2020-02-17, 15:50
Medlem
nobbenss avatar
Min ansiktsmask har brustit i hårdplasten så jag måste köpa en ny. Jag har i många år behandlats med en CPAP så jag ska få tillräckligt med syre under natten i min sömn, men ingen mask har varit 100% vad det gäller läckage mellan hud och den sk mjukdelen på masken och det spelar ingen roll om jag spänner huvudselen/remmarna hårt eller löst.

Att utsättas för detta läckage gör att jag ideligen väcks av ljudet som åstadkoms och det tjuter nåt så jävligt så jag känner oro för att en svart natt få besök av störningsjouren.

Nu undrar jag om läsare av detta forum har några bra tips om fungerande mask jag kan använda som gör att mina problem med läckage blir till ett obehagligt minne blott?

Trycket jag har på min CPAP regleras automatiskt efter behoven att reducera apnéerna (andningsstillestånd) jag under natten drabbas av.

Finns det något trix jag kan ta till: typ klister, salva, kräm eller olja av något slag?

PS Den mask jag senast har använt är en Quattro Mirage Large - jag behöver en helmask (över både näsa o mun) då jag är kroniskt täppt i näsan trots otaliga operationer och användning av kortisonnässprayer.
Citera
2020-02-17, 16:09
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Min ansiktsmask har brustit i hårdplasten så jag måste köpa en ny. Jag har i många år behandlats med en CPAP så jag ska få tillräckligt med syre under natten i min sömn, men ingen mask har varit 100% vad det gäller läckage mellan hud och den sk mjukdelen på masken och det spelar ingen roll om jag spänner huvudselen/remmarna hårt eller löst.

Att utsättas för detta läckage gör att jag ideligen väcks av ljudet som åstadkoms och det tjuter nåt så jävligt så jag känner oro för att en svart natt få besök av störningsjouren.

Nu undrar jag om läsare av detta forum har några bra tips om fungerande mask jag kan använda som gör att mina problem med läckage blir till ett obehagligt minne blott?

Prövat att stryka lite vaselin på huden där masken ligger emot?
Citera
2020-02-17, 16:10
Medlem
tigerrakets avatar
Jag råder dig att kontakta hjälpmedelscentralen i det landsting du bor i. De har som uppgift att hjälpa dig med maskinen, och hjälpa dig med masken ifall den inte sitter rätt. Antingen har du redan en kontaktperson på lungmottagningen, annars så ring och boka tid. Har inte en CPAP själv, men min far har och han beställer alla tillbehör och reservdelar via just den avdelningen.

Hjälpmedelscentralen ska också kunna låna ut masker till dig så du kan testa dig fram till vilken som är behagligast
Citera
2020-02-17, 16:18
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Jag råder dig att kontakta hjälpmedelscentralen i det landsting du bor i. De har som uppgift att hjälpa dig med maskinen, och hjälpa dig med masken ifall den inte sitter rätt. Antingen har du redan en kontaktperson på lungmottagningen, annars så ring och boka tid. Har inte en CPAP själv, men min far har och han beställer alla tillbehör och reservdelar via just den avdelningen.

Hjälpmedelscentralen ska också kunna låna ut masker till dig så du kan testa dig fram till vilken som är behagligast
Tack - oh du anar inte vad jag har provat masker under alla år (Aleris fysiologlab). Jag har haft instrument hemma som mätt på alla möjliga sätt under en hel natt och till och med legat inne hos dem för observationer under en hel natt. Tänkte i min desperation det kanske finns nåt hemmaknep här eller tips om någon ny revolutionerande mask - kanske från utlandet....eller så
Citera
2020-02-17, 16:25
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Tack - oh du anar inte vad jag har provat masker under alla år (Aleris fysiologlab). Jag har haft instrument hemma som mätt på alla möjliga sätt under en hel natt och till och med legat inne hos dem för observationer under en hel natt. Tänkte i min desperation det kanske finns nåt hemmaknep här eller tips om någon ny revolutionerande mask - kanske från utlandet....eller så
Låter som du borde ha en mask som är lite styvare så att inte den böjer sig för mycket.

Kontakta dessa: https://mah.sll.se/
Citera
2020-02-17, 19:16
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Låter som du borde ha en mask som är lite styvare så att inte den böjer sig för mycket.

Kontakta dessa: https://mah.sll.se/
Kanske så, men jag tänker mig faktiskt rakt motsatt - en mask som just böjer sig efter min ansiktsstruktur. Helst skulle jag vilja ha en mask som i form liknar en fäktmask. Alltså en mask som skulle täcka halva skallen och att man kunde dra om den med en livrem så den skulle sitta helt tajt. Alltså under hakan intill struphuvudet - upp mot öronen intill dem och så över hjässan/fontanellen, fast den existerar visst inte enligt sjukvårdspersonal
Citera
2020-02-17, 19:23
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Prövat att stryka lite vaselin på huden där masken ligger emot?
Om bara mjukplasten tål det så kan det vara ett bra tips. Har du egen erfarenhet av detta? Har funderat på handbollsklister men det kanske är för drastiskt. Ska faktiskt testa en massa olika sorters applikationer sen på min gamla mjukdel så jag inte direkt förstör min nya. Kan återkomma sen med rapport om hur det gått - tror det finns fler än mig med läckageproblem vid användning av CPAP-mask.
Citera
2020-02-17, 22:00
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Om bara mjukplasten tål det så kan det vara ett bra tips. Har du egen erfarenhet av detta?

Jag har erfarenhet av att få gummi/plastlister att hålla tätt emot materialytor som inte alltid är jämna.
Citera
2020-02-17, 22:18
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Kanske så, men jag tänker mig faktiskt rakt motsatt - en mask som just böjer sig efter min ansiktsstruktur. Helst skulle jag vilja ha en mask som i form liknar en fäktmask. Alltså en mask som skulle täcka halva skallen och att man kunde dra om den med en livrem så den skulle sitta helt tajt. Alltså under hakan intill struphuvudet - upp mot öronen intill dem och så över hjässan/fontanellen, fast den existerar visst inte enligt sjukvårdspersonal
Det finns ClassicStar NIV-full-face mask från Dräger.

https://twitter.com/draegernews/status/802180881129598976
Citera
2026-03-11, 11:29
Medlem
Pinoputchins avatar
Typ näskuddemask funkar nog bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem