2020-02-18, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stilichio
Självklart, det finns ju flera möjligheter.

Grannarna kan ha varit borta. Det är ju bara en fastighet som ligger tillräckligt nära.

GM kan ha använt ljuddämpare, i och för sig väldigt ovanligt att de används i Sverige.

BO var jägare och tomten väldigt stor, det kanske smällde från fastigheten ofta så att ingen reagerade.

BO Lars kan ha blivit skjuten någon annanstans, en teori som jag presenterade i ett av mina tidigare inlägg.

Vad tror du?
Eller som det ibland är vanligt: folk tror att det är en bil som baktänder och bryr sig inte.
Citera
2020-02-18, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalande
Alltså, jag fattar inte hur dom här GM kan leva med sig själva (ja, jag vet att ingen är dömd ännu). Det här brottet får mig att må riktigt illa. Hur kan dom leva med sig själva, hur kan dom kliva upp på morgonen? Om dom kom över några kontanter, huuuur kan man hitta glädjen i att spendera sina mördade brottsoffers pengar?

Kan vart en direkt order från någon som står över dom i gänget.
- vi har skulder, fixa fram pengar.

Hjärnan förändras när man tagit anabola ett tag. Empatin försvinner.
Citera
2020-02-18, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aussihiker
Har följt denna tråd länge utan att kommentera men en sak slog mig i helgen. Om en av BO blev skjuten, borde inte grannar hört skott och polisanmält detta alt gått över till BO? En smäll såpass nära borde höras/observerats av grannar?

Bor själv på landet och här pangas det regelbundet utan att man reagerar det minsta. Säkert inte från vapen alla gånger, men vanligt är det icke desto mindre.
Citera
2020-02-18, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Mellan sms:et och liken på Facebook gick det nästan två timmar. Det är därför det är mystiskt. Sms:et tyder ju på att gm var i huset då och hade koll på S mobil. Liken kom två timmar senare. Vem gick in och gjorde en like på facebook på hennes mobil närmare elva på lördag förmiddag? Dessutom kom den konstigt i tiden för mig eftersom det var flera dagar efter att jag hade lagt ut den där bilden. Varför hade hon inte klickat i en Smiley-like tidigare?

Om man nu kan säga säkert att gm var i huset vid tiden för sms;et. Det kan vara så att dom kom till huset både efter det och liken på Facebook.
Citera
2020-02-18, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stilichio
Självklart, det finns ju flera möjligheter.

Grannarna kan ha varit borta. Det är ju bara en fastighet som ligger tillräckligt nära.

GM kan ha använt ljuddämpare, i och för sig väldigt ovanligt att de används i Sverige.

BO var jägare och tomten väldigt stor, det kanske smällde från fastigheten ofta så att ingen reagerade.

BO Lars kan ha blivit skjuten någon annanstans, en teori som jag presenterade i ett av mina tidigare inlägg.

Vad tror du?

Jag har ju en teori om motivet bara, men du har rätt! Då skulle jag gissa på att grannskapet inte reagerade om det var på morgonen och han var jägare. Jag har dock vänner och släkt i närheten så jag är där ganska ofta och känner till området, fler hus än enbart det närmsta borde hört ett skott? Ljuddämpare skulle kunna funnits men då hamnar ju gärningsmännen lite högre upp på intelligensskalan så det tror jag inte. Grannhuset som GÖ's "pappa" har koppling till är förbryllande och ingår i min teori om motivet likt många andras här.
Citera
2020-02-18, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Bor själv på landet och här pangas det regelbundet utan att man reagerar det minsta. Säkert inte från vapen alla gånger, men vanligt är det icke desto mindre.

Det gör även jag, men jag känner till jaktsäsongerna och reagerar alltid om det skjuts vid andra tider än just då. Skulle jag höra ett skott från närliggande granne skulle jag definitivt ringa snuten.
Citera
2020-02-18, 12:27
Medlem
För att slänga ut min teori - motivet är nog solklart ekonomiskt men inte att GM ville åt några intjänade pengar från BO. Däremot var jag på arbetsintervju för ett par år sedan och träffade CÖ, minst sagt obehaglig person. Det har varit en del inbrott och stulna bilar runtom i Vallentuna det än senaste tiden och CÖ har egen bilfirma?

Jag skulle inte bli förvånad (om jag enbart utgår från vårt korta möte och små pusselbitar) att L kanske fick beta att CÖ sålde stulna bilar? Huset som hans "pappa" är kopplad till bredvid, stod det inte ett gäng "dyra" fordon där som fick många att undra varför rånet inte skedde där? Det sades tidigare att L "såg något han inte borde sett" så jag tror det motivet är starkare än att GM tror att det finns kontanter hemma. Det ska också nämnas (som erfaren i branschen) att bilförsäljare (inte alla såklart) är inte korkade! De har talets gåva och är väldigt ofta manipulativa och allt de tänker på är att tjäna provision. Så att tjäna pengar på stulna bilar som BO blev vittne till är min teori.
Senast redigerad av Aussihiker 2020-02-18 kl. 13:20.
Citera
2020-02-18, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Mellan sms:et och liken på Facebook gick det nästan två timmar. Det är därför det är mystiskt. Sms:et tyder ju på att gm var i huset då och hade koll på S mobil. Liken kom två timmar senare. Vem gick in och gjorde en like på facebook på hennes mobil närmare elva på lördag förmiddag? Dessutom kom den konstigt i tiden för mig eftersom det var flera dagar efter att jag hade lagt ut den där bilden. Varför hade hon inte klickat i en Smiley-like tidigare?

Liten teori - sms:et kanske VAR från S ? Blir man kraftigt magsjuk hastigt och har ett viktigt möte bokat vill man kanske bara få iväg ett meddelande för de andras skull att man inte kommer, så bryr man sig kanske mindre om antalet smileys? Men att den like på din bild två timmar senare, inte var från henne?
Citera
2020-02-18, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Kanske pressade anabola tjurarna vad dom hade för plan för helgen.
Eller ville varna för att dom skulle få tidigt besök på morgonen därpå av en spelkompis så att MGM skulle ge sig av
Citera
2020-02-18, 12:44
Medlem
Citat:
Det gör även jag, men jag känner till jaktsäsongerna och reagerar alltid om det skjuts vid andra tider än just då. Skulle jag höra ett skott från närliggande granne skulle jag definitivt ringa snuten.

Då har vi olika uppfattning. Du verkar tänka på den ”vanliga” jakten som folk i gemen ägnar sig åt (på älg, rådjur osv). Det finns en hel del mer oknytt att skjuta på när man har egen mark, alltså småvilt och fågel. Vissa får man skjuta i princip året runt.

Och när nu BO verkar vara en rekorderlig karl som gillar det här med att följa lagar och regler finner jag det helt otänkbart att han skulle lämna vapen framme och inte ha dem inlåsta som man ska, vilket någon annan postare föreslog.

Hälsningar från ”jägarn”.
Citera
2020-02-18, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Då har vi olika uppfattning. Du verkar tänka på den ”vanliga” jakten som folk i gemen ägnar sig åt (på älg, rådjur osv). Det finns en hel del mer oknytt att skjuta på när man har egen mark, alltså småvilt och fågel. Vissa får man skjuta i princip året runt.

Och när nu BO verkar vara en rekorderlig karl som gillar det här med att följa lagar och regler finner jag det helt otänkbart att han skulle lämna vapen framme och inte ha dem inlåsta som man ska, vilket någon annan postare föreslog.

Hälsningar från ”jägarn”.

Jag håller med dig! Därför jag ställer mig så frågande till varför det inte uppmärksammats skott därifrån...
Citera
2020-02-18, 12:51
Medlem
5549s avatar
Citat:
För att slänga ut min teori - motivet är nog solklart ekonomiskt men inte att GM ville åt några intjänade pengar från BO. Däremot var jag på arbetsintervju för ett par år sedan och träffade CÖ, minst sagt obehaglig person. Det har varit en del inbrott och stulna bilar runtom i Vallentuna det än senaste tiden och CÖ har egen bilfirma?

Jag skulle inte bli förvånad (om jag enbart utgår från vårt korta möte och små pusselbitar) att L kanske fick veta att CÖ sålde stulna bilar? Huset som hans "pappa" är kopplad till bredvid, stod det inte ett gäng "dyra" fordon där som fick många att undra varför rånet inte skedde där? Det sades tidigare att L "såg något han inte borde sett" så jag tror det motivet är starkare än att GM tror att det finns kontanter hemma. Det ska också nämnas (som erfaren i branschen) att bilförsäljare (inte alla såklart) är inte korkade! De har talets gåva och är väldigt ofta manipulativa och allt de tänker på är att tjäna provision. Så att tjäna pengar på stulna bilar som GM blev vittne till är min teori.
Ja detta är också en gångbar och mycket intressant teori. Den andra är den om den försvunne killen, som länkats tidigare i tråden.

Finns det något du kan berätta om CÖ? Tidigare har han beskrivits som något av en enstöring, typ tystlåten. Är han mer karismatisk och kanske manipulativ anser du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in