2020-02-16, 14:30
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hade de funnit hans DNA på brottsplatsen hade det varit sannolika skäl" från start eller fan så mycket tidigare än 15 månader efter första häktningen.

Så nej, det tror jag inte.
Inte jag heller.
Det lutar åt ett mål med en omfattande mängd indicier med visst stöd av tekniskt bevisning och inte tvärt om. På annat sätt går nog inte motivera det överdrivna antalet sidor. Blir spännande detta.
Citera
2020-02-16, 14:36
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Fast hans dna på BP får kanske ett något lägre bevisvärde om det nu var så att den platsen var en vedertagen plats för dem att träffas på?

Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Inte jag heller.
Det lutar åt ett mål med en omfattande mängd indicier med visst stöd av tekniskt bevisning och inte tvärt om. På annat sätt går nog inte motivera det överdrivna antalet sidor. Blir spännande detta.

Om DNA från MGM påträffats på brottsplatsen så hade han ovilkorligen blivit häktad på "sannolika skäl" utan minsta prutmån, fråga Bill* Ri*eloff i Olsson.Lilja målet om den saken, efter en ganska lång tid, jag tror edt var en månad så fick de DNA-träff på den rövaren i det fallet och djävlar så fort han blev häktad och anhållen efter det.
Citera
2020-02-16, 14:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
GeoTime har funnits länge och används av poliser, militär, räddningstjänst och många andra myndigheter världen över länge. De kunde ha använt det direkt om de hade tagit detta på allvar i starten. Faktiskt redan strax efter skriken som Dalaan och hans partner ringde om.

OM de tagit det på allvar och ryckt ut direkt och börjat leta efter ett skrikande offer, ni vet... ...på det sättet som vi förväntar och hoppas att de ska göra när vi en gång skriker av smärta och dödsångest.

Det är EN av de viktiga saker vi jobbar och betalar skatt för. Jag hoppas verkligen något eller några huvuden får/fått rulla, för att de inte åkte ut letade samt återkopplade till Dalaan.

https://en.wikipedia.org/wiki/GeoTime

Ok, tack.

Måste säga att jag inte riktigt fattar att de inte kom underfund med att hon hade denna tjänst på sin mobil. Hon var ju geocachare. Fem förbaskade dagar.
Citera
2020-02-16, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hade de funnit hans DNA på brottsplatsen hade det varit sannolika skäl" från start eller fan så mycket tidigare än 15 månader efter första häktningen.

Så nej, det tror jag inte.

Det sa man om dödshoten också och där hade de skribenterna rejält fel. Så den typen utav argument lyssnar jag inte på längre.
Citera
2020-02-16, 14:39
Medlem
Bravegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Precis så.
Frånvaron av MGMs DNA indikerar hans skuld och frånvaron av MGKs DNA indikerar hennes oskuld.

Inte så... trodde du var smartare än så
Pgr av avsaknad av DNA från MGK så kan de inte styrka att hon är medbrottsling/delaktig, det betyder inte att någon är oskyldig.
Citera
2020-02-16, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Fast är det så konstigt att både mordvapen samt offrets mobil är borta? De är kanske de två mest viktiga objekten vid ett mord. Inga problem att låta mobil plus exempelvis en hammare slinka ner i en gatubrunn t.ex. Eller under valfri sten i skogen. MGM har haft gott om tid på sig att göra sig av med bevis!

Kjolen tänkte han inte på och skorna trodde han nog att han hade gjort rena ordentligt. Han förstod att det skulle se märkligt ut om hans skor plötsligt skulle vara försvunna, därför gjorde han sig inte av med dem.

Men varför stoppa undan skorna vid svärföräldrarnas sommarstuga? Det hade väl varit normalare att de stod i hallen som vanligt?
Mordvapnet har han garanterat eldat upp i sin kamin, trubbigt träföremål kanske. BOs mobil väl dold under en sten eller i någon hålighet i Vivallaskogen. Missing mobiles, något för Missing People?
Citera
2020-02-16, 14:41
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tyskan Christine Schürrer kunde bindas till platsen via mobilen. Hon hade väl ungefär lika svårt att förklara vad hon gjorde i Arboga som SD skulle ha att förklara vad han gjorde bakom bullerplanket.
Känner inte till masternas placering, men jag tror att det är samma mast som SD är uppkopplad mot om han befinner sig hemma eller han är bakom bullerplanket.
Senast redigerad av Champagneoclock 2020-02-16 kl. 14:47.
Citera
2020-02-16, 14:41
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kanske att man inte har hittat DNA från någon okänd person på brottsplatsen?
Men man kan inte utesluta att det kanske finns DNA från SD på dessa föremål också.

Stämningsansökan:

"Sakkunnigutlåtande, delredovisning 2:2018 (protokollbilaga NFC sid 11-27), delredovisning 4 (protokollbilaga NFC sid 34-66) och slutredovisning ( protokollbilaga NFC sid 95- 117) angående undersökning av spår på brottsplatsen utvisande att anträffade spår i terrängen på brottsplatsen härrör från Lena Wesström och att någon okänd persons DNA inte har hittats till uteslutande av alternativa gärningsmän."

https://issuu.com/honan6/docs/dokument

Vari ligger bevisvärdet i att någon okänd persons DNA inte hittats på BP då inte någon känd persons DNA heller inte hittats på BP?

Är det låga bevisvärdet (som tas med i en redan överdriven lunta) en indikation hur det förhåller sig f ö med bevisningen
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-02-16 kl. 14:50.
Citera
2020-02-16, 14:42
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Det sa man om dödshoten också och där hade de skribenterna rejält fel. Så den typen utav argument lyssnar jag inte på längre.

Ok, vi får se helt enkelt, men om det nu hade funnits DNA från MGM på brottsplatsen så hade det framgått i klartext i stämningsansökan, det hade ju varit det tunga beviset som verkligen hade betytt skillnad i målets utgång, alltså inget indiciemål.
Citera
2020-02-16, 14:44
Medlem
Bravegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tyskan Christine Schürrer kunde bindas till platsen via mobilen. Hon hade väl ungefär lika svårt att förklara vad hon gjorde i Arboga som SD skulle ha att förklara vad han gjorde bakom bullerplanket.

Precis
Citera
2020-02-16, 14:44
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Känner inte till masternas placering, men jag tror att det är samma mast som SD är upplopp mot om han befinner sig hemma eller han är bakom bullerplanket.
Så har jag också uppfattat det. Har inte sett någonting alls om att man skulle ha kunnat koppla SD till platsen med någon teknisk bevisning överhuvudtaget. Så lika lätt som i Arbogafallet med Christine Schürrer blir det nog inte här.
Senast redigerad av Draifos 2020-02-16 kl. 14:50.
Citera
2020-02-16, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Men syn på brottsplats är ju inget ovanligt. Dvs när det handlar om ett brutalt mord och med en komplicerad utredning.

Det är väl alltid bättre för rätten att med egna ögon se platsen och få en uppfattning av omgivningarna. Var och hur de rört sig. Hur MT tros ha förflyttat sig under mordnatten. En helt annan sak än att sitta och lyssna på framställningar och titta på bilder. Speciellt i ett fall där är livstid finns i straffskalan.

Jo, svårt att säga emot, generellt. Men tyckte motiveringen om att man vill visa att BP ligger undanskymt känns lite tunn.
Och också då att rätten skall titta på var blodspår har hittats i SD:s hus. Tänker att sånt borde kunna förmedlas tillfyllest till rätten genom bilder/filmer etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in