2020-02-16, 10:26
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Släktforskat och jag tycker man kan säga att fram till spanskan för drygt 100 år sedan så dog en del unga människor i div sjukdomar men sedan blev det en tydlig skillnad till det bättre.

Det dog flera i spanskan än i hela första världskriget.
Citera
2020-02-16, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Morning. Kinas statistik.

Here is what we know so far:

– Confirmed cases: 68,584 in China, 510 abroad

– Deaths: 1,666 in China (including 1 in Hong Kong), 3 abroad

– Recovered: 9,419

– Human-to-human transmission confirmed

– Level 1 emergency response activated in 31 provinces, autonomous regions and municipalities on the Chinese mainland

– New confirmed cases of the novel coronavirus pneumonia outside Hubei Province have been dropping for 12 consecutive days

https://www.cgtn.com/special/Battling-the-novel-coronavirus-What-we-know-so-far-.html

07:25, 16-Feb-2020 i ovanstående tidslinjen finns en graf som visar hur registrerade sjuka skuttade upp i Hubei då man införde nya diagnosgrunder, för att sedan komma ner till gamla ökningsnivåer per dag. Dvs de tog in kön i statistiken. Nu är intressant att se om antalet friskskrivna börjar öka i Hubei då de börjar medicinera folk i tidigt stadium.

Hehe dom gör som andra länder gör och ringer runt till folk och frågar: har du du varit sjuk... bra då kommer du med i statistiken som friskförklarad.
(Jag tänker på de som är arbetslösa här i landet som går på någon kurs genom AF, de syns inte som arbetslösa utan som sysselsatta så vi får snyggare statistik utåt sett.

Tillbaka till saken så står det 1666 döda och 9419 friskförklarade. Det innebär att det fortfarande ligger på en dödlighet på 15% OM man räknar på avslutade fall!
Dvs de som SÖKT vård och de som legat inne eller dött.
Jag är mer intresserad av hur många som ej söker hjälp... den siffran gör all skillnad på bägge räknesätten. Därför kanske människorna på båten eller i fängelset kan bli viktiga pusselbitar på att räkna ut en snitt för mer korrekt statistik. Gamlingar på båten men fängelset yngre, tränade individer. Undra hur det kommer sluta
Citera
2020-02-16, 10:34
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Det dog flera i spanskan än i hela första världskriget.

Det dog dock fler i "ryska" revolutionen, uppemot 60 miljoner. Men det var inga ryssar som låg bakom den, som du nog vet.

Kan nog vara fler som dör i detta tillslut, uppemot 1.5 miljarder med nuvarande takt, om det sprider sig över hela jorden. Hittills går det "framåt" för var dag iaf.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Undrar hur många som har ställt i sin nya läggdagstid efter Hubei-rapporten...
Skyldig. ✋🏻
Citera
Medlem
Normalt dödar ett influensavirus cirka 0,1 procent av sina offer. Spanska sjukan dödade 2,5 procent. Det låter kanske inte mycket, särskilt inte om vi jämför med äldre tiders pestepidemier, men om vi ponerar att en femtedel av jordens befolkning drabbades på hösten 1918 blir 2,5 procent förfärligt mycket.
https://popularhistoria.se/vardagsliv/hygien-halsa/fruktad-farsot-spanska-sjukan
Citera
2020-02-16, 10:38
Medlem
Clawdices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Nu är det väl säkert runt 100.000 smittade i Kina. Dom är väl 1 miljard och 400 miljoner människor där, så väldigt få som är sjuka av dom just nu vilket är bra.

Dock har dom redan problem med vården som är överfull. Dom sållar redan bort äldre människor som dom ändå tänker skall dö verkar det som!
Kolla klippet där äldre kineser hamnar i oändliga köer och blir hemskickade pga att ”de ej kan styrka att de har vironaviruset”

Så detta lär ske i hela världen, bara att kolla på kina så får vi en försmak över hur läget kan komma bli här om och när det kommer hit

Länk till expressen klippet:
https://www.expressen.se/tv/nyheter/nodropen-inifran-wuhan-vanta-inte-pa-att-de-dor/
Det här är normalläge i Kina. Det finns i princip inga ambulanser, alla offentliga sjukhus är i konstant kaos och tiotusentals äldre dör VARJE DAG i sjukhusreceptioner och väntrum. Privata sjukhus har inte ens 1% av kineserna råd att gå till.

På stor skala är kineserna såklart oerhört effektiva och ordentliga, de kan stänga hela städer och massa infrastruktur, men på liten skala, typ sjukhus, parkeringsplatser, marknader osv är bara infernon.

Man skulle kunna filmat ett random sjukhus i Kina för fem år sen och slänga upp i dag och säga "titta paniken pga viruset" och halva Sverige skulle skita på sig.
Citera
2020-02-16, 10:38
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
https://www.researchgate.net/publication/7950073_ABO_blood_group_and_susceptibility_to_seve re_acute_respiratory_syndrome

Det verkar som att besläktade SARS inte drabbade de med blodgrupp O, vilken är mindre vanlig i Kina jämfört med andra länder. Dessutom har Kina extremt få med Rh-.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Blood_type_distribution_by_country

Wiki håller inte med dig. 47, 7 % av alla kineser har 0+ jämfört med 32 % svenskar. A+ är vanligast i Sverige.

Men kineserna har väldigt få Rh -.

Jag såg på en annan wiki bild att indianer och australiska aboriginer där har en mycket stor majoritet 0. Även afrikaner ligger bra till.

Men Japan, Korea , Indien och Pakistan och en hel del länder i Östeuropa har få med 0+.
Citera
2020-02-16, 10:50
Moderator
Tinuviels avatar
Det finns andra trådar om man i största allmänhet vill diskutera argument för och emot vaccinering

// mod
Citera
2020-02-16, 10:57
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Helt fel. Covid-19 är det officiella namnet på viruset. Jag vet inte varför du fått för dig ovanstående. Motfråga, vad tror du att smittan heter?
Viruset heter SARS-CoV-2.
Citera
2020-02-16, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det hjälper inte att du har en master för det är så många olika parametrar inblandade.

Exempelvis så påverkas dödligheten i personernas motståndskraft, om de är rökare, hur mycket de röker, vilken typ av cigaretter, hur luftföroreningar är, ålder på personen, vilken sjukvård den smittade får osv.
Dessutom vet vi inte om viruset redan muterar i någon form och ger olika effekt.

Jag har också en akademisk utbildning och via den har jag lärt mig att kunna skilja på tro och teori samt bevisföring för teorier.

Den statistik du försöker få fram med så tveksam underlag som finns om detta kommer inte vara värt ett skit.

Lärde du dig inget när du gick i skolan?

Varför är du så otrevlig för? Lärde du dig inte att bete dig när du var liten?

Just pga det du nämner skrev jag att det inte blir en korrekt skattning men att man kan få ett hum.
Jag erbjöd mig bara att göra skattningar statistiskt på de frågor folk har för att hjälpa till.

I all statistisk teori finns det parametrar att ha i bakhuvudet som inte går att få in i modellen. Med ditt tankesätt kan man inte ens uppskatta människans medellivslängd. Det beror ju helt på vilket land man bor i. Hur många som är rökare i det landet.
Vilken del av landet man bor i. Stockholmare utsätts för mer stress än norrlänningar osv.

Det finns ALLTID sådana parametrar.

Det enda vettiga du skrev är att många i Kina röker. Det påverkar naturligtvis utfallet.
Men då skiter vi i att skatta någonting då.

Människorna och situationen i Wuhan är så olik alla andra ställen på jorden där situationen skulle uppstå enligt dig.

Vill trots allt avsluta med att säga att 2% dödlighet är en idiotisk uppskattning.
Citera
2020-02-16, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag kan inte annat än skratta åt dessa skribenter som sida upp och sida ner dagligen tjafsar om hur man skall räkna ut dödligheten.
Så kommer du med en master och bara vill ha hjälp med vissa uppgifter, då kan de inte ens prestera underlag till dig. Det enda de tydligen kan är att slår varandra på fingrarna

Jag instämmer helt med dig!
Ville bara hjälpa till i tråden med seriösa skattningar då den diskussionen återkommer hela tiden.
Fick bara en massa påhopp och höra att jag inte gått klart skolan.

Den här tråden är nog flashbacks sorgligaste tråd. Fruktansvärt otrevlig ton mellan skribenterna.

Skärp er!
Citera
2020-02-16, 11:03
Medlem
Ogunquits avatar
Om man inkluderar 0- så har Sverige 38% med blodgrupp 0. Även östeuropiska länder har en del med 0-.

Men Japan, Korea och Pakistan och Indien har färre med 0-. Det land med minst invånare som har blodgrupp 0 är Nordkorea. Om man får tro wiki. Undra på att Kim stängde gränsen snabbt.
Senast redigerad av Ogunquit 2020-02-16 kl. 11:09. Anledning: Stavning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in