklamen ”
Förutom på deras fb-sida och YT ?
Citera
2020-02-18, 20:24
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickomyra
Vart visas ” reklamen ”
Förutom på deras fb-sida och YT ?

Just nu vet jag inte. Men de har sedan 2015 haft som mediastrategi att köra enbart digitalt och det är mycket sociala medier och några tv-spotar. Gissar kanal 3-6 som segment. Det dök upp några SAS-banners via Google Ads i mitt flöde för några dagar sedan, så där finns de tydligen med samma kampanj.
Citera
2020-02-18, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Citat:
Ursprungligen postat av Chuckies-Soldater
Vänsterextrema aktivisterna har blivit avstängda och ägda!

(FB) Nibiru2011 avstängd för Ohörsamhet
(FB) InteSDbliven avstängd för Ohörsamhet

Vänsterextrema socialbidraget "Nerdnerd" och "Skilly" nästa snöflingor att åka till Gulag och galgen?

nerdnerd har lämnat frivilligt. Bara Skilly kvar. (Tio små negerpojkar … )

OT: det finns ingen självdistans i filmen, vilket "någon" här, nämner inga namn eftersom han lämnat tråden, påstod.
Den som påstår det projicerar sin egen narcissistiska självpåtagna självdistanskopia som är ämnad att ge sken av naturlig självdistans. Detta för att dygdsignalera och höja sig över den "korkade pöbeln".

Det är så lätt att genomskåda föraktet.

Egentligen handlar det för stenkastarvänstern att söka konflikt och skapa en antagonist för att utmåla sig själva som hjältar i ett försök att få sin narcissism mättad. Man märker med SAS reklamen att det inte handlar om att diskutera sansat utan att säga tvärtom och sätta sig på tvären för att medvetet skapa konflikt. Det är tydligt att SAS reklamen är gjord för att trycka ned svenskarna och använder erkända tekniker som tex narcissister och psykopater gillar att använda för att skapa indoktrinerade slavar. Narcissister och psykopater försvarar då givetvis SAS reklamen.
Citera
2020-02-18, 20:29
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arne99
Vi får se,
Själv är jag fast övertygad om att du har fel, det är nästan så att de utanför Skandinavien är mer upprörda än vi skandinaver från det jag sett/läst. Den här satte sig i långtidsminnet så att säga.

Det mest otroliga med "reklam"filmen är att den alls slapp igenom, ett verklighetens fall av "kejsaren är naken" med undantaget att den här gången vågade ingen höja rösten. Skottet tog rätt in i folksjälen, för de som nu har en själ (majoriteten).

SAS reklamfilm är alla livshatande och deprimerade fnattionalisters favorithatobjekt de jour. Så snart nästa irritationsobjekt dyker upp kommer de att gasta i takt och falsett över den grejen. Varpå SAS reklam är glömd.

I vart fall så kommer den att vara glömd nästa gång de ska köpa flygbiljett och det visar sig att SAS biljett är 100 spänn billigare än Norwegians på just det flyget. Eller om det inte finns lediga flyg på planerat avresedatum.

Det tredje och minst troliga alternativet är att polletten trillar ner varpå fnattionalisten fattar varför filmen faktiskt var positiv för Sverige och svensk kultur. Och enbart flyger SAS därefter. Som sagt, inte troligt då fnattionalister varken är begåvade, utbildade eller beresta nog för att begripa detta. Men i något enstaka fall kommer säkert även detta att hända.

Oavsett vilket så är en absolut majoritet av flygresenärer totalt ointresserade i frågan. Oavsett vad en liten skara tramsnationalister anser. Och dessa flygresenärer väljer resa på andra kriterier än missförstådda reklamfilmer. När Norwegian nu måste nå lönsamhet efter många års underfinansierad tillväxt så kommer en hel del nedskärningar att ske. Service kommer att bli sämre och resorna dyrare. Handbagagekostnaden nu senast är bara ett litet led i detta. Vilket alla vi som flygpendlar varje vecka vet.

I tider av försämringar för Norwegian så kommer SAS ta kunder. Och jag misstänker att detta kommer att synas i nästa bokslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in