2020-02-17, 22:13
Medlem
Någon som hört om ryskan som är smittad, ifall hon är kines ...hon hade iallafall sitt boende i ryssland.
Citera
2020-02-17, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Hur fungerar antikroppar? Hur går man vanligtvis tillväga med till synes allvarliga virus som detta, om de riskerar att bli en pandemi?
Det här med antikroppar äg en ganska komplicerad kedja av olika celldifferentierin av vita blodkroppar, närmare bestämt i en typ av leukocyter som kallas B-celler.

Dessa B-celler tillverkar en otroligt stor mängd olika antikroppar, i princip finns det en typ av antikroppar för varje tänkbart smittämne, antigen, som kan tänkas.

När ett främmande ämne, alltså det man kallar antigen, finns det redan ett antal antikroppar mot just detta antigen som kan vara ett virus, bakterie, svampcell eller något annat (exempelvis metalljoner som gör att man får ett immunsvar mot nickel vid nickelallergi). Antikroppen som passar binder till detta antigen vilket i sin tur aktiverar andra immunceller som kan angripa antigenet och eliminera det.

Däremot vet jag faktiskt inte riktigt hur man, biokemist, spårar en antikropp mot ett specifikt antigen.

Möjligen finns det något biomedicinsk analytiker i tråden som kan detta bättre än jag. Jag vet dock att man kan se om en patient varit utsatt för ett specifikt antigen genom att titta efter den specifika antikroppen om är verksamt mot ett visst smittämne, antigen.

Sorry för sent svar.
Citera
2020-02-17, 22:15
Medlem
kato85s avatar
Och Kambodjas president som naivt välkomnade de utländska passagerarna från färjan som blev nekad.
Och så var minst en konstaterad smittad ... får se hur många dödsoffer som kommer skördas i fattiga Kambodja.

Och nu rapporteras det om Egypten, vilket ju har en minimal sjukvårdsapparat, och grannländerna har ju i princip ingenting.
Blir nog en ganska lång följetong på detta...
Citera
2020-02-17, 22:17
Medlem
HGs avatar
Kina har även meddelat att man har behandlat patienter med COVID-19 med "Chloroquine Phosphate", och erhållit ett gott resultat. Detta är ett preparat som sedan länge är utprovat och används till att bota patienter med Malaria.
Kineserna verkar vända på varje sten för att hitta alternativa behandlingsmetoder.
Citera
2020-02-17, 22:20
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Och Kambodjas president som naivt välkomnade de utländska passagerarna från färjan som blev nekad.
Och så var minst en konstaterad smittad ... får se hur många dödsoffer som kommer skördas i fattiga Kambodja.

Och nu rapporteras det om Egypten, vilket ju har en minimal sjukvårdsapparat, och grannländerna har ju i princip ingenting.
Blir nog en ganska lång följetong på detta...

Ja, det där med Kambodjas mottagande av lyxkryssaren var en riktig miss. Man undrar samtidigt vad som kommer att hända nu med världens kryssningstrafik. Ingen vill väl nu sitta i en framtida flyttande kista där smittorisken är total....
Citera
2020-02-17, 22:21
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Någon som hört om ryskan som är smittad, ifall hon är kines ...hon hade iallafall sitt boende i ryssland.

Hon är inte kines. Hon var bara på besök och testades negativ men ville inte stanna i karantän på grund av att hon inte ville bli smittade av andra och hon är gravid.

https://youtu.be/vA0hcvqVFUc?t=3717
Citera
2020-02-17, 22:25
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Ett litet problem i det hela är västvärldens bild av Kina, som på många vis överträffar vår.
Vi tycks leva i en illusion av att resten av världen lever i fattigland medan vi här i Sverige ligger på nån sorts toppen av skalan.
Faktum är att det är precis tvärtom.
Att besöka t-centralen i Stockholm idag är som att resa tillbaks i tiden till 70-talets valfri öststat.
Vi må ha duktiga utvecklare inom it och produktion som vi exporterar, men infrastrukturmässigt ligger vi 50 år efter i tiden när det gäller teknologisk utveckling rent praktiskt. Jämfört med exempelvis Kina.
En video från Linus där vardaglighandeln blir ett exempel för inläggets syfte,
https://youtu.be/sZs4NDC4yrI

Så vad ville jag få sagt med detta?
Jo, att när det gäller Coronaviruset så vet vi absolut ingenting. Inte ett skit.
Vi läser nyheter om det, vi snappar upp Twitters här och där, DOOM on och DOOM off.

Och vi ska vara försiktiga med att göra förhastade förutfattade meningar om viruset utifrån vad vi precis snappat upp här eller där.
Om, jag säger om, det verkligen är så att kina stänger ner och isolerar delar av landet så sker det kanske av en befogad anledning?
De är trots allt världens befolkning med högst rankad IQ.

Ville mest upplysa trådläsarna om att folk i Kina inte äter bajs eller hundar och har sämre hygien än övriga världen, snarare tvärtom och de är i de allra flesta fall ljusår före oss. Både vad gäller hygien och teknisk utveckling.
En del i tråden verkar tro att viruset och smittspridningen beror på okunskap och ohälsosamt beteende.
Så är det inte.
''

Du har fel och jag vet inte ens var jag ska börja, nåväl så finns det städer i Kina som är väldigt tekniskt utvecklade när det gäller att följa en medborgares rörelser, det finns även samhällen där man får poäng om man hittar en plånbok och lämnar in den och talar om det för den officiella kontrollpersonen.
På tal om ditt uttalande om hygien så är den skrattretande, visst man ska inte dra hela Kina över en kam, men kom igen menar du verkligen att Kinas hygien är ljusår före oss och dess teknik som de senaste 50åren har kopierat.

Snälla svara!
Citera
2020-02-17, 22:29
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Ja, det där med Kambodjas mottagande av lyxkryssaren var en riktig miss.

Han kan få betala extremt dyrt för det om det blir en epidemi i landet, vi vet ju alla hur obefintlig Kambodjas sjukvårdssystem är.

Citat:
Man undrar samtidigt vad som kommer att hända nu med världens kryssningstrafik. Ingen vill väl nu sitta i en framtida flyttande kista där smittorisken är total....

Ingen fara, bara att köra en rasistisk bannlysning av samtliga med kinesiskt ursprung:
https://www.businessinsider.com/royal-caribbean-ships-ban-passport-holders-china-hong-kong-macau-2020-2?r=US&IR=T
Citera
Medlem
Citat:
Kina har även meddelat att man har behandlat patienter med COVID-19 med "Chloroquine Phosphate", och erhållit ett gott resultat. Detta är ett preparat som sedan länge är utprovat och används till att bota patienter med Malaria.
Kineserna verkar vända på varje sten för att hitta alternativa behandlingsmetoder.
Klorokin är ett läkemedel som griper in i immunsvaret och för att immunsvaret inte blir lika våldsamt som det annars kunnat bli bli.

Speciellt hämmar det frisättning av ganska aggressiva ämnen som bildas av s.k. fagocyter och s.k. monocyter.

Sedan har den en förmåga att hämma malariaparasiter.

https://www.fass.se/LIF/product?nplId=19741206000101&userType=0#pharmacody namic
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Hon är inte kines. Hon var bara på besök och testades negativ men ville inte stanna i karantän på grund av att hon inte ville bli smittade av andra och hon är gravid.

https://youtu.be/vA0hcvqVFUc?t=3717
Jag undrar om vi menar samma kvinna...hon har varit på båten
Citera
2020-02-17, 22:37
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Att det skulle vara SD som lyfter denna frågan, det trodde jag inte. En riktigt balanserad debattartikel dessutom.
SD är ju de enda som har någon form av verklighetsförankring numera. Det gäller de flesta frågor, även sjukvården. Jag är förvånad att det kommer som en överraskning för dig.

Och självklart har SD rätt. Regeringen bara svamlar om "god beredskap", ungefär som dåvarande regering gjorde innan andra världskriget.
Citera
2020-02-17, 22:37
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Klorokin är ett läkemedel som griper in i immunsvaret och för att immunsvaret inte blir lika våldsamt som det annars kunnat bli bli.

Speciellt hämmar det frisättning av ganska aggressiva ämnen som bildas av s.k. fagocyter och s.k. monocyter.

Sedan har den en förmåga att hämma malariaparasiter.

https://www.fass.se/LIF/product?nplId=19741206000101&userType=0#pharmacody namic

Intressant! Vad jag kom ihåg om Spanska sjukan så var det ett problem att immunförsvaret blev så väldigt aktiverat vid infektion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in