Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
1. Det finns observationer som går emot en rund jord(eller talar för en platt jord), att den alltid ser platt ut, är en sådan observation. Att vatten ligger plant,, är en annan.
Nej jorden ser inte alltid platt ut och vattnet ligger inte plant.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
3. Havet höjs? Ser du havet höjas eller ser du att saker döljs? Menar du att havet höjer sig sett från dig, fram till horisonten?
Ja exakt. Man ser att havet höjs relativt det objekt jag observerar. Objektet försvinner med "botten först" bakom horisonten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
4. Jo, man kan säga det, eftersom du ingenstans bevisar jordens runda form, du tar bara ditt antagande att den är rund, för att förklara dessa observationer.
Vetenskap är att utifrån observationer skapa en fungerande modell. Denna anses bevisad till en observation/mätning kan göras som inte stämmer med modellen.
Du har inte lyckats visa någon observation som motsäger den runda jorden.
Samtliga observationer som gjorts stämmer med globmodellen.
Väldigt många observationer stämmer inte med någon platt-modell.
Det du hänger upp din världsbild på är en observation som säger (ungefär):
Nära jordytan är det svårt att, med blotta ögat, avgöra om Jorden är platt eller rund.
(Då tolkar jag det välvilligt eftersom det är rätt lätt att se jordens krökning när nedre delen av avlägsna objekt döljs av havsytan.)
Om Jorden var platt skulle det såklart vara busenkelt att visa massor med observationer som inte stämmer med en globmodell.
Det enda intressanta i denna tråd är att se hur korkad du är.
Om det ska bli intressant
OnTopic behöver du visa:
En plattjordsmodell som stämmer med samtliga observationer
eller
En observation som inte stämmer med globmodellen.
Lyckas du med det så blir det riktigt intressant. Du har du ett nobelpris som i en liten ask. Jag kanske har fördomar, men jag har svårt att tro att du kommer lyckas...