2020-02-16, 11:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Var det alltså LW:s mobil som var "föremålet" man hittade i skogen några timmar innan kroppen hittades? Och tror man att det var SD som förpassade den dit? Skulle vara intressant att läsa i fupen vems/vilkas DNA man letade/hittade på den, men om man inte fann SD:s DNA på den så hamnade kanske de här undersökningsresultaten i slasken?

Har man verkligen hittat mobilen?
Jag har inte kunnat uttyda det från stämningsansökan. Men kanske den var förstörd så att det inte gick att tömma den på information?
Citera
2020-02-16, 11:56
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har inte kunnat uttyda det från stämningsansökan. Men kanske den var förstörd så att det inte gick att tömma den på information?

Jag har uppfattat det som att den ännu inte har hittats (annars borde det ha funnits ett avsnitt om detta i stämningsansökan kan man tycka).
Citera
2020-02-16, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Here's Johnny!

Jag utgår från att jag, efter min halvårslånga semester, är lika välkommen här i tråden som Jack Torrance kändes välkommen av hustrun Wendy där instängd i badrummet i Overlook Hotel.
Je suis Wendy!

Nåväl, OnT: I tråden om dubbelmordet i Vallentuna där ett par, en man och en kvinna, hittades mördade, finns det en postare som är en väninna till den mördade kvinnan. Hon skrev för ett par dagar sedan om en tanke hon går och bär på: Hade inte den mördade kvinnan för några år sedan träffat sin stora kärlek (den nu mördade mannen), så hade kvinnan ifråga sannolikt ännu varit i livet. Detta utgående från premissen att mannen ifråga, som nyligen gjort en fastighetsaffär på 14 miljoner, var det huvudsakliga målet för attacken mot paret.
Postaren ifråga blev angripen av en annan postare, som hävdade att så får man inte lov att tänka. Min uppfattning är att det får man visst.

Så i Hjärsta-fallet finns absolut möjlighet att fundera i likartade banor. Hade inte Lena W, mot bättre vetande och mot det löfte hon som pastor avgivit till Gud, valt att gå i säng med den gifte Stefan D, så hade hon sannolikt levt idag.

Dessutom anses ju Stefan D av flera postare vara en synnerligen otrevlig och obehaglig person. Kontona Lillarumy och Fröken Sverige använder uttryck som "vedervärdig" resp "den äckligaste mannen" etc när de karakteriserar honom.

Lena W var inte förblindad av kärlek till Stefan D, det tror jag vi alla kan konstatera. Gissar att hon drevs av två andra starka krafter, nämligen passion och possession.
Det är inte 'victim blaming' att hävda att till skillnad från kvinnan i Vallentuna, så valde Lena W medvetet att utsätta sig för stora risker, både fysiskt och socialt.
Hon lämnade tre barn efter sig. Och en lång tråd på Flashback.
Alldeles ionödan.

Velcome back Johnny!

Är benägen att instämma.
Lena startade bra genom att viga Davidssons, därefter var hon delaktig i att också riva ner och splittra det hon själv varit delaktig i att förena. Sedan ödelades hon för egen del genom att själv utsättas för en vendetta, där hon missbedömde att hon hade övertaget. Så nej, det var ingen blåögd, förälskad kvinna som blev dödad, snarare berusad av segervisshet och maktfullkomlighet.

S och L hade maktambitioner och var vinnarskallar båda två. Gränslösa och opålitliga. Tog ingen annan hänsyn än till sig själva. L:s riskkalkyler verkar undermåliga och snarare av idiotgraden. Inte ens psykoterapin har lyckats vara behjälplig i det avseendet.

Att hota anhöriga verkar S ha en pervers fallenhet för, och han verkar också triggad av kombinationen gräl, bråk och sexdrive. Den paradgrenen är måhända exotisk för en del men framstår snarare som gravt störd för andra. Friskhet och sundhet är svårt i en destruktiv dimma, där det mesta av omdömesfull och nykter karaktär tycks lysa med sin frånvaro.
Senast redigerad av Mimmirider 2020-02-16 kl. 12:09.
Citera
2020-02-16, 11:57
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Håller med, är också tveksam till detta med tidsbestämningen. Tidigare har ju detta i alla fall inte varit möjligt.

Det som dock självklart är graverande för SD är att ingen annan persons DNA hittats på kroppen/brottsplatsen. Knappast troligt att det går att mörda någon utan att lämna ett enda spår efter sig.

Problemet är ju att man inte har hittat MGM,s DNA heller på själva brottsplatsen vilket gör att frånvaron av annan DNA blir ju starkt försvagat.

MGK avskrevs ju med bland annat den motiveringen, hennes DNA fanns inte på brottsplatsen.

Blir ju lite "moment 22" att i ena läget friskriva någon för att DNA inte fanns på brottsplatsen för att i nästa andetag säga att MGM,s DNA inte heller gick att finna men han är skyldig ändå, blir inte logiskt.
Senast redigerad av Reimer 2020-02-16 kl. 12:02.
Citera
2020-02-16, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Här nämner EGT att polisen möjligtvis kan ha låtit SD ha sina egna kläder på sig när han släpptes efter förhör:
Vet inte om detta stämmer, men borde inte SD gått lånade kläder och tofflor eller liknande när han släpptes och inte sina vanliga persedlar? Dom borde ju vara bland det första som skickades in till NFC?!
Är det en jättemiss av polisen tro?

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Nu vet jag inte var ifrån EGT har fått uppgiften, men är det på det viset
så måste man ju betrakta det som extremt slarvigt, klantigt och nonchalant.
Citera
2020-02-16, 12:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Här nämner EGT att polisen möjligtvis kan ha låtit SD ha sina egna kläder på sig när han släpptes efter förhör:
Vet inte om detta stämmer, men borde inte SD gått lånade kläder och tofflor eller liknande när han släpptes och inte sina vanliga persedlar? Dom borde ju vara bland det första som skickades in till NFC?!
Är det en jättemiss av polisen tro?

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Just det!
Tack!

Att skorna sedan hittas i HDs föräldrars sommarstuga, huga...
Om de är samma vill säga.

Brukar man ta foton av den anhållne?
Skador, kläder mm?

Borde finnas ett protokoll att följa.
Citera
2020-02-16, 12:05
Medlem
sommarljums avatar
Det är så mycket som är korkat beteende av SD, om nu mordet som åklagaren menar, var planerat.
Trodde att han var så mycket smartare.

1. Val av mordplats.
2. Lämna henne där, helt öppet så att hon hittas.
3. Inte göra sig av med de egna skorna utan ställa dem på ett ställe (svärföräldrarnas sommarstuga) där man kan förvänta sig att polisen letar.
4. Lämna sperma på Lenas kjol, dvs DNA.
5. Ringa ut polisen några dagar innan, ang de hotfulla männen.
6. Inte ens låtsas vara engagerad i att leta efter Lena.
7...
8.... finns säkert så mycket mer att fylla i..
Senast redigerad av sommarljum 2020-02-16 kl. 12:08. Anledning: korr
Citera
2020-02-16, 12:06
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vi tänker olika du och jag. Alla som har möjlighet och vill får läsa. Men din tanke är god. Jag bor långt från Örebro och kan inte läsa, och jag tänker inte köpa den heller. Men... möjligheten finns om man vill. Och det är ju det som offentlighetsprincipen handlar om. Håller med dig i sak dock.

Möjligheten finns för de som har pengar, så offentlighetsprincipen är ej till för de fattiga....
Citera
2020-02-16, 12:09
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
"PM gällande avstängning av Lena Wesströms försvunna mobiltelefon (protokollbilaga, IT-protokoll Lena Wesström, del 4, sid 1562) till styrkande av att telefonen stängs av kl 01.41 den 15 maj 2018 samt att det sker genom batterislut eller manuell avstängning." (Framgår äv. av beslagsprot.,s. 2 - där endast två telefoner ska återlämnas.)
Citera
2020-02-16, 12:10
Medlem
Citat:

Citat:
Jag har uppfattat det som att den ännu inte har hittats (annars borde det ha funnits ett avsnitt om detta i stämningsansökan kan man tycka).

Man har nog inte hittat den.

sid 14. stämningsansökan.

Citat:
PM gällande avstängning av Lena Wesströms försvunna mobiltelefon
(protokollbilaga, IT-protokoll Lena Wesström, del 4, sid 1562) till styrkande av
att telefonen stängs av kl 01.41 den 15 maj 2018 samt att det sker genom
batterislut eller manuell avstängning.
Senast redigerad av CarlJanne75 2020-02-16 kl. 12:12.
Citera
2020-02-16, 12:13
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Man har nog inte hittat den.

Vet man var den har stängts av? Funderar på om mördarens motiv kanske var att tillintetgöra någonting i Lenas mobiltelefon.
Citera
2020-02-16, 12:13
Medlem
Honan6s avatar
Citat:

Mobilens öde vet nog bara GM.
Hennes mobil blev tagen i samband med mordet och GM har antagligen direkt stängt av platsposition om den var påslagen. GM behövde mobilen för att kontrollera innehållet och radera saker, men flera konversationer i LW:S Telegram-app har återskapats av utredarna eftersom hon antagligen hade synkning till sina två andra mobiler som återfanns på hennes köksbord.
Det blir intressant att läsa SD:s förklaringar till att deras kommunikation inte kunde återfinnas i hans enheter p g a att han skrivit över dessa av "misstag"?

När GM kände sig färdig med hennes mobil stänger hen antagligen av den manuellt kl 01.41. Vart den sen tar vägen är okänt eftersom det inte framgår i stämningsansökan att den mobilen är återfunnen.

Media skrev att LW:s mobil hade pingats nära bostaden och i stämningsansökan kan man läsa att man har kunnat följa hennes mobilspår till bullerplanket. Hade spaningsledningen haft hjärnan med sig och gjort dessa kontroller direkt, hade LW hittats tidigare.

Saxat ur stämningsansökan:
Tidslinje avseende Lena Wesströms aktivitet den 14-15 maj 2018 samt PM med sammanställning över konversationer aktuell natt (huvudprotokoll sid 87108 och sid 154-157) bl a utvisande den kontakt hon har med Stefan Davidsson den 14 maj 2018 och när hon lämnar hemmet bl a till styrkande av att hon bjudit hem Stefan Davidsson den aktuella kvällen samt tidpunkten för mordet.

Karta utvisande mastuppkopplingar för Lena Wesström den 14-15 maj 2018 (huvudprotokoll sid 162-163) utvisande var Lena Wesströms telefon kopplat upp och ner samt karta utvisande hemmamaster för Lena Wesström (tilläggsprotokoll 1 sid 39) bl a till styrkande av tidpunkten för mordet.

Protokoll över Google Maps kopplat till Lena Wesström (tilläggsprotokoll 1 sid 11-38) utvisade hur Lena Wesström rört sig den 11-12 maj 2018 och den 14-15 maj 2018 bl a till styrkande av tidpunkten för mordet samt att Lena Wesström gått för att möta Stefan Davidsson den 11-12 maj 2018.

Uppspelning av geotimefilm utvisande hur Lena Wesströms mobiltelefon rört sig från bostaden till mordplatsen den 14 maj 2018 till styrkande av tidpunkten för mordet.

Senast redigerad av Honan6 2020-02-16 kl. 12:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in