2020-02-16, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Vad roligt att åtminstone du uppskattade initiativet!

Statistiska analyser bygger ju på verifierade grunddata. Att gissa sig fram till hur många som är smittade och sedan räkna ut dödligheten från det är helt galet enligt mig. Det är bara en lek med siffror.
Isåfall kan man lika gärna göra antagandet att de som dött hemma har kina ej registrerat som döda av Corona och att antalet döda är 10x så högt. Det blir bara pannkaka.

Det enda vi har är antalet smittade, friskförklarade och döda.
Vill man göra en skattning är det detta man får utgå ifrån.
Säg att snitt-tiden från smittad till död är 5 dagar och från smittad till friskförklarad 14 dagar.
Man får då backa tillbaka i siffrorna t.ex en månad så man har de data man behöver. Majoriteten av de som insjuknat för en månad sen har antingen blivit friska eller dött. Där har man en skattning som ger ett litet hum om läget.

Det är dock ett worst case scenario då jag också tror att det finns en hel del smittade människor som ej uppsöker sjukvård. Att bara hitta på en siffra på dessa gör dock skattningen totalt värdelös.

Finns det någon sida där man kan gå igenom siffrorna dag för dag eller vecka för vecka?

Jag har printscreen data från 9 februari
34.936 smittade
725 döda
2394 recovered

Varav 34.620 mainland china
Singapore 33
Thailand 32
Hongkong 26
Japan 25
Osv

Idag 16 februari står det på:
69.267 smittade
1670 döda
9864 recovered
Citera
2020-02-16, 15:00
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Det måste ständigt upprepas för att motverka alarmisternas hysteriska propaganda i tråden.
Det är ju du som tillhör de hysteriska personerna i tråden, ditt ”lugn” är bara löjlig teater. Anledningen till mitt inlägg var just såna som du, för varje uppdatering av smittade/döda dyker ni upp med era bortförklaringar, ”nu planar det ut”, ”bara som vanlig influensa” osv... Under tiden man läser era bergsäkra analyser om denna ”övergående säsongsinfluensa 2” fortsätter fallen bara att öka, öka och öka.

Du behöver inte upprepa ditt skit, vi vet redan att du är livrädd för att vi andra ska få rätt.
Citera
2020-02-16, 15:01
Medlem
Sunimods avatar
Citat:

Statistiska analyser bygger ju på verifierade grunddata. Att gissa sig fram till hur många som är smittade och sedan räkna ut dödligheten från det är helt galet enligt mig. Det är bara en lek med siffror.
Isåfall kan man lika gärna göra antagandet att de som dött hemma har kina ej registrerat som döda av Corona och att antalet döda är 10x så högt. Det blir bara pannkaka.

Säg att snitt-tiden från smittad till död är 5 dagar och från smittad till friskförklarad 14 dagar.
Man får då backa tillbaka i siffrorna t.ex en månad så man har de data man behöver. Majoriteten av de som insjuknat för en månad sen har antingen blivit friska eller dött. Där har man en skattning som ger ett litet hum om läget.

Det är dock ett worst case scenario då jag också tror att det finns en hel del smittade människor som ej uppsöker sjukvård. Att bara hitta på en siffra på dessa gör dock skattningen totalt värdelös.

Finns det någon sida där man kan gå igenom siffrorna dag för dag eller vecka för vecka?
Bra du verkar förstå att det är helt hopplöst att få tag på riktiga uppgifter. Av olika skäl kommer vi inte få tag på detta och därför är meningslöst att försöka hitta på någon statistik.
Citera
2020-02-16, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
34.936 smittade
725 döda
2394 recovered

Singapore 33
Thailand 32
Hongkong 26
Japan 25
Osv

69.267 smittade
1670 döda
9864 recovered

Det som ökar fortast procentuellt är ju recovered medan de andra bara dubblats

Edit: så om en vecka bi samma takt borde summan vara:
(Detta är bara egen gissning) =
Söndag 23 februari
138.000 smittade
3500 döda
40.000 recovered
Senast redigerad av Soltorkadetomater 2020-02-16 kl. 15:07.
Citera
2020-02-16, 15:04
Medlem
Citat:

https://time.com/5779678/li-wenliang-coronavirus-china-doctor-death/

En av de få konstaterade timelines jag hittat gällande en som dött.

Jan. 12: Hospitalized
Feb. 1: "Today my test has come back positive"
Feb. 7: Dead
Citera
2020-02-16, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
34.936 smittade
725 döda
2394 recovered

Singapore 33
Thailand 32
Hongkong 26
Japan 25
Osv

69.267 smittade
1670 döda
9864 recovered

Tack så jättemycket men behöver data längre tillbaka. Typ en månad.

Majoriteten av de där fallen är fortfarande sjuka eller ej hunnit bli friskförklarade.
Citera
2020-02-16, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Du får gärna titta runt själv.

OCh? Vet du när filmen är gjord? Vet du vad den visar? jag kan inte kinesiska. Är det som fladdermusfilmerna som kom från Palau eller Indonesien. Men Jennifer Zeng och Twitter gör att jag vill ha några andra källor.
Citera
2020-02-16, 15:07
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:

Om det var ni som gillade statistik.....?
Smittbarhet R0 4.7-6.6 (https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.07.20021154v1.full.pdf)

Om ni hittar ett några veckor gammla siffror på döda vs återhämtade.
Och räknar på R0 4.7 och R0 6.6 för att se vad kurvorna säger mot nuvarande döda vs återhämtade.
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Vore intressant att se om det skulle visa på att kineserna har börjat ljuga längs vägen....
Tex. (https://www.youtube.com/watch?v=av2rtzOqQhM) visar på att de inte riktigt verkar vara
helt sanningsenliga.
Citera
2020-02-16, 15:07
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:

Detta gjordes för drygt en vecka sedan och siffran på omkomna blev drygt 200% eftersom det hade dött dubbelt så många som var smittade 14 dagar tidigare. Så är nog ett svårt fall, tyvärr.
Men hittar du siffror som verkar vettiga så vill även jag veta, så ditt intresse uppskattas.
Citera
2020-02-16, 15:08
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Det är ju du som tillhör de hysteriska personerna i tråden, ditt ”lugn” är bara löjlig teater. Anledningen till mitt inlägg var just såna som du, för varje uppdatering av smittade/döda dyker ni upp med era bortförklaringar, ”nu planar det ut”, ”bara som vanlig influensa” osv... Under tiden man läser era bergsäkra analyser om denna ”övergående säsongsinfluensa 2” fortsätter fallen bara att öka, öka och öka.

Du behöver inte upprepa ditt skit, vi vet redan att du är livrädd för att vi andra ska få rätt.
Jag poängterar bara att denna influensa är koncentrerad till det fattiga och undernärda Kina och endast där ökande och dödlig i någon större omfattning.
I Europa finns inga utbrott och ingen smittspridning. Frågor på det?
Citera
2020-02-16, 15:10
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Ja det fortsätter öka, men det går lite långsammare än vissa projektioner förutspått tack vare isoleringsåtgärderna samt behandling med plasma och Aluvia ser det ut som. Kina gör ett bra jobb ändå måste jag säga. Men det kommer bli värre. Mycket värre.

Hundratusentals kineser arbetar i Afrika i allt från stora infrastrukturprojekt till handel.
Kineserna är aktiva i varenda land i Afrika.

Vad händer när det sprids till några av världens fattigaste länder i Sub-Sahara/Afrika. Länder utan en centralstyrd regering som Kina med en i stort sett icke-existerande sjukvård, eller väldigt undermålig sjukvård. https://www.friatider.se/bill-gates-tiotals-miljoner-kan-do-om-viruset-sprids-till-afrika

Redan nu har det första fall rapporterats i Egypten.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2020-02-16 kl. 15:17.
Citera
2020-02-16, 15:12
Medlem
Passepartouts avatar
Tack för intressanta länkar. Rädsla hindrar sanningen från att komma fram, jag tvivlar inte en sekund på att kreamatoriearbetaren är äkta. Lite grymt av journalisten att förleda, men det var väl tvunget. https://www.youtube.com/watch?v=-KFxCqV1fPQ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in