2020-02-16, 19:45
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Vad roligt att åtminstone du uppskattade initiativet!

Statistiska analyser bygger ju på verifierade grunddata. Att gissa sig fram till hur många som är smittade och sedan räkna ut dödligheten från det är helt galet enligt mig. Det är bara en lek med siffror.
Isåfall kan man lika gärna göra antagandet att de som dött hemma har kina ej registrerat som döda av Corona och att antalet döda är 10x så högt. Det blir bara pannkaka.

Det enda vi har är antalet smittade, friskförklarade och döda.
Vill man göra en skattning är det detta man får utgå ifrån.
Säg att snitt-tiden från smittad till död är 5 dagar och från smittad till friskförklarad 14 dagar.
Man får då backa tillbaka i siffrorna t.ex en månad så man har de data man behöver. Majoriteten av de som insjuknat för en månad sen har antingen blivit friska eller dött. Där har man en skattning som ger ett litet hum om läget.

Det är dock ett worst case scenario då jag också tror att det finns en hel del smittade människor som ej uppsöker sjukvård. Att bara hitta på en siffra på dessa gör dock skattningen totalt värdelös.

Finns det någon sida där man kan gå igenom siffrorna dag för dag eller vecka för vecka?

Tyvärr för de sidorna jag använder finns bara delar av historiska värden i graferna, men det kanske finns andra bättre sidor. De sidor jag tittar på är.

https://www.worldometers.info/coronavirus/#age
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
https://ncov.r6.no/
Citera
2020-02-16, 19:48
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Forskningsrapporten jag länkade till är ganska utförlig om du tittar på den.
Om viruset bevisbart kan leva 40 dagar så är det en gamechanger utan dess like...
Då är det ej längre ett mycket elakt virus utan Belsebubb självt... därav att källa är absolut vital
för ett sådant påstående

Det finns säkra uppgifter för tidigare sars/coronavirus....

Ja, den länken är väldigt utförlig men den gäller ju tidigare virus. Visserligen samma familj men jag har inte sett något som bekräftar att detta även gäller COVID-19
Citera
2020-02-16, 19:48
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ylletrasa
Hur stor utbredning tror ni detta kommer bli? Är det något att bekymra sig över? Med tanke på att fler dör i cancer, än corona?

Jag tror att det är svårt att avgöra i dagsläget. Det verkar finnas två relativt olika åsiktsflöden och det har väl egentligen inte förändrats nämnvärt, även om rapporteringen blivit något lugnare generellt.
Rent krasst är det svårt att bilda sig en korrekt uppfattning eftersom grunden bygger på hur man värderar den information som sipprar fram.

Som jag ser det finns det flera lager i det här. Dels ett faktiskt virus som kan eller inte vara si och så farligt, och därmed eventuellt samhällsomstörtande för vissa länder.
Men det är också lite av ett genrep för de som undersöker hur information kan styras och kanaliseras, eller tvärtom utnyttjas för andra syften.
Sist men inte minst kan det ge en ursäkt för att kunna genomföra restriktioner och kanske på sikt lagändringar som egentligen har andra syften är att kontrollera viruset i sig.
Citera
2020-02-16, 19:51
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Skrev ett inlägg på fm. Passagerarna blev väldigt väl mottagna i Kambodja. Premiär minister tog alla i hand och önskade dom välkomna. Det var innan det blev känt att en kvinna testat positivt i Malaysa.
Så nu får vi se var övriga passagerare hamnar i resten av världen. Hoppas verkligen ingen mer är smittad.

https://twitter.com/JordanJones33/status/1228112543274733568

Jag bor i Kambodja och premiärministern/diktatorn var väldigt arg på den hysteriska rädslan mot viruset med en massa masker osv han trodde sig skulle kunna skada relationerna vilket såklart är konstigt då kineserna själva satte sina egna i karantän.

När båten la till blev det oväntat ett pr jippo där han flögs in i sin helikopter för att personligen möta de anländande från båten.

Snacka om magplask om det visar sig stämma.
Citera
2020-02-16, 19:51
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
I så gott som samtliga. Du är lite för cool för ditt eget bästa, när sådana som du säger att ”läget är under kontroll” är det dags att börja packa väskan.

Ta det inte jättepersonligt men så upplever jag din medverkan. Att någon annan kanske funderar på att dricka klorin för att sanera insidan från coronor stör mig dock inte ett dugg, förr eller senare släpper paniken och denne börjar skriva normala inlägg precis som alla andra. Det enda som inte verkar förändras är detta ständiga kvalitetstrollande där en självutnämnd trådpolisgrupp enbart skriver i syfte att tjafsa och nedvärdera andra tråddeltagare.

( Jag kommer att läsa ditt svar, men sen släpper jag det ämnet. Så viktigt är det inte att vinna kommentarskäbbel. )

Jag förstår inte riktigt vad du menar och gillar inte allt för svepande formuleringar. Svara på ett specifikt inlägg.
Citera
2020-02-16, 19:52
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Sluta skrik källa. Det finns inga säkra uppgifter.
Därför skrev jag - Vilket som stämmer eller ej vet jag inte, det finns så mycket osäkerhet runt detta virus-
Finns flera olika uppgifter hur länge viruset överlever utanför kroppen.

Jag skriker källa. Låt oss läsa var uppgifterna kommer ifrån. Eller skit i att posta.
Citera
2020-02-16, 19:53
Medlem
magpests avatar
Mellan Kinas 31 provinser den 15 februari var

medianen över döda - 1
medelvärdet över döda - 53.61

Kvartil:

Q2 = 1 död
Q3 = 3 döda (75 percentilen)
Citera
2020-02-16, 20:00
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Jag bor i Kambodja och premiärministern/diktatorn var väldigt arg på den hysteriska rädslan mot viruset med en massa masker osv han trodde sig skulle kunna skada relationerna vilket såklart är konstigt då kineserna själva satte sina egna i karantän.

När båten la till blev det oväntat ett pr jippo där han flögs in i sin helikopter för att personligen möta de anländande från båten.

Snacka om magplask om det visar sig stämma.

Ja, jag såg helikoptern på några av filmerna. Passagerarna blev mottagna som celebriteter med blommor och handskakning med premiärministern.

Den här fina gesten från Kamdodja kan visa sig bli väldigt olycklig för flera människor. De försöker väl spåra var alla som gick av har tagit vägen nu.
Citera
2020-02-16, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
I Holland testar de folk med influensa symptom. Bra åtgärd för att ha koll
Vad gör Tegnell?
https://nltimes.nl/2020/02/10/dutch-gps-test-patients-flu-symptoms-coronavirus

De skulle aldrig göra något sådant, risken finns ju att det upptäcks något fall här och där och då går det emot allt de babblat om.
Citera
2020-02-16, 20:05
Medlem
Booom!

https://www.expressen.se/nyheter/40-amerikaner-smittade-av-coronaviruset/

Fyrtio jänkare smittade bland annat.

More cruise ship cases: 70 more coronavirus cases were confirmed on board the quarantined Diamond Princess cruise liner in Yokohama, Japan, bringing total infections to 356. A flight evacuating US passengers is due to depart later Sunday -- those on board will face another quarantine once they land.

https://edition.cnn.com/asia/live-news/coronavirus-outbreak-02-16-20-intl-hnk/index.html
Senast redigerad av Mavingon 2020-02-16 kl. 20:09.
Citera
2020-02-16, 20:06
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ja, jag såg helikoptern på några av filmerna. Passagerarna blev mottagna som celebriteter med blommor och handskakning med premiärministern.

Den här fina gesten från Kamdodja kan visa sig bli väldigt olycklig för flera människor. De försöker väl spåra var alla som gick av har tagit vägen nu.
Är det Westerdam som avses? Det där med PM hade jag missat helt!

Det kan visa sig att de var naiva och tog emot coronan med öppna armar, den tanken landar lite väl nära hemmaplan. Vår beredskap är dock god.
Citera
2020-02-16, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Vi har 1 smittad i hela Sverige. Vi kan glatt konstatera med nästan 100% säkerhet att kvinnan i Jönköping inte har smittat någon. En väldigt liten del av de smittade behöver vård, majoriteten (97-98%) får lindriga symptom. I alla fall här i Europa. Läget är, just nu, under kontroll.

Gott att du är tillbaka i matchen igen, Peking Bob
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in