2020-02-16, 10:05
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Men det nu är så fruktansvärt livsfarligt, värre än digerdöden, något som kommer att ta kål på hälften av jordens befolkning osv verkar det ju jättedumt att ta dem iland. Hela poängen med karantän är väl att skydda övriga befolkningen?

Jovisst men de ombord som ännu inte blivit smittade bör också skyddas. Tycker USA gör helt rätt som tar hem sina medborgare och låter de sitta i karantän i USA.
Jag tycker det är varje lands skyldighet att ta hem sina egna medborgare.
Citera
2020-02-16, 10:08
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Släktforskat och jag tycker man kan säga att fram till spanskan för drygt 100 år sedan så dog en del unga människor i div sjukdomar men sedan blev det en tydlig skillnad till det bättre.
Ok. Så du tror att den jag citerade var barn på den tiden? Kanske, är ju svårt att se ålder via en text.
Citera
2020-02-16, 10:09
Medlem
kato85s avatar
Många sjuka på fartyget i Japan nu.

Troligtvis kan de ha smittats efter karantänen via avlopps-systemet då viruset numera anses smitta aerosolt, precis som i fallet SARS 2003.
Citera
2020-02-16, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Meningen med att sätta folk i karantän är ju inte att dom ska smitta ner varandra. Förstår du bättre nu?
Fel. Man sätter fartyg i karantän för att förhindra farsoter på det från att spridas till land. De enskilda individerna på fartyget och deras hälsotillstånd är i sammanhanget ointressant.
Citera
Medlem
DickeFixs avatar
Har gjort en graf på antalet diagnosticerade fall inom och utom Hubei. Den nedåtgående trenden, särskilt utanför Hubei väcker förhoppningar att Kina lyckas få bukt med detta. Jag är förvånad eftersom viruset verkar vara väldigt smittsamt att döma av t.ex. utvecklingen på kryssningsfartyget utanför Japans kust. Risken är att återgången till vardagen i Kina gör att smittspridningen tar ny fart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Ok. Så du tror att den jag citerade var barn på den tiden? Kanske, är ju svårt att se ålder via en text.

Nä, var inte så jag menade. Snarare styrkte jag det du skrev med min ovetenskapliga studie.
Citera
2020-02-16, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nej, Covid-19 är lunginflammationen. Om man är smittad så har man inte nödvändigtvis Covid-19.
Helt fel. Covid-19 är det officiella namnet på viruset. Jag vet inte varför du fått för dig ovanstående. Motfråga, vad tror du att smittan heter?
Citera
2020-02-16, 10:12
Medlem
Nu är det väl säkert runt 100.000 smittade i Kina. Dom är väl 1 miljard och 400 miljoner människor där, så väldigt få som är sjuka av dom just nu vilket är bra.

Dock har dom redan problem med vården som är överfull. Dom sållar redan bort äldre människor som dom ändå tänker skall dö verkar det som!
Kolla klippet där äldre kineser hamnar i oändliga köer och blir hemskickade pga att ”de ej kan styrka att de har vironaviruset”

Så detta lär ske i hela världen, bara att kolla på kina så får vi en försmak över hur läget kan komma bli här om och när det kommer hit

Länk till expressen klippet:
https://www.expressen.se/tv/nyheter/nodropen-inifran-wuhan-vanta-inte-pa-att-de-dor/
Citera
2020-02-16, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Har du hört talas om medelvärde och förstår du innebörden av ett medelvärde?

Det är så innåt helvete mycket mer data än vad man behöver för att räkna ut två medelvärden.

Man behöver bara två ekvationer för att räkna ut två variabler. Här finns det en hel månads tidsserie.

Att ni tycker det verkar svårt säger bara hur lite matematik ni kan.

Det lutar nog mer åt motsatsen i det här fallet dessvärre.

Att så många som 16% får allvarliga symptom och 2% kritiska är dock oroande. Men det är ju bara kinesiska fall. Vore förstås intressant att veta hur det är fördelat på ålder, hälsostatus och plats också. Dålig luft och många rökare drar säkert upp mängden komplikationer för kineserna. Samt givetvis virusets aktuella status vad gäller mutationer. Inte alls säkert att mutationer gör att det blir mer virulent, även motsatsen är möjlig. Så det blir några parametrar till att hålla ordning på och lågstadiematematik räcker nog dessvärre inte.
Citera
2020-02-16, 10:15
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Nä, var inte så jag menade. Snarare styrkte jag det du skrev med min ovetenskapliga studie.
Aha. Ok.
Citera
2020-02-16, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Helt fel. Covid-19 är det officiella namnet på viruset. Jag vet inte varför du fått för dig ovanstående. Motfråga, vad tror du att smittan heter?

Nja, sjukdomen heter COVID-19 (D = Disease), viruset är numera döpt till SARS-CoV-2. Det står till och med i trådrubriken...
Citera
2020-02-16, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Nja, sjukdomen heter COVID-19 (D = Disease), viruset är numera döpt till SARS-CoV-2. Det står till och med i trådrubriken...

Citat:
Ursprungligen postat av krosh

Källa till det så vi kan få slut på tjabbandet
https://www.ecdc.europa.eu/en/novel-coronavirus-china

On 12 February 2020, the novel coronavirus was named severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) while the disease associated with it is now referred to as COVID-19.

COVID-19 står för Coronavirus Disease 2019.
Senast redigerad av HobbyGW 2020-02-16 kl. 10:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in