2020-02-16, 11:37
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firechromenorr
Nu har jag inte gått igenom 5000 sidor av trams, men är det någon som utmanat påståendet sakligt (dvs att inget är skandinaviskt) eller är det mest dramatiska utspel ? Mig veterligen så har skandinavien och skandinavier haft en väldigt väldigt begränsat roll som civilisation.

De flesta inslag vi ser i skandinaviskt samhälle har sina rötter i utlandet. Jag vill inte vara den som ger er en dos av sanning men vikingar var ju rena barbarer. Det är något jag märker i Svenskar även i dag, enda skillnaden är att man lyckats tillskanska sig välfärd på andras bekostnad.

Vill inte göra någon ledsen, men tror det därför reaktionen är så stark till videon (dvs att den har substans).

Vikingarna var inte mer barbarer än andra folkslag och kulturer på den tiden. Vikingarna lade grunden till flera av de stora statsbildningarna vi ser i nutida Europa tex Ryssland, Frankrike, Storbritannien för att inte nämna de nordiska länderna. Vikingar sätter fortfarande avtryck i populärkultur och dess gudar är väl kända över hela världen inte minst som veckodagar. En stor del av de kristna helgdagarna som julen äger rum då midvinterblot inträffade. Vikingarnas hantverk lever till viss del kvar och många ord i skandinaviska språk är från vikingatiden. Runstenar och runskrift är andra exempel på vikingarnas kultur och hantverksskicklighet. Från Vikingarna och bronsålderns paganism och naturdyrkan har vi fått tex Allemansrätten och nordbornas kärlek till naturen, dess miljömedvetenhet och vänlighet mot djur. Jag skulle vilja påstå att vikingarnas kultur har haft utomordentligt stor genomslagskraft i världen, även i vår tid för att komma från ett så glest befolkat hörn av norra Europa ständigt missgynnat av ett kargt ofruktbart klimat. Exakt på samma sätt som senare Sverige genom historien har haft oproportionerlig genomslagskraft med tex författare och konstnärer, inom vetenskap, musik, politik och sport, uppfinningar, internationella storföretag.

Utveckla gärna vad du menar med tillskansa sig välfärd på andras bekostnad? Ska du komma dragandes med slavhandeln?

Du frågar efter skandinaviskt? Det är ju det du ser omkring dig varje dag. Tror du att skandinavien som oftast klart lysande stjärnor på en annan ofta ganska mörk himmel är något som bara uppkommit av sig själv eller? Det har rötter långt tillbaka i tiden. Det är därför folk vallfärdar hit för att få bo här. Det är därför nordiska länderna alltid ligger bland top 5 av i internationella mätningar av lycka, välfärd, jämlikhet, frihet, individens möjligheter att självförverkliga sig själv, bostadsstandard. Men även annat som format oss som nation som tex sekularism, miljömedvetenhet, naturdyrkan, djurens starka ställning, samförståndet inom politik, folkhemmet, orienteringen mot samarbete och inkludering.

Lägg ihop allt och du får helt unika civilisationer. Det märker du också när du reser. Nära eller långt bort spelar ingen roll. Du märker direkt att Sverige och svenskarna skiljer ut sig på gott och ont. Saker och ting funkar helt enkelt olika och man har helt annan syn på tex familj, sexualitet, religion, individualism kontra grupptillhörighet, skam, skuld, brott och straff, prostitution, djurens rätt, miljön, naturen, karriär, pengar, rikedom osv. Det är därför som Sverige är kanske det mest svår integrerade landet i världen att komma till som invandrare.
Senast redigerad av bulletproofsoul 2020-02-16 kl. 12:08.
Citera
2020-02-16, 11:44
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Nu har jag inte gått igenom 5000 sidor av trams, men är det någon som utmanat påståendet sakligt (dvs att inget är skandinaviskt) eller är det mest dramatiska utspel ? Mig veterligen så har skandinavien och skandinavier haft en väldigt väldigt begränsat roll som civilisation.

De flesta inslag vi ser i skandinaviskt samhälle har sina rötter i utlandet. Jag vill inte vara den som ger er en dos av sanning men vikingar var ju rena barbarer. Det är något jag märker i Svenskar även i dag, enda skillnaden är att man lyckats tillskanska sig välfärd på andras bekostnad.

Vill inte göra någon ledsen, men tror det därför reaktionen är så stark till videon (dvs att den har substans).

Lol den enda "substans" som den här videon har är hur många rasistidioter som den kan "inkassera".

Vi ser alla hur idiotiska rasisttöntarna är här i tråden.
Citera
2020-02-16, 11:46
Medlem
DiamantTjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddtapio
Men jisses. Om man går på allt som man läser på flashback så är risken att man till slut sitter med en karolinerhatt av folie och ”ser döden i vitögat” framför tangentbordet. Ta en promenad, gå en valfri kurs. Ut och träffa folk! ”Det är judarnas fel”, hahahahaha😂😂😂
Om du bara visste hur lite insikt du har i saken skulle det vara dig själv du garvade åt.
Citera
2020-02-16, 11:50
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Fler internationella reaktioner.

Tim Pool gör ett andra inslag i ämnet:
Media Lies To Defend Ultra Woke Ad Claims Scandinavia Has NO CULTURE, Company Restores The Ad
https://www.youtube.com/watch?v=5Sj-BRPE08Y

Dr. Steve Turley kommenterar:
MASSIVE BACKLASH Against Scandinavian Airlines’ PRO-GLOBALIST Commercial!!!
https://www.youtube.com/watch?v=FZn0ADbmTWo
Citera
2020-02-16, 11:58
Medlem
Usch obehaglig reklamfilm!
Jag vill förknippa resor med glädje och lättja så man mår bra och får feelgood känsla.

Inte som denna och bli nedtryckt, påtvingad politik vilket detta är! Smutskastad och ironi och annat skit..

Hur tänkte dom ens när dom släppte reklamen ?? Borde ju avskeda hela högen och stämma dom allesammans!
Citera
2020-02-16, 12:00
Avslutad
Citat:

Det var det mest korkade jag läst.

Du är helt jävla dum i huvudet, blir du arg när jag säger det beror det på att det har substans.

Vad det gäller välfärd kan du kolla upp vilken plats Sverige placerar sig på vad det gäller innovation.

Sverige är ett framgångsrikt land därför att vi har haft en kultur av seriöst arbete och nån sorts hederlighet. Ingen har gett oss något gratis. Det är arbete och innovationer samt en kultur som möjliggör att njuta frukterna av detta.

Alla folkgrupper skapar egna kulturella normer, föreställningar av vad som är rätt och fel, hur man ska bete sig mm. Att ett folk inte skulle ha en egen kultur faller på sin egen orimlighet och det förstår man själv om man klarar av att tänka.

Man blir förbannad när denna lögn upprepas jämnt av folk som ser sanningen som ett hot mot deras politiska agenda.

Anledningen till att SAS gjorde denna reklamfilm var väl för att försöka tilltala en grupp som ofta är ganska kritisk till flygresor.
Citera
2020-02-16, 12:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Jag efterfrågade för 4 dagar sedan att en enda av dom personer som bojkottar SAS skulle posta en bild på sitt SAS silver/guld/diamant kort. 0 bilder hittils. Dom som bojkottar har aldrig satt sin fot på ett SAS plan
Tror du att det bara är folk med kort som räknas i en bojkott?
Citera
2020-02-16, 12:04
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
Jag råkade bli guldmedlem för någon månad sen. Jag antar att du vet att SAS tar hand om sina bästa kunder?

Jag njuter av att slippa träffa tråkiga Sverigedemokratiska skrikmaskiner i kabinen.

De verkar sitta bakom skynket!"

Du kan väl lägga ut ditt kort så att vi vet att du inte ljuger.
Citera
2020-02-16, 12:04
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Jag efterfrågade för 4 dagar sedan att en enda av dom personer som bojkottar SAS skulle posta en bild på sitt SAS silver/guld/diamant kort. 0 bilder hittils. Dom som bojkottar har aldrig satt sin fot på ett SAS plan
Ett antal shills som försöker försvara filmen påstår också att dom har diverse kort. Inga bilder har postats på dessa.
Kommunister har sällan råd att flyga så vi lär nog inte heller se något framöver.
Citera
2020-02-16, 12:05
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Med Eurobonus Guld som jag är får du bjuda in en SD-loser som gäst till loungen också! De brukar alltid bli lite "flabbergasted" att både vin och öl är gratis för lojala SAS-resenärer.

Jag har svårt att se vad ditt ljugande om "guldkort" skulle ha för relevans på reklamfilmen & hur den har kritiserats över hela världen.
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2020-02-16 kl. 12:08.
Citera
2020-02-16, 12:07
Medlem
Citat:
Jag råkade slänga bort brevet med mitt Eurobonus Guldmedlemskap. Jag ringde idag och bad dem skicka ut ett nytt guldkort! Jag hittade bara de där bagagetaggarna man sätter på väskorna i brevet för att visa att man faktiskt är lite mer värd.

Jag älskar deras reklamfilm. SAS rules!

SAS är nog det coolaste flygbolaget alla kategorier!

Ja du är väl miljöpartist som fick plats vid köttgrytorna sista valet.
Citera
2020-02-16, 12:07
Medlem
UT64s avatar
På SAS Facebooksida försöker man nu "reparera" lite av skadorna man orsakat. Och det går sådär..

Först slog man ju fast att det inte fanns någonting skandinaviskt, vilket sedan hastigt ändrades till att man var stolta över det icke existerande skandinaviska arvet.

En användare skriver:

"What is truly Scandinavian? Absolutely nothing"
Alfred Nobel? Nothing.
Niels Bohr? Nothing.
Karen Blixen? Nothing.
Søren Kierkegaard? Nothing.
Jørgen Utzon? Nothing.
Astrid Lindgren? Nothing.
August and Marie Krogh? Nothing.
Henrik Ibsen? Nothing.
Scandinavian culture? Absolutely nothing.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in