2020-02-18, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aussihiker
För att slänga ut min teori - motivet är nog solklart ekonomiskt men inte att GM ville åt några intjänade pengar från BO. Däremot var jag på arbetsintervju för ett par år sedan och träffade CÖ, minst sagt obehaglig person. Det har varit en del inbrott och stulna bilar runtom i Vallentuna det än senaste tiden och CÖ har egen bilfirma?

Jag skulle inte bli förvånad (om jag enbart utgår från vårt korta möte och små pusselbitar) att L kanske fick beta att CÖ sålde stulna bilar? Huset som hans "pappa" är kopplad till bredvid, stod det inte ett gäng "dyra" fordon där som fick många att undra varför rånet inte skedde där? Det sades tidigare att L "såg något han inte borde sett" så jag tror det motivet är starkare än att GM tror att det finns kontanter hemma. Det ska också nämnas (som erfaren i branschen) att bilförsäljare (inte alla såklart) är inte korkade! De har talets gåva och är väldigt ofta manipulativa och allt de tänker på är att tjäna provision. Så att tjäna pengar på stulna bilar som GM blev vittne till är min teori.

Så pga att CÖ sålde stulna bilar, vilket kanske på medellång sikt är en ganska knepig verksamhet i Sverige..., så tänkte de att vi tar och knäpper gubben och hans kärring så att de håller käften...
Finns de så många anabola tabletter?
Det låter alldeles för tunt, det fattas något. OK, det kan ha börjat Made att man skulle skrämma dem och sedan har det gått över styr. Mord är dock hyfsat grovt och det är en stor gräns att gå över. Dessa killa är inte några kåkfarare med tjocka brottsregister, de är småkriminella at best. Kopplingen till MC gäng med skuldindrivning känns även det lamt. Det börjar alltid med att man blir vidtalad om en skuld på ett trevligt om än något hotfullt sätt. Detta skulle med all förmodan varit känt av polisen eftersom BO hade högt rättspatos. Ett simpelt rån, efter det att de har fått nys om att gubben har cash hemma? Det talas här om att BO förmodligen kände till GM då hans pappa figurerat ibland hyresmännen, det innebär att de skulle vara tvungna att maskera sig om de skulle begå ett rån. Detta lämnar inbrott med problematiken att de blev kanske påkomna av BO och det övergick i ett rån. BO kan ha kommit hem i omgångar varför de olika BO är bragda om livet på olika sätt och kanske olika tidpunkter.
Ofta är det enkla lösningarna alltid de mest troliga. GM tänker ofta som en själv förvånansvärt ofta. Särskilt när något oplanerad inträffar, som t.ex. att ett simpelt inbrott går vansinnigt fel.
Citera
2020-02-18, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qqqwwe
Så pga att CÖ sålde stulna bilar, vilket kanske på medellång sikt är en ganska knepig verksamhet i Sverige..., så tänkte de att vi tar och knäpper gubben och hans kärring så att de håller käften...
Det låter alldeles för tunt, det fattas något. OK, det kan ha börjat Made att man skulle skrämma dem och sedan har det gått över styr. Mord är dock hyfsat grovt och det är en stor gräns att gå över. Dessa killa är inte några kåkfarare med tjocka brottsregister, de är småkriminella at best. Kopplingen till MC gäng med skuldindrivning känns även det lamt. Det börjar alltid med att man blir vidtalad om en skuld på ett trevligt om än något hotfullt sätt. Detta skulle med all förmodan varit känt av polisen eftersom BO hade högt rättspatos. Ett simpelt rån, efter det att de har fått nys om att gubben har cash hemma? Det talas här om att BO förmodligen kände till GM då hans pappa figurerat ibland hyresmännen, det innebär att de skulle vara tvungna att maskera sig om de skulle begå ett rån. Detta lämnar inbrott med problematiken att de blev kanske påkomna av BO och det övergick i ett rån. BO kan ha kommit hem i omgångar varför de olika BO är bragda om livet på olika sätt och kanske olika tidpunkter.
Ofta är det enkla lösningarna alltid de mest troliga. GM tänker ofta som en själv förvånansvärt ofta. Särskilt när något oplanerad inträffar, som t.ex. att ett simpelt inbrott går vansinnigt fel.

Självklart tror jag det, eftersom jag skrev "min teori"! Folk har mördat för betydligt mindre än så. Som sagt, bilförsäljare är inte dumma i huvudet, det här tror jag knappast är ett inbrott som gått snett, väldigt mycket planering ligger bakom, de har bara varit för dumma för att hålla undan sitt egna DNA från platsen.
Citera
2020-02-18, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Ja detta är också en gångbar och mycket intressant teori. Den andra är den om den försvunne killen, som länkats tidigare i tråden.

Finns det något du kan berätta om CÖ? Tidigare har han beskrivits som något av en enstöring, typ tystlåten. Är han mer karismatisk och kanske manipulativ anser du?

Ja det är ju någonting jag har tänkt på också, men om det är kopplat, känns inte tiden mellan de två gärningarna lite för långt då?
Egentligen inte mer än att han kändes väldigt obehaglig. Han tittade "lite för mycket" men absolut inte karismatisk på något sätt utan mer att hans ögon talade om att "om jag inte sköter mig kommer jag att få ångra det". Manipulativ, absolut, men på ett tystlåtet sätt. Min känsla är alltid att de som hörs mest behöver man oroa sig minst för.
Citera
2020-02-18, 13:40
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Liten teori - sms:et kanske VAR från S ? Blir man kraftigt magsjuk hastigt och har ett viktigt möte bokat vill man kanske bara få iväg ett meddelande för de andras skull att man inte kommer, så bryr man sig kanske mindre om antalet smileys? Men att den like på din bild två timmar senare, inte var från henne?
Ja, men om hon var magsjuk borde hon ha hört av sig tidigare än en timme före match. Eller snarare hon borde redan vara i tennishallen då. Att hon plötsligt klockan nio skulle bli magsjuk och behöva ställa in... Det känns inte sannolikt. Men OM det ändå var så, så kan det ju lika gärna vara hon som var inne på facebook och satte en like på min bild också.
Citera
2020-02-18, 13:41
Medlem
Citat:
Självklart tror jag det, eftersom jag skrev "min teori"! Folk har mördat för betydligt mindre än så. Som sagt, bilförsäljare är inte dumma i huvudet, det här tror jag knappast är ett inbrott som gått snett, väldigt mycket planering ligger bakom, de har bara varit för dumma för att hålla undan sitt egna DNA från platsen.
Först skriver du att bilförsäljare INTE är dumma i huvudet sedan säger du att de har planerat MEN att de är för dumma för att de har lämnat DNA...är du oxå bilförsäljare?
Citera
2020-02-18, 13:43
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Om man nu kan säga säkert att gm var i huset vid tiden för sms;et. Det kan vara så att dom kom till huset både efter det och liken på Facebook.
Ja, det är möjligt om än inte så sannolikt i mina ögon. Jag tror inte på slumpen i det här fallet. Akut magsjuka sammanfaller med att man blir mördad.
Citera
2020-02-18, 13:44
Medlem
Citat:
Först skriver du att bilförsäljare INTE är dumma i huvudet sedan säger du att de har planerat MEN att de är för dumma för att de har lämnat DNA...är du oxå bilförsäljare?

Haha, ärligt talat? Låter som att du kanske är bilförsäljare 😉 jag tror absolut att det är grundligt planerat från deras sida. Jag tror tex att det är därför de använt gladpack istället för silvertejp på kvinnan, just pga DNA. Alla gör bort sig.
Och det stavas "också" ..
Citera
2020-02-18, 13:45
Medlem
Citat:
För att slänga ut min teori - motivet är nog solklart ekonomiskt men inte att GM ville åt några intjänade pengar från BO. Däremot var jag på arbetsintervju för ett par år sedan och träffade CÖ, minst sagt obehaglig person. Det har varit en del inbrott och stulna bilar runtom i Vallentuna det än senaste tiden och CÖ har egen bilfirma?

Jag skulle inte bli förvånad (om jag enbart utgår från vårt korta möte och små pusselbitar) att L kanske fick beta att CÖ sålde stulna bilar? Huset som hans "pappa" är kopplad till bredvid, stod det inte ett gäng "dyra" fordon där som fick många att undra varför rånet inte skedde där? Det sades tidigare att L "såg något han inte borde sett" så jag tror det motivet är starkare än att GM tror att det finns kontanter hemma. Det ska också nämnas (som erfaren i branschen) att bilförsäljare (inte alla såklart) är inte korkade! De har talets gåva och är väldigt ofta manipulativa och allt de tänker på är att tjäna provision. Så att tjäna pengar på stulna bilar som GM blev vittne till är min teori.

Tack, så intressant att läsa din teori, samt givetvis att du träffat
CÖ och kunnat bilda dig en uppfattning om honom som person.
Inte alls förvånande att du upplevde honom som obehaglig, det
är de tankar jag också fått efter vad som tidigare kommit fram
om honom i tråden.

Varför skulle det inte vara som du skriver; vi vet att L*rs sagt att
han sett något som han inte borde ha sett.

Att CÖ befarade att L*rs skulle polisanmäla och avslöja vad han
sett och därigenom totalt rasera CÖ:s olagliga - och förmodligen
rejält inkomstbringande handel - med stulna bilar.
Citera
2020-02-18, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Ja, men om hon var magsjuk borde hon ha hört av sig tidigare än en timme före match. Eller snarare hon borde redan vara i tennishallen då. Att hon plötsligt klockan nio skulle bli magsjuk och behöva ställa in... Det känns inte sannolikt. Men OM det ändå var så, så kan det ju lika gärna vara hon som var inne på facebook och satte en like på min bild också.

Jag kan bara utgå från mig själv. Att bli hastigt magsjuk/matförgiftad kan ske på en minut, helt utan förvarning, även timma innan en match. Hon kanske var påväg till bilen för att åka till hallen men behövde springa tillbaka till badrummet och skickade sms därifrån? Din like på Facebook låter mindre sannolikt att det skulle vara hon som gjort tycker jag med tanke på tiden. Och ville polisen ha en skärmdump av dig och frågade dig om det så är det ännu mindre troligt att det var hon som gjorde den.
Citera
2020-02-18, 13:50
Medlem
Citat:
Man undrar bara hur gm skulle ha kommit in om BO inte var hemma när dom kom för att stjäla. Ingen åverkan på ytterdörren. Fanns det möjlighet att komma in genom ett fönster som stod på glänt?
Citera
2020-02-18, 13:53
Medlem
Citat:
Eller tagit med sig BO’s mobil till Norrtälje.
Citera
2020-02-18, 14:01
Medlem
5549s avatar
Om CÖ har varit aktiv i området, med bilhandel eller med annat men i huset på Sursta 22, så finns det ju en möjlighet att man helt sonika har ringt på hos BO då dom kanske känner till varandra. Det är kanske inte mord som står på agendan just där och då vilket har inneburit att man har lämnat spår i form av fingeravtryck, DNA eller liknande. Mobilerna kanske var med. Man stannar kvar och försöker röja spåren om sig, stökar till och lämnar med bilen för att få det att se ut mer som ett rånmord än ett samtal som gått snett. Om detta också är kopplat till den försvunna killen så kanske polisen, som fick upp spåret tidigt, avvaktade och istället satte span på killarna i förhoppning om att lösa även det fallet. Spekulerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in