2020-02-16, 14:46
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Verkar funka sådär i det nya sjukhuset i Wuhan...

https://twitter.com/conflits_fr/status/1229036613268844544?s=21
Citera
2020-02-16, 14:48
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Plus i det här fallet så hade man en kopia från 2003 så man visste man skulle göra

De panikbyggda "sjukhusen" är inte speciellt bra byggda. En kommentar om dessa läckande byggnader
"made in China"

https://mobile.twitter.com/jenniferatntd/status/1228690621885538305
Citera
2020-02-16, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Tycker att ditt initiativ är beundransvärt och tycker att du kall hänga kvar i tråden. Skulle vara bra att få din syn på hur man borde räkna men framförallt värdeta olika estimat av dödligheten från ett statistiskt perspektiv.

Du nämner att 2% är en dålig uppskattning du får gärna motivera hur du tänker kring den siffran och berätta hur du tycker man borde räkna baserat på informationen som finns tilljänglig.

Vad jag förstår bygger många av de beräkningar som hamnar mellan 2 och 3% att man försöker upskatta mörkertalet baserat spridingrisken dvs hur många var verkligen smittade för en given tid och jämför sedan med antalet döda och friskskrivna för den tid man beräknas veta om de har dött eller brivit friska. Detta är upsksattningar ansätter måga saker och de känns ganska osäkra men frågan är om man kan göra på annat bättre sätt just nu baserat på tilljänglig data?

Vad roligt att åtminstone du uppskattade initiativet!

Statistiska analyser bygger ju på verifierade grunddata. Att gissa sig fram till hur många som är smittade och sedan räkna ut dödligheten från det är helt galet enligt mig. Det är bara en lek med siffror.
Isåfall kan man lika gärna göra antagandet att de som dött hemma har kina ej registrerat som döda av Corona och att antalet döda är 10x så högt. Det blir bara pannkaka.

Det enda vi har är antalet smittade, friskförklarade och döda.
Vill man göra en skattning är det detta man får utgå ifrån.
Säg att snitt-tiden från smittad till död är 5 dagar och från smittad till friskförklarad 14 dagar.
Man får då backa tillbaka i siffrorna t.ex en månad så man har de data man behöver. Majoriteten av de som insjuknat för en månad sen har antingen blivit friska eller dött. Där har man en skattning som ger ett litet hum om läget.

Det är dock ett worst case scenario då jag också tror att det finns en hel del smittade människor som ej uppsöker sjukvård. Att bara hitta på en siffra på dessa gör dock skattningen totalt värdelös.

Finns det någon sida där man kan gå igenom siffrorna dag för dag eller vecka för vecka?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag har en tanke runt detta, jag har ju svininfluensan just nu och där är jag i bra form, virusfri, i praktiken symptom fri i ett dygn, sedan insjuknar jag igen och är i riktigt dålig form I tolv timmar sedan är jag i bra form igen. Detta sker gång efter gång efter gång. Jag upplever att kroppen klarar viruset bättre för varje vända i alla fall.

Kan vi ha något liknande här fast istället dagar (tycker mig se det i vissa rapporter om denna sjukdom).

Min misstanke är att immunförsvaret backar tillbaka när det tycker att viruset börjar vara under kontroll, men att viruset då har gömt sig för att göra ett nytt försök på något sätt.

Om det nu är flera dagar mellan att immunförsvaret backar tillbaka och viruset gör ett nytt försök, då skulle det kunna uppfattas som att man blivit smittad igen. Det är kanske det vi ser.

Detta skulle också kunna vara orsaken till att man tycker sig se asymptotisk smitta från superspridare, man har inte fått några ordentliga symptom under den första fasen då immunförsvaret tyckte sig få situationen under kontroll, men samtidigt så har man en del virus i utandningsluften, saliven osv.

Det behöver egentligen inte vara så att viruset backar undan, det skulle också kunna vara så att ökningstakten i dessa fall är lite mindre än vad virus normalt har. Då är det istället immunförsvaret som får problem med "regleralgoritmen" då det överreagerar och sedan inte får den respons det förväntar sig och sedan backar tillbaka för mycket (mer logiskt att det är immunförsvaret som gör bort sig än att viruset har någon form av intelligens).

En tanke bara, men det kanske ligger något i den?

Tycker du att din kropp bearbetar förkylningar bättre för varje gång? Corona-viruset är en typ av förkylningsvirus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
De panikbyggda "sjukhusen" är inte speciellt bra byggda. En kommentar om dessa läckande byggnader
"made in China"

Det är ju typ som att det finns en anledning varför det tar tid att bygga saker. Inspektioner och kvalitetssäkring har nog ingenting med det att göra.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Nästan alla fall är i Kina. Det finns inga stora utbrott någon annanstans och nästan noll i västvärlden. De få som insjuknat här är nästan uteslutande kineser.
Gillar du att rapa upp fakta som alla redan vetat hur länge som helst?
Citera
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedobald.Braxen
Verkar funka sådär i det nya sjukhuset i Wuhan...

https://twitter.com/conflits_fr/status/1229036613268844544?s=21

Det är inte Södersjukhuset i Stockholm utan enklare modulbaracker som man har skruvat ihop. Ett mer sofistikerat tältsjukhus kan man säga.
Citera
2020-02-16, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Tycker du att det finns tillräckligt med data för att man ska kunna åstadkomma en statistisk analys med något värde?

Absolut.

Det blir inte korrekt men man kan absolut få ett hum om läget.

Det enda vi har är antalet smittade, friskförklarade och döda.
Vill man göra en skattning är det detta man får utgå ifrån.
Säg att snitt-tiden från smittad till död är 5 dagar och från smittad till friskförklarad 14 dagar.
Man får då backa tillbaka i siffrorna t.ex en månad för att få med de flesta outliers så man har de data man behöver. Majoriteten av de som insjuknat för en månad sen har antingen blivit friska eller dött. Där har man en skattning som ger ett litet hum om läget.

Det är dock ett worst case scenario då jag också tror att det finns en hel del smittade människor som ej uppsöker sjukvård. Dessutom är nog kinesers lungor slitna pga luftföroreningar och att många röker. Det finns många parametrar som gör skattningen felaktig men man får iallafall ett litet hum.
Citera
2020-02-16, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
"made in China"

Nu tror jag på Jennifer Zeng lika mycket som på regimen. Så du får gärna hitta en annan källa som talar om hur dåliga de är och när var videon filmad.
Citera
2020-02-16, 14:55
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Gillar du att rapa upp fakta som alla redan vetat hur länge som helst?
Det måste ständigt upprepas för att motverka alarmisternas hysteriska propaganda i tråden.
Citera
2020-02-16, 14:55
Medlem
Sunimods avatar
Ni som älskar att försöka få fram statistik på alla smittade och döda.
Hur många tror ni är smittade och är lindrigt sjuka som är kvar hemma och vågar inte uppsöka ett sjukhus med rädsla för att bli placerad där allvarligt sjuka finns och på så sätt försämra sitt läge?
Alltså lindrigt sjuka som ej finns med i rapporterade.
Antag att de är lika många som rapporterade så faller era kalkyler.
Citera
2020-02-16, 14:57
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nu tror jag på Jennifer Zeng lika mycket som på regimen. Så du får gärna hitta en annan källa som talar om hur dåliga de är och när var videon filmad.

Du får gärna titta runt själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in