2020-02-17, 12:38
Medlem
ylletrasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Cancer vet vi en del om och har en vana med att det finns. Det som skrämmer med corona är att vi ännu inte kan veta hur omfattande och dödligt detta virus kan bli. Gör vad du kan för att inte bli utsatt för viruset , ta in den fakta som finns men låt oron stanna på en rimlig nivå.
Vanlig influensa har tagit död på väldigt många människor. Hur kan corona vara farligare än det?
Citera
2020-02-17, 12:41
Medlem
ylletrasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Jag tror att det är svårt att avgöra i dagsläget. Det verkar finnas två relativt olika åsiktsflöden och det har väl egentligen inte förändrats nämnvärt, även om rapporteringen blivit något lugnare generellt.
Rent krasst är det svårt att bilda sig en korrekt uppfattning eftersom grunden bygger på hur man värderar den information som sipprar fram.

Som jag ser det finns det flera lager i det här. Dels ett faktiskt virus som kan eller inte vara si och så farligt, och därmed eventuellt samhällsomstörtande för vissa länder.
Men det är också lite av ett genrep för de som undersöker hur information kan styras och kanaliseras, eller tvärtom utnyttjas för andra syften.
Sist men inte minst kan det ge en ursäkt för att kunna genomföra restriktioner och kanske på sikt lagändringar som egentligen har andra syften är att kontrollera viruset i sig.
Förstår att corona viruset är farligt. Tänkte mera på hur många personer som dör i cancer varje dag. Samt alla dessa som dör i influensa varje år. Det är betydligt flera, än dom som dör i corona viruset. Så att media rapporterar om corona, ser jag mera som ett nyhetsupplaga.
Citera
2020-02-17, 12:43
Medlem
Är det krav på att rapportera hit?

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Svenskan har sannerligen varit sjuk länge jämfört med övriga? Men om det är krav på rapportering verkar hon fortfarande bara förkyld? 🤔
Citera
2020-02-17, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Kina är enormt stort och har olika klimat i olika delar, men årstidsmässigt så är det ju vinter i Kina nu.

Jo såklart, tänkt endast på förhållandena i Wuhan. Om det har något med att det sprids så lätt, ex fuktigare/torrare luft än här, högre höjd, värme ect.
Citera
2020-02-17, 12:48
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
99 nya fall på corona båten. Helt otroligt att denna båt slår allt förutom Hubei i smittspridning.

https://www.theguardian.com/world/live/2020/feb/17/coronavirus-live-updates-us-citizens-japan-diamond-princess-cruise-ship-china-wuhan-hubei-cases-deat h-toll-latest-news

Man är ju lite nyfiken på maten på båten, om de fortsatte laga till den på båten, eller om den levererats från land?
Citera
2020-02-17, 12:48
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Är det krav på att rapportera hit?

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Svenskan har sannerligen varit sjuk länge jämfört med övriga? Men om det är krav på rapportering verkar hon fortfarande bara förkyld? 🤔

Sedan 3 februari. Kinesiskt ursprung.
Citera
2020-02-17, 12:52
Medlem
Hur är det med immunitet hos friskförklarade egentligen, är de risk för omsmitta? Tyckte jag läste npgit om starkare reinfection? Blir jobbigt värre om risk för omsmitta. Usch vilken skitvirus, stackars folk.
Citera
2020-02-17, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Sedan 3 februari. Kinesiskt ursprung.
Källa på att det var den 3 februari
Citera
2020-02-17, 12:55
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det här är iofs postat i en pro-China grupp men det är åsikter av en amerikan. Jag håller nog till viss del med om att vi ska vara glada över att det här startade i Kina:
Dennis Etler

As I see it: After China has contained and controlled the COVID-19 outbreak, restricting its spread to Wuhan and Hubei province, will all the naysayers and doomsayers acknowledge that China saved the world from a pandemic on par with the Spanish Flu of 1918 that killed millions?

When all is said and done, if as seems likely, China has stopped the virus dead in its tracks, it will be one of the greatest achievements in medical history. Preventing the spread of a global pandemic will be an unprecedented accomplishment.

But will China be lauded and its unstinting efforts and sacrifices be applauded? Will a grateful world acknowledge China's selfless actions to protect it from a global catastrophe? You would hope so, but don't hold your breath.
https://www.facebook.com/groups/688430344583422/permalink/2825512974208471/

Håller med om detta, dock är jag mycket frågande till om andra länder kommer att kunna göra samma sak. Verkar som singapore och japan är först ut att stoppa en ytterligare spridning de kanske klarar det. Men om det sprids till thailand, indonesion och framförallt afrika stoppas den då också? Jag är betydligt mer tveksam...
Citera
2020-02-17, 12:57
Medlem
Dödligheten i rapporterade smittade ligger på nästan 2,5%, nästan 15 gånger högre än i säsongsinfluensan.
Citera
2020-02-17, 12:57
Medlem
Idiotsveriges avatar
SENASTE NYTT!! INKUBATIONSTIDEN KAN VARA SÅ MYCKET SOM 94 DAGAR!!

Citat:
One of the two patients, surnamed Wu, was confirmed to have been infected 34 days after returning from Wuhan, Hubei Province. Wu returned to Xinxian on January 14 and went to hospital on January 28. Wu took three nucleic acid tests before being diagnosed.

During this period, Wu attended two family dinner parties and came into contact with 10 people, two of whom have been confirmed to be infected and another three are suspected of being infected.

The other patient, surnamed Ning, was confirmed to be infected 94 days after coming into contact with his father-in-law, surnamed Zhang, who had been to a Wuhan hospital for medical treatment.

https://www.globaltimes.cn/content/1179837.shtml

Det är kört, det är omöjligt att stoppa med en sådan inkubationstid, alla 60+are bör sälja sina hus och dra till en öde ö för pengarna innan det kommer hit. Eller dö inom ett år när det blommar här och bostadsbubblan spricker av alla tomma lägenheter..
Citera
2020-02-17, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
SENASTE NYTT!! INKUBATIONSTIDEN KAN VARA SÅ MYCKET SOM 94 DAGAR!!

https://www.globaltimes.cn/content/1179837.shtml

Det är kört, det är omöjligt att stoppa med en sådan inkubationstid, alla 60+are bör sälja sina hus och dra till en öde ö för pengarna innan det kommer hit. Eller dö inom ett år när det blommar här och bostadsbubblan spricker av alla tomma lägenheter..

94 dagar, det blir innan man ens har några kända fall, hur skall man då kunnat smittas av en person? Då borde vi ju ha ett nytt tidigast kända fall! Detta tror jag inte på för fem öre. Jag tror att de smittats någon annan väg jag...
Senast redigerad av Pisseman 2020-02-17 kl. 13:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in