Citat:
Ursprungligen postat av
Kissdroppe
Ja, men bara för att du kan hitta en eller två fall de senaste 20 åren, så betyder det inte att det är vanligt att Östeuropéer begår den här typen av brott.
Ett helt banalt påstående. Men jag förstår att du har en agenda.
I BRÅs analys från 2005 var personer från EU:s nya medlemsstater överrepresenterade i brottsstatistiken jämfört med inrikes födda. Överrepresentationen var dock liten i relation till personer med ursprung i MENA. Vi som i yrkesväg kommer eller kommit i kontakt med häktade och dömda vet också att de flesta brottsbelastade östeuropéer sitter för olika tillgreppsbrott.
Sedan 2005 har mycket hänt. Gästarbetare från nya EU-länder – som alltså är här helt lagligt och inte svart – har idag mycket bättre levnadsstandard än då. Och Stockholms bygg- och anläggningsbransch verkligen skriker efter folk. Det är inte restaurangbranschen vi talar om. Schablonbilden av den svartarbetande polacken som jobbar med usla villkor och bor i husvagn blir alltmer inaktuell.
GM kan absolut vara östeuropé. Jag vill dock öppna för att GM också kan vara hitrest rom. Signalementet ”ljus” och ”kraftig kroppsbyggnad, men inte tjock” talar förvisso emot det. Lukten talar dock för det. Exakt så luktar många manliga tiggare på tunnelbanan. Svett, tobak, alkohol, ibland också lägereld.
Att han överhuvudtaget talade svenska (vad det nu betyder att ”tala svenska med brytning”) tycker jag talar emot gästarbetarspåret. östeuropéer som arbetar här några månader brukar knappt lära sig en mening svenska.