Citat:
Nu har jag inte gått igenom 5000 sidor av trams, men är det någon som utmanat påståendet sakligt (dvs att inget är skandinaviskt) eller är det mest dramatiska utspel ? Mig veterligen så har skandinavien och skandinavier haft en väldigt väldigt begränsat roll som civilisation.
De flesta inslag vi ser i skandinaviskt samhälle har sina rötter i utlandet. Jag vill inte vara den som ger er en dos av sanning men vikingar var ju rena barbarer. Det är något jag märker i Svenskar även i dag, enda skillnaden är att man lyckats tillskanska sig välfärd på andras bekostnad.
Vill inte göra någon ledsen, men tror det därför reaktionen är så stark till videon (dvs att den har substans).
De flesta inslag vi ser i skandinaviskt samhälle har sina rötter i utlandet. Jag vill inte vara den som ger er en dos av sanning men vikingar var ju rena barbarer. Det är något jag märker i Svenskar även i dag, enda skillnaden är att man lyckats tillskanska sig välfärd på andras bekostnad.
Vill inte göra någon ledsen, men tror det därför reaktionen är så stark till videon (dvs att den har substans).
Vikingarna var inte mer barbarer än andra folkslag och kulturer på den tiden. Vikingarna lade grunden till flera av de stora statsbildningarna vi ser i nutida Europa tex Ryssland, Frankrike, Storbritannien för att inte nämna de nordiska länderna. Vikingar sätter fortfarande avtryck i populärkultur och dess gudar är väl kända över hela världen inte minst som veckodagar. En stor del av de kristna helgdagarna som julen äger rum då midvinterblot inträffade. Vikingarnas hantverk lever till viss del kvar och många ord i skandinaviska språk är från vikingatiden. Runstenar och runskrift är andra exempel på vikingarnas kultur och hantverksskicklighet. Från Vikingarna och bronsålderns paganism och naturdyrkan har vi fått tex Allemansrätten och nordbornas kärlek till naturen, dess miljömedvetenhet och vänlighet mot djur. Jag skulle vilja påstå att vikingarnas kultur har haft utomordentligt stor genomslagskraft i världen, även i vår tid för att komma från ett så glest befolkat hörn av norra Europa ständigt missgynnat av ett kargt ofruktbart klimat. Exakt på samma sätt som senare Sverige genom historien har haft oproportionerlig genomslagskraft med tex författare och konstnärer, inom vetenskap, musik, politik och sport, uppfinningar, internationella storföretag.
Utveckla gärna vad du menar med tillskansa sig välfärd på andras bekostnad? Ska du komma dragandes med slavhandeln?
Du frågar efter skandinaviskt? Det är ju det du ser omkring dig varje dag. Tror du att skandinavien som oftast klart lysande stjärnor på en annan ofta ganska mörk himmel är något som bara uppkommit av sig själv eller? Det har rötter långt tillbaka i tiden. Det är därför folk vallfärdar hit för att få bo här. Det är därför nordiska länderna alltid ligger bland top 5 av i internationella mätningar av lycka, välfärd, jämlikhet, frihet, individens möjligheter att självförverkliga sig själv, bostadsstandard. Men även annat som format oss som nation som tex sekularism, miljömedvetenhet, naturdyrkan, djurens starka ställning, samförståndet inom politik, folkhemmet, orienteringen mot samarbete och inkludering.
Lägg ihop allt och du får helt unika civilisationer. Det märker du också när du reser. Nära eller långt bort spelar ingen roll. Du märker direkt att Sverige och svenskarna skiljer ut sig på gott och ont. Saker och ting funkar helt enkelt olika och man har helt annan syn på tex familj, sexualitet, religion, individualism kontra grupptillhörighet, skam, skuld, brott och straff, prostitution, djurens rätt, miljön, naturen, karriär, pengar, rikedom osv. Det är därför som Sverige är kanske det mest svår integrerade landet i världen att komma till som invandrare.
Senast redigerad av bulletproofsoul 2020-02-16 kl. 12:08.
Senast redigerad av bulletproofsoul 2020-02-16 kl. 12:08.