Citat:
Ursprungligen postat av
onopono
Var inte det enligt BW bara en "felskrivning"?
Det är inte vad vare sig jag,domstol eller välsinnade kollegor till Börje Wingren trodde.
Tack, då är vi överens så långt.
Var står du i dagsläget avseende VG?
- Helt oskyldig.
- Vetskap om det kommande mordet.
- Inblandad i periferin.
- Patsy.
- GM.
- Annat.
I runda slängar?
I runda slängar vet jag inte.
Viktor Gunnarsson är nästan ett lika stort mysterium som MOP självt. Ska försöka delge lite hur jag tänker. Det är inget lätt ämne, spretar åt alla håll.
Ser inte VG som GM. Som jag skrivit många gånger förut pekar inget vittne ut VG på mordplatsen, trots alla konfrontationer. Att tjejerna på Saga tycker sig känna igen honom placerar inte VG i Dekorimahörnan. Detsamma gäller
Ibrahim Djalos Pga av bildvisningen problematiska utpekande uppe på Johannes.
Fredagseftermiddagen tar charmören VG kontakt med en okänd kvinna i T-banan och får med henne på fika. Hon blir dock besvärad av hans hatiska politiska utfall mot bl a
Olof Palme och ser till att komma iväg från VG. Senare under kvällen sitter och drar till sig uppmärksamhet på Café Mon Cheri. Inget idealiskt beteende om man är medhjälparen i en mordkomplott.
Det som pekar mot VG är hans palmehatiska uttalanden. Kom in ett antal tips till PU redan veckan före MOP. unga flickvännens berättelse om ett vapen i garderoben bedömdes som trovärdig. Hon berättade om detta för sin vännina,
före MOP.
En finsk smågangster vid namn
Laakso misstänktes som VGs vapenleverantör. PU hade folk över i Finland och hörde den då i finkan sittande busen, dock utan att få fram något konkret. Så sent som vintern -88 var inte finnen avförd av PU. I bakgrunden fanns en stor lufsig ryss som kallades
Doronin, med största sannolikhet ett alias. Signalementet stämmer ganska bra in på
Alexander Balmages men har aldrig bekräftats.
Mitt intryck av VG är att han vet något eller har någon form av kontakter åt hemligt håll, oklart vilket. Osäker på vad det är,kanske har han lämnat uppgifter åt något håll. De poliser som utredde VG tuggade närmast fradga över att VGs bekantskapskrets inte avlyssnades.
Hans Holmer satsade alla TK-resurser på PKK. Endast VG själv och föräldrarna avlyssnades.
Anders Leopold försök att koppla VG till Sydafrika ser jag mer som hans förhoppning än ett bevisat spår. Märkligt nog verkar han missat den enda verkliga kopplingen VG-SA. Ordföranden i vänskapsföreningen Sverige-Sydafrika som finns med i VGs telefonbok. Nu står även sångerskan
Joan Baez med utan att det väcker MOP-misstanke från min sida. Men med SVE/SA ordföranden är det annat.
Det är nämligen ingen mindre än finlandsveteranen, polishögskoleläraren, TCO/TBV ledaren, poliskommissarien, reservofficeren, WACL-medlemmen, KCIA-tillgången och nazistveteranen
Åke J Eek som är personen i fråga . Samme Åke som det idag är fastslaget ledde övervakning av OP via Klara-Lidingö FBU. Samme Åke som utnämndes till kommissarie på RPS i oktober -86.
Som du vet tror jag inte på Sydafrikansk inblandning i MOP. I mina ögon var riskerna större än vinsterna med ett sådant drag från Pretoria. Men om Sydafrika skulle vara inblandade , jag säger om, då finns Åke med , det är säkert . Jämfört med honom är VG en obetydlig spelare. Samtidigt behöver Åke inte utländsk hjälp för att agera mot OP, det skulle han klarat på egen hand. Tyvärr verkar det vara ett rum i MOP-huset PU inte gärna tittaT in i.