Citat:
Ursprungligen postat av
firechromenorr
Nu har jag inte gått igenom 5000 sidor av trams, men är det någon som utmanat påståendet sakligt (dvs att inget är skandinaviskt) eller är det mest dramatiska utspel ? Mig veterligen så har skandinavien och skandinavier haft en väldigt väldigt begränsat roll som civilisation.
De flesta inslag vi ser i skandinaviskt samhälle har sina rötter i utlandet. Jag vill inte vara den som ger er en dos av sanning men vikingar var ju rena barbarer. Det är något jag märker i Svenskar även i dag, enda skillnaden är att man lyckats tillskanska sig välfärd på andras bekostnad.
Vill inte göra någon ledsen, men tror det därför reaktionen är så stark till videon (dvs att den har substans).
Att människan influeras av varandra och bygger på varandras kunskaper är något alla vet, utom kanske de mest inbitna patrioterna runt om i världen.
Det är inte det SAS påstår. De påstår att "
absolutely nothing" är skandinaviskt.
Samtidigt upplyser de att saker faktiskt kan ha nationella tillhörigheter, helt utan influenser från andra:
Demokratin är grekisk, föräldrarledighet är sveitsiskt, väderkvanar är persiskt, cykeln är tysk, smørrebrød är nederländskt, lakrits är kinesiskt, midsommarstången är tysk, dansh är österriksik, kvinnliga rättigheter är amerikanskt.
Så det är bara
skandinavien som har uppfunnit, skapat eller bidragit "absolutely nothing" till vår värld.
Vi är alltså de sämsta parasiterna på klotet. Medan alla andra är upptagna med att skapa och uppfinna. Enligt SAS då.
Kanske är just det du påstår också ser jag nu när jag läser ditt inlägg en gång till före post.
Båtpropellern och dynamiten har inte påverkat världen något som helst.
80% av världsekonomi är inte byggd på propellerdrivna cointainer-fartyg.
Sista 150 årens historia hade inte sett helt annorlunda ut om dynamiten inte uppfunnits.
Tryckfriheten är ju också bara nåt skräp för flugan "demokrati", säkert något någon tjuvaktig svensk snodde från Nord Korea.