2020-02-17, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heralder
Bra, då vet vi att tingsrätten har förundersökningen i 23 stycken filer.

• 1. HUVUDPROTOKOLL
  • 2. FÖRHÖRSBILAGA 1
  • 3. FÖRHÖRSBILAGA 2A (1 OCH 2)
  • 4. FÖRHÖRSBILAGA 2B
  • 5. FÖRHÖRSBILAGA 3A OCH B
  • 6. FÖRHÖRSBILAGA 4A OCH B
  • 7. FÖRHÖRSBILAGA 5
  • 8. FÖRHÖRSBILAGA 6A OCH B
  • 9. RAPPORT AVSSENDE KOMMUNIKATION
  • 10. HEMLIGA TVÅNGSMEDEL
  • 11. TVÅNGSMEDEL
  • 12. TEKNISKA UNDERSÖKNINGAR ÖVRIGA PLATSER DEL 1 OCH 2
  • 13. SAMTALSUTSKRIFTER
  • 14. BROTTSPLATSPROTOKOLL
  • 15. NFC
  • 16. TIDIGARE ANMÄLNINGAR
  • 17. GEOCACHING, MASSMEDIA DEL 1 OCH 2
  • 18. IT-PROTOKOLL STEFAN DAVIDSSON DEL 1 OCH 2
  • 19. IT-PROTOKOLL LENA WESSTRÖM DEL 1 TILL 4
  • 20. IT-PROTOKOLL ÖVRIGA DEL 1 TILL 3
  • 21. TILLÄGGSPROTOKOLL - TEKNISKA PROTOKOLL
  • 22. TILLÄGGSPROTOKOLL - SAMMANFATTNINGAR
  • 23. FACEBOOK MESSENGER LENA WESSTRÖM DEL 1 TILL 11
Ja, det är en del. Jag tänkte beställa ut huvudprotokollet. Dock känns det ganska meningslöst med tanke på att bilagorna är så många och troligen är det DÄR som det intressanta finns. Så jag hoppar över huvudprotokollet.
Citera
2020-02-17, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Den slutsatsen drog jag också eftersom det fanns punkter där Hannas hälsotillstånd efter Lena avslöjade av affären skulle ha något med motivet att göra. Det finns även kommunikation mellan SD och HD där hon mår dåligt över situationen. SD kan inte heller mått särskilt bra av att se kvinnan han älskar och mamman till sina barn deprimerad och ångesrfylld (eller vilket hälsotillstånd nu Hiding menar att HD ska lidit av).
Instämmer, det verkar som att kaoset bryter ut av själva avslöjandet.
Citera
2020-02-17, 14:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Hiding skriver iallafall i stämningsansökan att motivbilden till mordet är att det begåtts pga att L avslöjat den sexuella relationen med S för H.

Tycker att det verkar komplext (om man kollar på den delen som rubriceras Motivbild). Som det ser ut är den delen med, men inte ensamt.

På sid 15-17 kan man uppfatta det som att det varierat över tid vem som velat mer och att SD varit kontrollerande mot LW.

T ex har SD under någon period verkat ha svårt att välja mellan sina kärlekspartners och ibland verkar det som att det är SD som försöker bryta relationen, ibland båda, ibland L*ena.

Vi får väl se, men jag tror att den röda tråden kommer att vara den kontrolleranade delen i SD och hur den triggas av L*enas krav på förhållandet. Det blir mer som en "berättelse" över tid , än en utpekat enskild händelse.
Citera
2020-02-17, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tycker att det verkar komplext (om man kollar på den delen som rubriceras Motivbild). Som det ser ut är den delen med, men inte ensamt.

På sid 15-17 kan man uppfatta det som att det varierat över tid vem som velat mer och att SD varit kontrollerande mot LW.

T ex har SD under någon period verkat ha svårt att välja mellan sina kärlekspartners och ibland verkar det som att det är SD som försöker bryta relationen, ibland båda, ibland L*ena.

Vi får väl se, men jag tror att den röda tråden kommer att vara den kontrolleranade delen i SD och hur den triggas av L*enas krav på förhållandet. Det blir mer som en "berättelse" över tid , än en utpekat enskild händelse.

Ja och jag tror inte det är någon slump att Lena mördas relativt kort efter att hon börjat vilja lämna SD. Det var nog den sista utlösande faktorn som han inte kunde tolerera.
Citera
2020-02-17, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Det står att Ha*na David*sson fortfarande är misstänkt :O
Tror bara att de inte strukit henne. Hon är släppt och avskriven om jag förstod media rätt. Den anteckningen skrevs tidigt i ärendet.
Citera
2020-02-17, 15:05
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Ja SD har haft kontrollen såtillvida att han kunnat fortsätta med båda kvinnorna. Han har inte vikit sig för Lenas önskan att det ska bli de två. Han har manipulerat och kontrollerat henne genom diverse hot bl.a. att lämna affären helt. Lena har funnit sig i den kontrollen och att vara kvinma nr 2 men till sist gick det inte längre och hon gick emot SD:s vilja och avslöjade affären och väckte oåterkalleligt hans hat och avsky och hämndbegär.

SD skyller HD:s dåliga mående efter avslöjandet på Lena. Han förstår inte sitt eget ansvar i situationen utan allt blir Lenas fel. Ju sämre Hanna mår desto mer ökar hans hat mot Lena. Dessutom hade Lena mitt i allt detta raderat en av Hannas loggar, vilket var rätt småaktigt med tanke på situationen kan jag tycka. Det gjorde allt bara värre för Hanna, så klart. Vilken förödmjukelse för henne att mannens älskarinna strödde mer salt i såren.
SD kände väl att Lena måste väck för att Hanna inte ska må ännu sämre eller dylikt. Vi får se. Jag börjar luta åt det här motivet nu efter jag läst stämningsansökan 6-7 gånger.
Citera
2020-02-17, 15:06
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Ja och jag tror inte det är någon slump att Lena mördas relativt kort efter att hon börjat vilja lämna SD. Det var nog den sista utlösande faktorn som han inte kunde tolerera.

Det tror jag också.
Citera
2020-02-17, 15:12
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Instämmer, det verkar som att kaoset bryter ut av själva avslöjandet.

Ja precis åklagaren verkar vara inne på samma motivbild. Nu förstår man varför Backman sa att det är ett omänskligt resonemang åklagaren för. Vem tänker att en man mördar älskarinnan för att hustrun mår dåligt efter älskarinnan avslöjat deras affär? Det är inget motiv man ser ofta.
Citera
2020-02-17, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja precis åklagaren verkar vara inne på samma motivbild. Nu förstår man varför Backman sa att det är ett omänskligt resonemang åklagaren för. Vem tänker att en man mördar älskarinnan för att hustrun mår dåligt efter hon avslöjat deras affär? Det är inget motiv man ser ofta.
Jag tror inte åklagaren är ute efter motiv i första hand, även om det är intressant. Hon är i första hand intresserad av att mördaren skall bort från gatan, in i finkan - eller vård - och först därefter kanske få en motivbild.

Men vilket motiv han än har så räcker det inte. Hon har inte hållit en pistol i hans tinning och våldtagit honom. Han har tänkt med fel huvud - vilket inte är ovanligt för vissa män. Men några konsekvenser vill han inte ta. Han vill ha kakan och ändå äta den. Hustru och älskarinna. Mums. Tills affären kom och bet honom i häcken. Vilken idiot.
Citera
2020-02-17, 15:17
Medlem
Citat:

Ja, då tror vi olika. Att de haft olika önskningar över tid har de flesta i tråden antagit som rimligt och logiskt, när det handlar om en tidsperspektiv på sex år. Men den gifte parten i en affär har nästan alltid ett övertag i förhållande till den som är ensamstående. Den gifte personen kan alltid falla tillbaka på sin familj som en trygghet. Det är en bekvämlighetszon den ensamstående saknar. Det kan användas som en slags maktdemonstration, där du kommer och går som du vill. Och blir du avvisad så är det no big deal, du faller tryggt tillbaka på frugan som väntar hemmavid.

Detta själviska scenario tror jag Lena ville hämnas på v 2018. Nu var det dags för henne att skaffa sig övertag mot Stefan. Hon tog ifrån honom hans tidigare kontroll och makt över situationen och det tolererade han inte. Det blev hennes död. Hon skrev under sin dödsdom när hon avslöjade otroheten för Stefans hustru Hanna.
Senast redigerad av Mirandamirage 2020-02-17 kl. 15:28.
Citera
2020-02-17, 15:20
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror inte åklagaren är ute efter motiv i första hand, även om det är intressant. Hon är i första hand intresserad av att mördaren skall bort från gatan, in i finkan - eller vård - och först därefter kanske få en motivbild.

Men vilket motiv han än har så räcker det inte. Hon har inte hållit en pistol i hans tinning och våldtagit honom. Han har tänkt med fel huvud - vilket inte är ovanligt för vissa män. Men några konsekvenser vill han inte ta. Han vill ha kakan och ändå äta den. Hustru och älskarinna. Mums. Tills affären kom och bet honom i häcken. Vilken idiot.

Ja allt är ju hans eget fel men det förstår inte SD. Han skyller det på Lena eftersom hon avslöjar det. Vad trodde han egentligen. Sanningen kommer alltid fram förr eller senare. Att affären kunde döljas i 6 år är rätt otroligt bara det. Men det lyckades han med tack vare kontroll och hot mot Lena.
Citera
2020-02-17, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof

Men jag tror aldrig Stefan förstår att Lena vill lämna honom. Vilka skäl finns att tro det, då hon fortsätter affären med honom? De fortsätter sin sexuella relation, Stefan är upprörd över skilsmässan med Hanna och att hans familj splittras. Går inte utläsa någonstans att S nu plötsligt vill ha ett seriöst förhållande med L.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in