2020-02-12, 10:41
Medlem
Har ni några tips om böcker och hemsidor man kan läsa för att få bättre koll på hur man ska gå tillväga för att starta ett eget företag?
Citera
2020-02-12, 10:47
Medlem
T-1000s avatar
Bra ställe att börja på
www.verksamt.se
Citera
2020-02-12, 18:34
Moderator
tobess avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Företagande och företagsekonomi
/Moderator
Citera
2020-02-14, 18:20
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arallaupptagna
Har ni några tips om böcker och hemsidor man kan läsa för att få bättre koll på hur man ska gå tillväga för att starta ett eget företag?

Du kan börja med fundera ut vilket område du vill vara verksam. Snickeri eller webbyrå?
Citera
2020-02-15, 08:22
Medlem
Skatteverket brukar ha informationsträffar
Citera
2020-02-15, 18:28
Medlem
Rigor Mortiss avatar
https://driva-eget.se/nyheter/starta...mmer-du-igang/

https://www.adlibris.com/se/bok/star...-9789176951576

Har du ett Nyföretagarcentrum nära dej så kontakta dem då deras hjälp är fantastisk och den kostar inget. Innan du trycker på knappen så bör du ha gjort följande:

-Bestämt dej för din affärsidé. Är folk intresserade av att betala dej för det du gör? Att du tycker något är roligt att hålla på med är inte samma sak som att folk är beredda att hosta upp pengar för det.

-Gör kalkyler på hur mycket du behöver sälja för att gå runt.

-Se till att du har råd med en period utan inkomster. Sätt en deadline att du ska flyta efter X månader och bestäm dej på förhand vad du gör om du inte flyter.

-Identifiera dina kunder och bestäm hur du marknadsför dej. "Bang for the buck" är ledordet för marknadsföring. Lägg tex inte energi på sociala medier om inte dina kunder finns där.

Ha sen tålamod och var optimistisk för emellanåt går det så där. Håll i pengarna och bränn dem inte på sånt du inte behöver. Ha koll på kommande utgifter så du inte får trista överraskningar som stora skattedebiteringar. Ha järnkoll på ekonomin och kan du inte bokföring så köp tjänsten, det lönar sej. Kör aktiebolag direkt då du får en skarp skiljelinje mellan din egen och företagets ekonomi.

Om du undrar så har jag drivit ett konsultföretag i två och halvt år nu. I år är jag ikapp med tjänstepensionen och jag kommer att kunna unna mej tre veckors semester. Bokningsläget är gott med ett uppdrag tom september och jag har redan förfrågningar om perioden från oktober till semestern 2021.

Känner du att din idé bär så kör på men var riktigt ordentligt påläst innan du startar. Att starta företaget är det lätta. Att överleva långsiktigt är det svåra...
Citera
2020-02-16, 01:31
Medlem
Skattebrotts avatar
Mitt tips: börja med att fundera över VARFÖR du vill ha eget företag. Är det för att du tror att du har bättre möjligheter att bli rik på så vis, än genom vanligt yrkesarbete? Är det för att du inte vill behöva lyda någon annan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in