Citat:
Ursprungligen postat av
TheStriptease
Hur fungerar antikroppar? Hur går man vanligtvis tillväga med till synes allvarliga virus som detta, om de riskerar att bli en pandemi?
Det här med antikroppar äg en ganska komplicerad kedja av olika celldifferentierin av vita blodkroppar, närmare bestämt i en typ av leukocyter som kallas B-celler.
Dessa B-celler tillverkar en otroligt stor mängd olika antikroppar, i princip finns det en typ av antikroppar för varje tänkbart smittämne, antigen, som kan tänkas.
När ett främmande ämne, alltså det man kallar antigen, finns det redan ett antal antikroppar mot just detta antigen som kan vara ett virus, bakterie, svampcell eller något annat (exempelvis metalljoner som gör att man får ett immunsvar mot nickel vid nickelallergi). Antikroppen som passar binder till detta antigen vilket i sin tur aktiverar andra immunceller som kan angripa antigenet och eliminera det.
Däremot vet jag faktiskt inte riktigt hur man, biokemist, spårar en antikropp mot ett specifikt antigen.
Möjligen finns det något biomedicinsk analytiker i tråden som kan detta bättre än jag. Jag vet dock att man kan se om en patient varit utsatt för ett specifikt antigen genom att titta efter den specifika antikroppen om är verksamt mot ett visst smittämne, antigen.
Sorry för sent svar.