Citat:
Ursprungligen postat av
Sunimod
Det hjälper inte att du har en master för det är så många olika parametrar inblandade.
Exempelvis så påverkas dödligheten i personernas motståndskraft, om de är rökare, hur mycket de röker, vilken typ av cigaretter, hur luftföroreningar är, ålder på personen, vilken sjukvård den smittade får osv.
Dessutom vet vi inte om viruset redan muterar i någon form och ger olika effekt.
Jag har också en akademisk utbildning och via den har jag lärt mig att kunna skilja på tro och teori samt bevisföring för teorier.
Den statistik du försöker få fram med så tveksam underlag som finns om detta kommer inte vara värt ett skit.
Lärde du dig inget när du gick i skolan?
Varför är du så otrevlig för? Lärde du dig inte att bete dig när du var liten?
Just pga det du nämner skrev jag att det inte blir en korrekt skattning men att man kan få ett hum.
Jag erbjöd mig bara att göra skattningar statistiskt på de frågor folk har för att hjälpa till.
I all statistisk teori finns det parametrar att ha i bakhuvudet som inte går att få in i modellen. Med ditt tankesätt kan man inte ens uppskatta människans medellivslängd. Det beror ju helt på vilket land man bor i. Hur många som är rökare i det landet.
Vilken del av landet man bor i. Stockholmare utsätts för mer stress än norrlänningar osv.
Det finns ALLTID sådana parametrar.
Det enda vettiga du skrev är att många i Kina röker. Det påverkar naturligtvis utfallet.
Men då skiter vi i att skatta någonting då.
Människorna och situationen i Wuhan är så olik alla andra ställen på jorden där situationen skulle uppstå enligt dig.
Vill trots allt avsluta med att säga att 2% dödlighet är en idiotisk uppskattning.