2020-02-16, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skid-mask
Åk tillbaka där du köpte bilen och låt dom kika. Olja har den hade låtit mycket värre isånnafall och givarna stämmer alltid om dom säger att det är bra oljenivå. kamrem har inte din bil utan den har kamkedja, inget fel på denna enligt din video. Låter som i din video att det är ett "uggla" ljud från motorn? svårt att höra men för mig låter det som vakumläckage. Går bilen som den skall annars? Hackar bilen fram eller dylikt?

Låter dumt kanske men i videon ser man en hummirem som snurrar runt, jag trodde det var en kamrem, men tydligen inte då.
Citera
2020-02-16, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brinne
Låter dumt kanske men i videon ser man en hummirem som snurrar runt, jag trodde det var en kamrem, men tydligen inte då.

Med dina inlägg här kan man starkt anta att din kompetens runt bilar är att fylla på spolarvätska och framföra dem. Allt annat ska du låta bli.
Ja det kommer bli dyrt för dig och verkstäder gnuggar händerna. Förhoppningsvis har du andra färdigheter som andra har nytta av. Men bilar ska du nog ge fasiken i att skruva med.
Citera
2020-02-16, 08:23
Medlem
Märkte nu imorse påväg till jobbet att den gula oljelampan på instrumentpanelen lyste. Samtidigt som bilen skakade lite i alla hastigheter, kändes lite som punktering..
Så jag gick in på displayen och kollade oljenivåerna och datorn började räkna ut värderna och efter typ 10 minuter så hade den mätt klart, symbolen på panelen var borta och bilen körde normalt igen... var samma igår kväll men tänkte inte super mycket på det.... vafan
Citera
2020-02-16, 09:07
Medlem
Kant1s avatar
Utan felkodsläsare är det riktigt svårt att säga något (du kan köpa en själv, går på typ 600kr och är grym att ha). Jag skulle tro att det är oljetrycket som är fel, det kan vara så enkelt som att byta oletryckskontakt, men kan även vara läckage. Men det finns även risk för att stödhjul/spännrullen är kass. Men som sagt, felkodsläsare är steg 1 innan du börjar köpa på dig reservdelar.
Citera
2020-02-16, 09:22
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Hejsan.
Jag köpte en BMW 530i E60, årsmodell 2008, för 2 veckor sedan ish... Jag märkte idag när jag skulle kolla spolarvätska, olja osv, att motorn lät konstigt. Den ger ifrån sig ett udda ljud, som jag tror har med det som snurrar att göra (i videon). Är det en kamrem?
Det låter som om något tar i, är det inte generatorn som sitter där? Jag har försökt googla i timmar men blir ej klokare och jag drivs till vansinne. Hade tänkt ringa bilfirman som jag köpte den av på måndag och eventuellt åka dit då, då jag är ledig. Jag fick garanti på bilen som sträcker sig 3 månader, så de "ska" hjälpa mig i värsta fall, om något behövs fixas. Inte speciellt kul att köpa en bil och näst intill direkt få problem/brister.
Någon här som är kunnig nog att kunna peka ut eventuella fel?
Länk till videon: https://www.youtube.com/watch?v=Rygtuq-FB2U

Tack så mycket!

Som flera tidigare skrivit i tråden, du ska inte göra ett skit själv och inte betala en spänn för något som du har ovillkorlig reklamationsrätt på i 6 månader (upp till 3 år med vissa förbehåll) parallellt med garantin som bilfirman har.
Citera
2020-02-16, 09:34
Medlem
dessvärre har du den ökända N53 motorn i din bil.

Troligen tändspolar, högtryckspump och injektorer som spökar.

Räkna med 50-60 tusen för reparation på BMW
Citera
2020-02-16, 10:38
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Märkte nu imorse påväg till jobbet att den gula oljelampan på instrumentpanelen lyste. Samtidigt som bilen skakade lite i alla hastigheter, kändes lite som punktering..
Så jag gick in på displayen och kollade oljenivåerna och datorn började räkna ut värderna och efter typ 10 minuter så hade den mätt klart, symbolen på panelen var borta och bilen körde normalt igen... var samma igår kväll men tänkte inte super mycket på det.... vafan
Säker på att det är en oljesymbol och inte en gul bild på en motor? I så fall är det motorlampan, det skulle i så fall förklara den underliga gången, något fel är trasigt någonstans och det är dags att läsa ut felkoder.
Citera
2020-02-16, 10:40
Medlem
Citat:
Hejsan.
Jag köpte en BMW 530i E60, årsmodell 2008, för 2 veckor sedan ish... Jag märkte idag när jag skulle kolla spolarvätska, olja osv, att motorn lät konstigt. Den ger ifrån sig ett udda ljud, som jag tror har med det som snurrar att göra (i videon). Är det en kamrem?
Det låter som om något tar i, är det inte generatorn som sitter där? Jag har försökt googla i timmar men blir ej klokare och jag drivs till vansinne. Hade tänkt ringa bilfirman som jag köpte den av på måndag och eventuellt åka dit då, då jag är ledig. Jag fick garanti på bilen som sträcker sig 3 månader, så de "ska" hjälpa mig i värsta fall, om något behövs fixas. Inte speciellt kul att köpa en bil och näst intill direkt få problem/brister.
Någon här som är kunnig nog att kunna peka ut eventuella fel?
Länk till videon: https://www.youtube.com/watch?v=Rygtuq-FB2U

Tack så mycket!
På en så gammal bil omfattar nog garantin endast saker som har med trafiksäkerheten att göra.
Citera
2020-02-16, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Säker på att det är en oljesymbol och inte en gul bild på en motor? I så fall är det motorlampan, det skulle i så fall förklara den underliga gången, något fel är trasigt någonstans och det är dags att läsa ut felkoder.

Ja ursäkta, stressad till jobbet, jag menade en motorlampa. Ja, ska kontakta bilfirman om garantin och i värsta fall byta bil (efter 2,5 vecka lol)
Citera
2020-02-16, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
På en så gammal bil omfattar nog garantin endast saker som har med trafiksäkerheten att göra.

Läst lite om det, nyare bilar har bättre garanti men finns konsumentköplagen, var en snubbe som satt i typ samma sits som mig.
Citera
2020-02-16, 10:47
Medlem
Varningslampan för lågt oljetryck är röd och inget annat!
Citera
2020-02-16, 10:56
Medlem
Citat:
Ja ursäkta, stressad till jobbet, jag menade en motorlampa. Ja, ska kontakta bilfirman om garantin och i värsta fall byta bil (efter 2,5 vecka lol)

Inte värsta utan BÄSTA fall byta bil.
Låt det här med europeiska bilar i allmänhet och BMW i synnerhet vara en läxa för dig.
Har du inte god ekonomi eller är kompetent bilmekaniker ska du hålla dig till japanska bilar.
Om du prompt måste ha en BMW måste du köpa den ny och inte ha den längre än fabriksgarantin.
Efter 4 BMW har jag liiite erfarenhet.
2 BMW:n köpta nya + 2 köpta på under 1.000 mil.
Min erfarenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in