2020-02-16, 00:35
Medlem
de senaste siffrorna nu
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2020-02-16, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Åt vilket håll muterar det då?
Blir det mer smittsamt, dödligt, snällare vad?

Blir det för dödligt eller för lite smittsamt så faller det bort pga. det naturliga urvalet. Blir det för smittsamt borde det också drabba kroppen hårdare och bli mer snabbdödande, så det kommer antagligen hålla sig inom vissa nivåer.
Citera
2020-02-16, 00:36
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Egypten klockade sin första för Afrikas räkning nu. Detta har jag väntat på. Eftersom det varken finns tester eller sjukvård i någon större utsträckning så borde det redan ha uppstått större kluster under radarn så att säga. När dom väl kommer på det så är det för sent.

Indonesien har noll officiella fall. Trots ett stort utbyte med Kina och en stor befolkning. Jaham och det lilla grannlandet (staden) Singapore har 72 fall. Trovärdigt...
Citera
2020-02-16, 00:38
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Glömde du inte nåt nu?

Vadå? Givetvis ett skämt att det är 100% recovery rate men folk här i väst kan i alla fall lugna sig med att just nu så verkar inte viruset vara särskilt farligt. Tänk på att jag säger just nu, och här i väst. Viruset är nytt och kan givetvis mutera. Men 8 av 9 fall i UK är redan tillfrisknade. Etc. Det bästa är att kolla trenden nu här i väst när det bara är några tiotal fall så kan man se tydligt trenden. Siffrorna från Kina kommer dessutom att ändras till det bättre - förhoppningsvis.

Men det finns som sagt goda skäl till optimism och jag tycker det är oansvarigt att ständigt mala på om skräckinjagande siffror. Folk följer denna tråd.

Det kan mutera och drastiska åtgärder är på sin plats. Bättre att vi tar i för kung och fosterland och ser till att isolera smittan, än att vi står där om några månader med överbelastad sjukvård och en dödlighet på 2%.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Fast det stämmer inte. Just nu med god sjukvård är risken för en skruttig gammal flashbacksfarbror 0.3-0.4%. Är denne däremot hälsosam så är det 0.1% risk att dö.

Ja, just nu. Men jag trodde frågan var hur stor risk det är som flshbackare att dö i Coronavirus. Än så länge har vi ju knappt det här, så risken just idag är låg.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Blir det för dödligt eller för lite smittsamt så faller det bort pga. det naturliga urvalet. Blir det för smittsamt borde det också drabba kroppen hårdare och bli mer snabbdödande, så det kommer antagligen hålla sig inom vissa nivåer.

Kan man se någon historik hur de andra virusen har muterat? Finns det någon trend i den här familjen av virus?
Tack för svar.
Citera
2020-02-16, 00:40
Medlem
Citat:
Åt vilket håll muterar det då?
Blir det mer smittsamt, dödligt, snällare vad?
Det ett virus evolution strävar mot är att maximera spridningen. Dödligheten är inte något som gynnar detta, snarare tvärtom eftersom en dö bärare inte sprider något virus.

Det är änfå komplexa mekanismer där virus kan ha en gynnsam effekt av att producera en stor mängd nya virus. Det gör de i bärarens celler. Går det här väldigt snabbt förstörs många av bärarens celler samtidigt och denne riskerar att bli väldigt sjuk.

I fallet med COVID är det epitelceller i de nedre luftvägarna som viuset använder som fabriker för att producera nya virus.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-02-16 kl. 00:56.
Citera
2020-02-16, 00:45
Medlem
Roskorss avatar
Man undrar ju vad dödligheten var under spanska sjukans första "våg". Enligt en källa så var det 13.6 döda per 10.000. Orkar inte läsa hela artikeln har druckit alltför många öl.
Men här är den: https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/20/11/13-0632_article
Så följer den samma mönster som Spanish flu är det illa. Men låt oss ändå hoppas på att det är bättre än så, och inte bry oss om vi har fel eller ej. Får bara för mig att det skulle hjälpa att hoppas. Jag personligen har en nära anhörig som arbetar inom sjukvården. Vill ej se den personen behöva handskas med en jäkla pandemi!
Citera
2020-02-16, 00:45
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
ugh, hoppas inte många ställen ser ut såhär, kan det vara helt riktigt?
https://www.youtube.com/watch?v=J39HvjM46uQ

Bara den där fräscha dieten kommer sprida nya virus. Hur många restauranger fanns det i städerna som sattes i karantän? Yuck.
Citera
2020-02-16, 00:46
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Vadå? Givetvis ett skämt att det är 100% recovery rate men folk här i väst kan i alla fall lugna sig med att just nu så verkar inte viruset vara särskilt farligt. Tänk på att jag säger just nu, och här i väst. Viruset är nytt och kan givetvis mutera. Men 8 av 9 fall i UK är redan tillfrisknade. Etc. Det bästa är att kolla trenden nu här i väst när det bara är några tiotal fall så kan man se tydligt trenden. Siffrorna från Kina kommer dessutom att ändras till det bättre - förhoppningsvis.

Men det finns som sagt goda skäl till optimism och jag tycker det är oansvarigt att ständigt mala på om skräckinjagande siffror. Folk följer denna tråd.

Det kan mutera och drastiska åtgärder är på sin plats. Bättre att vi tar i för kung och fosterland och ser till att isolera smittan, än att vi står där om några månader med överbelastad sjukvård och en dödlighet på 2%.

Jag kände väl mer att kanske förenade arabemiraten skulle in där med.

Jag tycker väl det är oansvarigt att inte göra det. Personligen är jag tryggare med jättemånga varianter på det eventuella utfallet, så jag kan skydda mig och de jag bryr mig om på bästa sätt.
Jag litar inte på att jag kommer få information som är korrekt och i tid från myndigheter, så jag är tacksam för alla som har en teori om ett utfall och hur det kommer gå. Jag vill inte stå chockad och oförberedd. Jag vill vara redo för alla eventualiteter.

Så jag är lika glad för dina teorier med. De har absolut sin plats i högen De ligger överst med en glad gubbe på
Citera
2020-02-16, 00:51
Medlem
bartrams avatar
"11:48 pm Feb 14

Honghu city in Central China's Hubei, has implemented wartime control measures, becoming the fourth city in the province to use such measures amid coronavirus outbreak."

Källa Global Times (Officiell källa)

Tumskruvarna dras alltså åt i HUbeiprovinsen. Den första staden var Shiyan
Citera
2020-02-16, 00:53
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Jag kände väl mer att kanske förenade arabemiraten skulle in där med.

Jag tycker väl det är oansvarigt att inte göra det. Personligen är jag tryggare med jättemånga varianter på det eventuella utfallet, så jag kan skydda mig och de jag bryr mig om på bästa sätt.
Jag litar inte på att jag kommer få information som är korrekt och i tid från myndigheter, så jag är tacksam för alla som har en teori om ett utfall och hur det kommer gå. Jag vill inte stå chockad och oförberedd. Jag vill vara redo för alla eventualiteter.

Så jag är lika glad för dina teorier med. De har absolut sin plats i högen De ligger överst med en glad gubbe på

Haha bra!

Ja arabemiraten glömde jag. De har 8 fall, 3 recovered och... 1 serious tyvärr.
Senast redigerad av Roskors 2020-02-16 kl. 00:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in